بهبود تقاضای انرژی در هاله ای از ابهام

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود آورده است : «شیوع ویروس کرونا سایه طولانی بر تقاضای نفت ایجاد کرده و اکنون انتظار داریم تقاضای جهانی سالانه نفت در سال ۲۰۲۰میلادی ۸.۱میلیون بشکه در روز کاهش یابد.»

این آژانس پیش‌بینی خود را برای تقاضای جهانی نفت در طول سال ۲۰۲۰به ۹۱.۹میلیون بشکه در روز کاهش داد که اولین کاهش در چند ماه اخیر است.

طبق این گزارش، پیش‌بینی می‌شود تقاضا در سال آینده به ۹۷.۱میلیون بشکه در روز برسد که این مقدار نیز نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش‌یافته است.

IEA در باره سال ۲۰۲۱ هم چندان نظر مساعدی ندارد و نوشته است که ۲۴۰ هزار بشکه از تقاضای نفت در این سال کاسته خواهد شد.

بر اساس اعتقاد این سازمان سال آینده تاثیرات کامل ویروس کرونا را بر تقاضای نفت مشاهده خواهیم کرد .

این آژانس همچنین نوشته است «تا دسامبر ۲۰۲۱، مصرف جهانی نفت هنوز هم ۲ درصد کمتر از مصرف نفت در انتهای سال ۲۰۱۹ خواهد بود«.

از نظر آژانس بین المللی کاهش مصرف جهانی سوخت هواپیما دلیل اصلی کاهش تقاضای نفت است.

در سطح جهانی، تقاضا برای سفرهای هوایی در ماه آوریل نسبت به آوریل سال گذشته ۶۵ درصد کمتر شده است. اما میزان این کاهش در نقاط مختلف متفاوت بوده است.

در اروپا، تعداد سفرهای هوایی نزدیک به ۹۰ درصد کمتر شده در حالیکه میزان این کاهش در ایالات متحده کمتر بوده و هنوز هم نسبت به سال گذشته حدود نیمی از پروازها انجام می شود. با این حال رشد موارد کووید ۱۹ باعث شده است این آژانس برآوردش مصرف بنزین را کاهش دهد.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، میزان عرضه در ژوئن از تقاضا فراتر رفت و ابهامات پیرامون تقاضای آتی به همراه افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ به معنای آن است که روند بازیابی تعادل بازارهای نفت ظریف خواهد بود.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، هم چندان به آینده نفت امیدوار نیست. این سازمان به غیر از سه ماهه اول سال آینده، برای بقیه بازه های زمانی پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت. پیش بینی های تولید کنندگان نفت این سازمان حتی از پیش بینی IEA هم بدبینانه تر است می گوید در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ مصرف جهانی نفت حتی تا یک میلیون بشکه در روز هم کاهش دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 130029
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا