ارزش گذاری استارتاپ ها در بورس به شیوه حراجی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   از ابتدای امسال خبرهایی مبنی بر حضور چند استارتاپ در بازار سرمایه منتشر شد اما شرکت هایی که معرفی شدند دیجی کالا، کافه بازار، تپسی و چهار شرکت صبا ایده (بنیان‌گذار کلوب، میهن‌بلاگ، صباویژن، آپارات و فیلیمو) بودند. اما نه دیجی کالا استارتاپ است و نه کافه بازار. تعریف استارتاپ با این شرکت ها تفاوت دارد. با این همه و با وجود رشد چشمگیر دیجی کالا این شرکت ها نیز با ریسک ها و خطرهای بسیاری مواجه هستند. به طور کلی استارتاپ ها شرکت هایی هستند که احتمال شکست و ورشکستگی در آن ها بسیار زیاد است. از طرفی ارزش گذاری این شرکت ها با شرکت های دیگر بسیار متفاوت است.

از طرفی ایرادات در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، از ابهاماتی است که منتقدان را وادار می‌کند کمی با احتیاط به موضوع نگاه کنند.

دی‌جی‌کالا قرار بود در هفته نخست مرداد ماه، به عنوان نخستین شرکت استارتاپی وارد بورس شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است؛ کارشناسان نیز نظرات مثبت و منفی‌ای نسبت به حضور چنین بخش‌هایی در بازار سرمایه دارند.

حضور شرکت های فناوری

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات، ابتدای اردیبهشت امسال اعلام کرد چهار شرکت صبا ایده (بنیان‌گذار کلوب، میهن‌بلاگ، صباویژن، آپارات و فیلیمو)، کافه بازار، تپسی و دیجی‌کالا، تا پایان تابستان به بورس می‌روند. به گفته این مقام مسئول آنها می‌توانند تحت یک تابلو در بازار عرضه شوند.

در تیر ماه نیز فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، با نمایندگان پنج شرکت دیجی‌کالا، کافه بازار، تپسی، شیپور، فیلیمو در این باره دیدار کرد و از عرضه سهام دی‌‌جی‌کالا در هفته نخست مرداد ماه خبر داد. به گفته وی، با ادامه این روند، پنجمین شرکت در هفته آخر شهریور ماه در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

با وجود این، رضا غلامعلی‌پور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس هفتم مرداد ماه، با اعلام نام چهار شرکت نخست از میان اسامی بالا، تاکید کرد که آنها درخواست‌های خود را برای ورود به فرابورس ارائه داده‌اند و شرایط ورود آنها در حال بررسی است.

بازار حراجی بزرگ

یک  کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار سهام ایران مانند بازار حراجی فعالیت می کند و هر خریداری که قیمت بالاتری ارائه کند سهام مربوطه را کسب خواهد کرد.

علی حیدری، در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: اصولا قیمت گذاری و ارزش گذاری در بازار سهام ایران شبیه به یک بازار حراجی انجام می شود، به معنای آن که هر سهامداری که قیمت بالاتری پیشنهاد داد مالکیت سهام به او تعلق می گیرد.

او افزود: زیرساخت های اولیه ای با عنوان بازار سهام نداریم. در واقع انتظاری که می رود آن است که سهام استارتاپ ها مانند حراجی عرضه شوند.

حیدری در ادامه بیان کرد: نوسان روزانه و هفتگی سهام نیز با توجه به میزان حجم اولیه در بازار استارتاپ ارزش گذاری شده و قیمت آن تعیین می شود. شیوه قیمت گذاری سهام در بازار سرمایه ایران به این ظریق انجام می شود.

او افزود: در واقع اگر استارتاپی وارد بازار سهام نشود کاملا حق دارد چراکه بازار سهام ایران، بازار بورس نبوده و در اصل یک بازار حراجی است. بنابراین زمانی شرکت ها ارزشمن خواهند بود که کل بازار از نقدینگی مناسبی برخوردار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به هزینه های سنگین حضور استارتاپ ها در بازار سرمایه ایران بیان کرد: حتی اگر استارتاپ ها فرآیند یا روند مناسبی در رشد داشته باشند بازهم زمانی که وارد بازار سهام ایران می شوند ممکن است هزینه های سنگینی را متحمل شوند.

او در رابطه با شیوه ارزشگذاری سهام استارتاپ ها گفت: قیمت گذاری استارتاپ ها در بازار سهام ایران برمبنای میزان نقدینگی، شرایط سیاسی و عوامل فرعی دیگر انجام می شود. به همین دلیل قیمت سهام استارتاپ ها بر مبنای رشد فرآیند مدیریتی اقتصادی یا توانایی انجام کار تعیین نمی شود.

حیدری افزود: حتی اگر شرکتی سودآور هم باشد از اقبال چندانی در بازار سهام ایران برخوردار نیست و با ورود به بازار سهام این بازار از ارزش واقعی این شرکت کاسته می شود. اما اگر استارتاپی پروسه کاری خود را بر مبنای خواسته های حکومتی (شبه نظامی) تعیین کند نه تنها از رشد و نقدینگی خوبی برخوردار خواهد شد بلکه در همین بازار از رشد قیمت سهام نیز برخوردار می شود، حتی اگر صورت های مالی مشخصی هم نداشته باشد.

او گفت: در هر صورت به واسطه پول نقد و گردش مالی بالا، این استارتاپ وابسته رشد خواهد کرد حتی اگر استارتاپ مربوطه کپی برداری از یک شرکت دیگر باشد.

چون در هر صورت به واسطه پول نقد و گردش مالی بالا این استارتاپ وابسته رشد خوواهد کرد حتی اگر این استارتاپ کپی برداری از یک کشور دیگر نیز باشد

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 129760
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا