عرضه دارادوم به صورت قطعی لغو شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت­ ها را به روش­های معمول و یا از طریق صندوق­ های سرمایه­ گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند . 

بر این اساس مسئولیت تأسیس این صندوقها بر عهده وزارتخانه تخصصی مربوطه گذاشته شده است و هیچ دستگاهی غیر از دستگاه تخصصی  مربوطه  (که در مورد  صندوق دارا  دوم وزارت  نفت است) ، حق تشکیل صندوق را ندارد و این مجوز قابل انتقال به هیچ دستگاه اجرایی دیگری نیست .

متعاقب این ظرفیت قانونی، در ابتدای سال جاری هیأت وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا در قالب سه صندوق سرمایه­ گذای قابل معامل (ETF) باقیمانده سهام  دولت  را  واگذار  کند .

نخست صندوق سرمایه ­گذاری قابل معامله بانک و بیمه، شامل باقیمانده سهام دولت در بانک­های صادرات، ملت، تجارت و شرکت­های بیمه البرز و اتکایی امین، دوم صندوق سرمایه گذاری  قابل  معامله پالایشی شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه­های اصفهان،تهران، بندرعباس و تبریز .

و سوم صندوق سرمایه ­گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت­های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس .

در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان دستگاه تخصصی بانک­ها و بیمه­ ها  در اردیبهشت ماه جاری  صندوق دارایکم راتشکیل  و واحدهای آن صندوق را از  طریق پذیره نویسی  به عموم مردم عرضه کرد .

در این راستا و بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سا ی، در خصوص تأسیس صندوق سرمایه ­گذاری قابل معامله پالایشی، علیرغم پیگیری­ های مکرر و تشکیل  چندین جلسه با  مسئولین  مربوطه در وزارت نفت در سازمان خصوصی سازی برای تأسیس صندوق سرمایه­ گذاری قابل  معامله پالایشی، متاسفانه  زیرساخت های لازم برای  تاسیس این صندوق توسط آن وزارتخانه  فراهم نشد و در نتیجه این صندوق تأسیس نشد . 

پس از اینکه روش واگذاری باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه ها از طریق ETF  پالایشی به نتیجه نرسید، سازمان خصوصی سازی پیشنهاد عرضه باقیمانده سهام دولت  در این ۴ پالایشگاه به صورت بلوکی را به هیات واگذاری ارائه داد و بر آن اساس هیات واگذاری اجازه عرضه بلوکی پالایشگاه های فوق را به این سازمان اعطا کرد .

در این اطلاعیه تاکید شده است که در صورتی که عرضه بلوکی این پالایشگاه ها موفق نباشد سازمان خصوصی سازی به صورت خرد وتدریجی و به صورت عرضه شناور باقیمانده سهام این پالایشگاه ها را به عموم مردم در بازار سرمایه عرضه میکند .

بر این اساس به نظر می‌رسد عرضه دارا دوم به طور قطعی لغو شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 128951
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا