بازی ناتمام لوکاشنکو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چرخش بلاروس به سمت روسیه در شرایط بحرانی برای الکساندر جی لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور در حالی صورت گرفت که مرتباً مسکو را در برابر غرب قرار می داد و با کارت غرب بازی می کرد، او اکنون روسیه را تنها راه نجات دولتش یافته است.

پس از هفته ها ادعای لوکاشنکو درباره طرح روسیه مبنی بر براندازی او، رئیس جمهور بلاروس در برابر موجی از اعتراضات و اعتصابات ناشی از خشونت پلیس پس از انتخابات ریاست جمهوری، از کرملین درخواست کمک کرد. این در حالی است که رئیس جمهور بلاروس قبلا گفته بود که برای پایان دادن به بحران کنونی، از هیچ کشور خارجی کمک نمی خواهد و به میانجی گری هیچ دولت خارجی نیازی ندارد.

طبق اعلام کاخ کرملین در گفت و گوی تلفنی رهبران دو کشور پوتین قول داده که در صورت لزوم ، کمک های کامل برای اطمینان از امنیت جمهوری بلاروس ارائه شود. گفت‌وگوی لوکاشنکو با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در حالی انجام گرفته که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، نیروهای امنیتی این کشور ده‌ها مزدور نظامی شرکت واگنر روسیه را بازداشت کردند و لوکاشنکو نیز روسیه را به تلاش برای به آشوب کشاندن کشور متهم کرده بود.

لوکاشنکو، پس از ۲۶ سال زمامداری دوباره در انتخابات هفته گذشته اعلام پیروزی کرد و در پی آن اعتراضات مردمی آغاز شد. اعتراضات کنونی بزرگترین چالش لوکاشنکو در این ۲۶ سال توصیف شده و معترضان خواهان کناره‌گیری او از قدرت هستند.

روسیه به بلاروس به عنوان متحد خود در مقابله با ناتو و اروپا نگاه می‌کند و به صورت سنتی این دو کشور متفق همدیگر بوده‌اند. با این حال، لوکاشنکو که اخیرا دعوت روسیه برای نزدیک شدن دو کشور و افزایش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را با این استدلال که ناقض حاکمیت ملی است، رد کرده بود، در بیانیه روز شنبه روابط میان دو کشور را در چهارچوب اتحاد دولتی نامید. اتحاد دولتی معاهده‌ای میان دو کشور در سال ۱۹۹۶ است که در راستای اتحاد استراتژیک سیاسی و اقتصادی میان دو کشور بسته شد.

با این حال، گزارش کرملین در مورد گفتگوی رهبران، هیچ نشانی از اینکه پوتین حمایت مشخص یا حتی تأیید صریح ماندگاری لوکاشنکو در قدرت داشته است، ارائه نداد.

کرملین در بیانیه خود در مورد مذاکرات گفت که پوتین با رهبر بلاروس در مورد لزوم تقویت روابط متفقین توافق کرده و تاکید کردند که این معضل نباید مورد استفاده نیروهای مخرب قرار گیرد و همکاری دو کشور را مختل کند.‌

روسیه دولت‌های متفق خود را طی دو دهه گذشته با اعتراضات مردمی از دست داده است. در سال ۲۰۰۳ دولت مورد حمایت روسیه در گرجستان، در همان سال در اوکراین و در سال ۲۰۱۴ دوباره در اوکراین از دست رفت. در پی آن روسیه بخش‌هایی از هر دو کشور را ضمیمه خاک خود کرد.

اخیرا، لوکاشنکو مسکو را به توطئه های مهندسی برای سرنگونی دولت خود و حتی اعزام مزدوران به بلاروس برای مختل کردن انتخابات ریاست جمهوری، که یکشنبه گذشته برگزار شد، متهم می کرد. اما لوکاشنکو که پس از ادعای پیروزی سرسختانه مورد هجمه اعتراضات داخلی و انتقادات جهانی قرار گرفته، با شدیدترین بحران ۲۶ سال زمامداری خود روبرو شده است، حال به نظر می رسد که روسیه را بهترین امید برای بقای خود می داند.

لوکاشنکو که غالباً او را “آخرین دیکتاتور اروپا” می نامیدند، چندین دهه است که بین روسیه و غرب  در رفت و آمد بوده است و در حالی که تلاش می کرد اقتصاد در حال فروپاشی کشورش را حفظ کند و در قدرت باقی بماند، گاهی به سمت غرب گرایش می یافت و گاهی نیز به مسکو.

مکالمه پوتین و الکساندر لوکاشنکو در حالی انجام شد که ده‌ها هزار نفر از مردم، بار دیگر به خیابان‌های مینسک آمدند تا خواستار استعفای لوکاشنکو و پیوستن کارکنان بخش دولتی بلاروس، به موج اعتصابات و اعتراضات گسترده شوند.

لوکاشنکو با نشان دادن تمایل ناگهانی به سمت روسیه، به مقامات خود در مینسک گفت که او باید با پوتین صحبت کند زیرا آشوب کشور او دیگر فقط تهدیدی برای بلاروس نبوده ، بلکه هر دو کشور را به خطر انداخته است. لوکاشنکو با اشاره به افزایش نیروهای نظامی در کشورهای لیتوانی و لهستان دو کشور همسایه بلاروس گفت: در قلمرو این کشورها رزمایش ناتو برگزار می شود. او تهدید برای امنیت بلاروس را از مواردی خواند که مصداق قرارداد امنیتی میان روسیه و بلاروس می شود.

رئیس جمهوری بلاروس، اعتراضات مردمی را به دخالت خارجی و تلاش برای سرنگونی نسبت داده است.او همچنین معترضان را به پیروی از “انقلاب رنگی” ، اشاره ای به قیام های مردمی گذشته توسط غرب در اوکراین ، جورجیا و دیگر سرزمین های اتحاد جماهیر شوروی سابق متهم کرد و کشورهای خارجی را مسئول و مسبب اعتراضات مردمی در بلاروس خوانده و از لهستان، هلند و اوکراین نام برد. 

لوکاشنکو در گذشته فشار زیادی را برای به دست آوردن انرژی ارزان از سوی روسیه متحمل شده است. پوتین به نوبه خود از وابستگی بلاروس به نفت و گاز روسیه برای احیای طرح تحقق اتحاد دو کشور استفاده کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 130308
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا