مشکل ما تحریم‌های مستقیم است نه تحریم‌های غیرهدفمند

به گزارش جهان صنعت نیوز:   علی ربیعی سخنگوی دولت البته معتقد است که «تا زمانی که امریکا رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر ندهد و عملا به ساز و کار برجام برنگردد و تحریم‌ها را علیه ملت ایران کنار نگذارد و خسارت‌ها را جبران نکند، در هیچ سطحی و هیچ مقامی با امریکا مذاکره نخواهیم داشت.» ربیعی همچنین تاکید کرده که جمهوری اسلامی در همکاری نزدیک با سایر ملت‌های همسو از همه ابزار دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کند تا مطمئن شود که دولت امریکا از ادامه رفتارهای غیرعادی و ناسازگار با معیارهای بین‌المللی مأیوس شده و شاید مهم‌تر از آن، بار دیگر تکرار کرده که جمهوری اسلامی از بازگشت ترامپ در مسیر جبران گذشته، استقبال می‌کند؛ جملاتی که به‌ روشنی رویکردی تلطیف‌ شده نسبت به سخنگوی وزارت خارجه دارد.

گذشته از تکذیب‌ کردن‌های مقامات داخلی شاهد اظهاراتی در سطح بین‌المللی هستیم که مانع از نادیده گرفتن زمزمه‌های موجود می‌شود. مثلا اینکه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با همتای آلمانی‌اش مدعی شد که مسکو پیشنهادهای جدیدی ارایه کرده که می‌تواند به از‌سرگیری همکاری‌های بین اعضای توافق هسته‌ای یا همان برجام کمک کند. در این خبر که خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر کرده، لاوروف تاکید دارد شرکای اروپایی روسیه نیز ایده‌هایی را در این مورد پیشنهاد خواهند کرد.

کارشناسان و تحلیل‌گران داخلی اما همچنان امیدی به ثمربخش بودن این مذاکرات ( درصورت صحت) ندارند. علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگوی با «جهان صنعت» در این باره گفت: « حدود بیست و دو ، سه روز قبل ترامپ اعلام کرده بود که به زود برگ‌های برنده‌ای را رو می‌کند در نتیجه انتخابات اثر دارد اما آن زمانی کسی فکرش را نمی‌کرد که این برگ‌ها به ایران مربوط باشد.»

وی افزود: « البته در ایران نیز اشاراتی از سوی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور خود رئیس جمهور شد.»

بیگدلی با اشاره به موقعیت فعلی ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، گفت: « به هرحال ترامپ اکنون در شرایط بسیار بدی قرار دارد و با توجه به ناکامی‌هایی که در حوزه سیاست خارجی داشته است، ناچار است در این زمینه کاری کند. مساله ایران نیز برای او خیلی اهمیت دارد زیرا می‌تواند با حل کردن این مشکل، نظر محافل و لابی اسرائیل راجلب کند».

این کارشناس مسائل بین‌المللی با طرح این پرسش که اکنون باید دید ترامپ در قبال کاهش تحریم از ایران چه می‌خواهد؟ گفت: « گفته شده که قرار است تحریم‌های غیرهدفمند برداشته شود و اگرچه هنوز ایران تایید نکرده است اما به نظر می‌رسد که یک دیپلماسی پنهانی با واسطه‌گری آلمان بین ایران و آمریکا در جریان بوده است. دیپلماسی که هنوز به جایی نرسیده و نتیجه آن معلوم نیست. از طرف دیگر اکنون بررسی پیش نویس قطعنامه دوم آمریکا علیه ایران که قرار بود روز سه شنبه در شورای امنیت بررسی شود، به تعویق افتاده و باید منتظر ماند و دید که به کجا می‌رسد. طرف آمریکایی همچنان تهدید به فعال کردن مکانیسم ماشه را در دستور کار دارد اما معلوم نیست که این فعالیت‌های او به کجا می‌رسد».

بیگدلی در ادامه گفت: « همه این‌ها مقدماتی است که کم و کیف آن معلوم نشده است. باید صبر کرد و دید که ایران در قبال برداشتن این تحریم‌ها چه امتیازاتی به آمریکا خواهد».

وی همچنین با اشاره به اینکه گویا آلمان واسطه این مذاکرات پنهانی بوده است، گفت: « به این نکته نیز توجه داشته باشید که آقای ماس قبلا در مذاکراتی با آقای ظریف پیشنهاد کرده بود که ایران باید در سه حوزه رعایت حقوق ‌بشر در داخل، کنترل موشکی و کاهش دخالت در منطقه اقدام کند. ممکن است که اکنون نیز این پیشنهادات در بین باشد.»

این کارشناس مسائل خارجی در ادامه خاطر نشان کرد: « برخی تحولات در منطقه سبب شده که موقعیت ایران در لبنان، سوریه و عراق تغییر کرده و کانون‌های نفوذ ما به مرور زمان کاهش یابد و این امر قابل جبرانی نیست. بر این اساس انتظار می‌رود که مسئولان امر و تصمیم گیرند تا زمانی که امکان استفاده از این قدرت نفوذ را در مذاکرات خود داریم از آن بهره بگیرند.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا تکلیف این مذاکرات پشت پرده و احتمالی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روشن خواهد شد یا بعد ازآن، گفت: « این طور که به نظر می‌رسد مقامات ارشد ما تصمیم گرفته‌اند که چند ماه دیگر صبر کرده و ببینند که نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد شد».

بیگدلی با تاکید بر اینکه اکنون برای خوشبین شدن به این مذاکرات و رفع تحریم احتمالی زود است، گفت: « از یک سو انجام مذاکرات و نتیجه آن مشخص نیست و از سوی دیگر حرف از رفع تحریم‌های هدفمند است. این درحالی است که مشکل اصلی و فعلی ما تحریم‌های مستقیمی است که فروش نفت را دچار مشکل کرده و درآمد ما را کاهش داده است. گذشته از همه این‌ها برای قضاوت در این باره باید دید که ایران در قبال رفع تحریم‌ها په امتیازاتی داده است».

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 129420
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا