صرافی ها در مقابل فعالان رمزارزها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رئیس کانون صرافان ، به تازگی اعلام کرده است که خرید و فروش ارز دیجیتال ، چه در فضای مجازی و چه توسط صرافان غیرقانونی است.

کامران سلطانی زاده گفت: تاکنون بانک مرکزی هیچ مجوزی برای فعالیت صرافان درخصوص ارز دیجیتال  صادر نکرده است و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند متخلف محسوب می‌شوند چراکه دارای مجوز رسمی نیستند.

این در حالی است که فعالان ارزهای دیجیتالی و اعضای انجمن بلاکچین ایران معتقدند صرافی ها خرید و فروش ارزهای دیجیتالی را تهدیدی برای کسب و کار خود می دانند و به همین روی در مقابل فعالان ارزهای دیجیتالی قد علم کرده اند.

 ۱۳ مرداد سال پیش فعالیت ماینرهای ارز دیجیتال در کشور قانونی اعلام ش، اما هنوز دستورالعملی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران ابلاغ نشده است. به‌گفته‌ روابط عمومی کوین‌نیک خبر غیرقانونی‌بودن خرید و فروش ارز دیجیتال همه‌ی افراد درگیر در حوزه را به‌شدت نگران کرده است، چرا که تصمیم جدید دولت، تناقض عجیبی با روند آزادسازی صنعت استخراج در کشور دارد.

در شرایطی که در ماه‌های اخیر وزارت صنعت و معدن در مصوبه‌های متعدد شروع به قانون‌گذاری درمورد ماینینگ و تلاش برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی کرد، بخش‌های دیگر دولت اعلام کرده‌اند که خریدو فروش ارز دیجیتال قانونی نیست؛ درواقع درحالی‌که یک صنعت آزاد اعلام شده، خرید و فروش محصول این صنعت ممنوع شده است.

اکنون که مشخص نیست ماینرها باید در این شرایط چه کنند، شاید برخی به این فکر بیفتند که باید به‌سراغ خرید و فروش همتا به همتا بروند یا از کانال‌های غیرمعتبر برای فروش ارز خود استفاده کنند. 

صرافی ها احساس خطر کرده اند

فعالان خرید و فروش ارزهای دیجیتالی معتقدند رییس کانون صرافان ایران، ارزهای دیجیتالی را تهدیدی برای صرافی ها می داند و می ترسد که رونق خرید و فروش رمزارزها موجب شود صرافی ها مشتریان خود را از دست دهند. به همین روی دقیقا مانند شرکت های تاکسی رانی در مقابل اسنپ و تپسی، صرافی ها نیز در برابر فعالان ارزهای دیجیتالی قرار گرفته اند و فعالیت آن ها را غیرقانونی می دانند.

میرسهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین ایران در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: مشخص است که رئیس کانون صرافان می گوید خریدو فروش ارز دیجیتال در ایران غیرقانونی است. مگر می شود که بگوید تراکنش های رمزارزها قانونی است؟

او افزود: این دقیقا همان برخوردی است که شرکت های تاکسی رانی ایران با اسنپ و تپسی داشتند. اگر خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور رونق بگیرد مغازه های صرافی مشتریان خود را از دست می دهند و به همین دلیل احساس خطر می کنند و می گویند خرید و فروش ارز دیجیتال در کشور غیرقانونی است.

نیکزاد تاکید کرد: صرافی ها خدماتی را به مردم ارائه می دهند که در صورت استقبال مردم از ارزهای دیجیتال ، این خدمات با کاهش تقاضا مواجه می شوند. صرافی ها برای خدمات خود ۱۲ درصد سود دریافت می کنند اما فعالان حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال تنها ۳ درصد سود دریافت می کنند. مسلما مردم ارزهای دیجیتال را ترجیح می دهند.

او افزود: خریدو فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی بوده و در حال انجام است. همانگونه که استخراج رمزارزها در ایران قانونی است. هیچ ابلاغیه ای درباره قانونی یا غیرقانونی بودن خریدو فروش ارزهای دیجیتال از سوی بانک مرکزی صادر نشده به دلیل این که نیازی به چنین ابلاغیه ای نبوده است.

نیکزاد گفت: وقتی که استخراج رمزارز قانونی است، مسلم است  که خرید و فروش آن هم قانونی است. نیازی به ابلاغیه رسمی از طرف بانک مرکزی نبوده چراکه هیچ ایرادی در خرید و فلروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد تا بانک مرکزی اعلامیه و ابلاغیه ای در این خصوص صادر کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 130310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا