آغاز فعالیت کریدور ترانزیتی ایران-افغانستان- ازبکستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مصطفی آیتی» با بیان اینکه برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد  ازبکستان از مسیر افغانستان اعزام شد، تصریح کرد: در پی موفقیت افتتاح کریدور «کتای» و اعزام کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان و تاجیکستان در پنجم مرداد سال جاری این بار محموله های ترانزیتی از این گمرک، توسط دو دستگاه کامیون با خروج از گمرک مرزی دوغارون و عبور از کشور افغانستان به مقصد ازبکستان اعزام شد.

وی افزود: توسعه کریدورهای ترانزیتی از مسیر افغانستان به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه به مقصد کشورهای آسیای میانه، با استفاده از کارنه تیر، مورد حمایت «اکو- ایرو» بوده و گمرک ایران با همکاری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، مصمم به توسعه آن است.

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با افتتاح آزمایشی این کریدور، به نظر می رسد افغانستان عزم جدی در توسعه ترانزیت در قلمرو خود و اتصال کشورهای آسیای میانه به آب های جنوب از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) را دارد.

آیتی افزود: در پی فعال کردن کریدور حمل و نقل ترکیبی هند- چابهار- افغانستان با استفاده از کارنه تیر، توسعه کریدورهای جدید از طریق افغانستان به مقصد کشورهای آسیای میانه، از سال ۹۸ آغاز و با افتتاح کریدور کتای و ارسال هفت دستگاه کامیون به تاجیکستان و قرقیزستان رسما اجرایی شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: کریدور جدید ایران – افغانستان – ازبکستان می تواند بعنوان یک مسیر جدید کوتاه و کم هزینه، نقش موثری در توسعه تجارت و همکاری های منطقه ای داشته و منجر به افزایش صلح و امنیت پایدار در افغانستان شود.

وی تصریح کرد: اهمیت این کریدور از آنجا بیشتر می شود که ازبکستان اخیرا به درخواست اجرای پروژه تیر الکترونیکی (eTIR) ایران پاسخ مثبت داده و با ایجاد زیرساخت های لازم در نرم افزار آسیکودای گمرک افغانستان، اجرای اولین کریدور الکترونیکی کارنه تیر  eTIR Corridor (ایران-افغانستان-ازبکستان) در بین ۷۶ کشور عضو کنوانسیون تیر، امکانپذیر شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک افزود: جمهوری اسلامی ایران، اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه (CIS) به دلیل دسترسی کوتاه به آب های آزاد بوده و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور ایران-افغانستان-ازبکستان با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و در نهایت رشد اقتصادی منطقه خواهد شد، در واقع این مسیر در کنار مسیر ترکمنستان به ارتقای حمل و نقل، ترانزیت و تجارت در منطقه اکو کمک می کند.

آیتی در خصوص پروژه های تیر الکترونیکی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل و نقل ترکیبی اسلونی-ایران(۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان(۱۳۹۸)، کریدور کتای (مرداد ۱۳۹۹) تلاش کرده است تا با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.

وی در خصوص نتایج اقتصادی توسعه ترانزیت اظهار داشت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال، منجر به گسترش مناسبات منطقه ای نیز خواهد شد.

آیتی در خصوص اعضای کنوانسیون تیر و اهداف آن گفت: کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در بین کشورهای مسیر هستند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 128881
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا