پیش بینی رفتار قیمت مسکن در کوتاه مدت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   رقابت بازار مسکن با سایر بازارها نیز عاملی است که باعث شده تا نگاه عرضه کنندگان مسکن به نوسان سایر بازارها هم باشد. شاخص کل بازار سرمایه در سه ماهه ابتدایی سال از حوالی ۵۰۰ هزار واحد با رشد ۴ برابری به حوالی ۲ میلیون واحد رسیده است و از سوی دیگر قیمت سکه طلا به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده است. در این شرایط مهم ترین پرسش مخاطبان بازار مسکن این است که رفتار صعودی بازار مسکن تا کجا ادامه خواهد یافت؟

برای پاسخ به این پرسش علاوه بر نگاه به متغیرهای اقتصاد کلان می توان سراغ الگوهای رفتاری بازار در گذشته هم رفت. بازار مسکن به صورت سنتی در ماه های شهریور و اسفند با افزایش حجم معاملات و صعود قیمت ها مواجه می شود. نگاهی به رفتار بازار در سال گذشته نشان می دهد که اوج قیمت ها در اردیبشهت ماه با افزایش ۱۰۴ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل رخ داد. پس از آن نرخ رشد بازار دچار کاهش شیب شده و این وضعیت تقریبا تا آبان ماه با ۳۷ درصد رشد نسبت به سال قبل تر ادامه پیدا کرد. پس از آن اگرچه شیب نرخ رشد مثبت شد اما این رشد نهایتا تا ۴۲ درصد در اسفند ماه ادامه پیدا کرد. در صورتی که بازار بخواهد این الگو را تکرار کند می توان در اواسط فصل پاییز انتظار کاهش نرخ رشد را داشت.

نگاهی به یک الگوی پیش بینی نشده

بررسی وضعیت نوسان ماهانه قیمت مسکن در سال ۹۸ از ظهور یک الگوی پیش بینی نشده حکایت می کند. در این سال نرخ رشد ماهانه مسکن در مرداد و شهریور ماه بر خلاف انتظار منفی شد. این نرخ برای مرداد ماه منفی ۳.۱ و برای شهریور ماه منفی ۳۵ درصد ثبت شده است و این در حالی است که ناظران به دلیل افزایش حجم معاملات در ین ماه ها انتظار رشد قیمت ها را داشتند. با این وجود شیب کاهش نرخ رشد مسکن در بهار و تابستان ۹۸ بسیار بیشتر از وضعیت فعلی بود و بر این اساس احتمال منفی شدن نرخ رشد یا به عبارت دیگر کاهش قیمت مسکن در ماه مرداد و شهریور بسیار پایین است.

             “رفتار قیمت مسکن در سه سال اخیر”

 

میانگین رشد قیمت مسکن به صورت ماه به ماه قبل برای یک دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۸ در شهر تهران ۳.۱ درصد بوده است. در این بازه زمانی، متوسط قیمت در اردیبهشت ماه  بیشترین رشد معادل ۱۱.۴ درصد و در شهریورماه کمترین رشد معادل منفی ۳.۵ درصد را تجربه کرده است.

رفتار قیمت در سال ۹۹

بازار مسکن سال ۹۹ را با قیمت ۱۴.۷ میلیون تومان به ازای یک مترمربع آغاز کرد و پس از آن در اردیبهشت ماه قیمت به ۱۶، خرداد ۱۷.۸ و در  تیرماه به ۱۹.۵  میلیون تومان به ازای یک متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران رسید. نرخ رشد قیمت از آغاز سال ۹۹ نشان می دهد که بازار مسکن در یک موج پرقدرت افزایشی قرار دارد و به نظر می رسد رویداد پایان تابستان ۹۸ امسال تکرار نخواهد شد. اما این همه ماجرا نیست؛ ممکن است مالکان مسکن در اواسط پاییز به دلیل نزدیکی به برخی رویدادهای تعیین کننده سیاسی اقدام به فروش کرده و قیمت مسکن در این نقطه دچار استراحت شود. وقوع چنین سناریویی با توجه به انرژی رشد قیمت ها که نیازمند استراحت در ماه های آتی است را تایید می کند.

در حال حاضر آمار ایران، به تازگی متوسط قیمت یک متر زمین در تهران را ۲۵ میلیون تومان اعلام کرده است. دولت و مجلس طرح مالیات بر خانه های خالی را برای کنترل رشد قیمت مسکن در دستور کار دارند و به نظر می رسد این طرح ها نیز به عواملی برای استراحت قیمت تبدیل خواهند شد. نکته حایز اهمیت افزایش حجم معاملات نسبت به بهار سال گذشته است که یکی از دلایل اصلی آن افزایش حجم نقدینگی و انتقال سرمایه های ایجاد شده در بازار سرمایه به بازار مسکن است. با این وجود جم معاملات نسبت به زمستان سال گذشته همچنان در سطح پایین تری قرار دارد.

رخدادهای کلان و اثرپذیری بازار مسکن

در کنار بررسی الگوهای قیمتی نباید فراموش کرد که متغیرهای اقتصاد کلان و حتی رخدادهای سیاسی نیز بر قیمت ها اثرگذار است. یکی از مهم ترین ریسک های سیستماتیک پیش روی قیمت مسکن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاییز و پس از ان انتخابات ریاست جمهوری خردادماه ۱۴۰۰ در داخل کشور است. شاید در نگاه اول ارتباط این دو با بازار مسکن دور از ذهن به نظر برسد اما باید پذیرفت که اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها و فشارهای بین المللی تحت فشار قرار گرفته و ممکن است قیمت گذاری کالاها در برخی بازارها در اثر این تحریم ها دچار حباب شده باشد؛ حبابی که در صورت لغو تحریم ها و یا انتظار کاهش فشارها ممکن است بترکد. در انتخابات آمریکا بایدن با وعده کاهش تنش های سیاسی با ایران به میدان آمده و در صورتی که رای مردم را کسب کند انتظارات تورمی در اقتصاد ایران نیز کاهش یافته و در نتجیه قیمت گذاری کالاها با تعدیل های منفی مواجه می شود. بازار مسکن نیز از این تعدیل منفی در اقتصاد تاثیر می پذیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 129795
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا