بهشتی‌پور: بازنشر سخنان رهبری درباره مذاکره می‌تواند پاسخی به پیشنهاد پوتین باشد

حسن بهشتی‌پور ، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل در گفت‌وگویی با«جهان صنعت نیوز» این پیام توییتری را نوعی واکنش به پیشنهاد پوتین دانست و گفت: « این می‌تواند واکنش ایران به پیشنهاد پوتین باشد که گفته بود پنج قدرت برجامی و ایران به صورت آنلاین مذاکره کنند. ترامپ این پیشنهاد را رد کرده بود و ایران نیز می‌تواند نفی مذاکره را در واکنش به آن مطرح کرده باشد».

وی افزود: « البته دقت داشته باشید که نفس مذاکره اهمیتی ندارد. مذاکره یک وسیله است و هدف نیست. باید دید که هدف از مذاکره چیست؟ شرایط مذاکره چیست؟ چه کسانی در مذاکره شرکت می‌کنند؟ شانس موفقیتی در جریان مذاکره وجود دارد یا خیر؟ آنچه الان آمریکا و ترامپ می‌گوید بیشتر برای بهره برداری انتخاباتی است و شبیه همان کاری است که با کره کرده بود. در این شرایط به نظر من مذاکره اقدام درستی نیست. اما اگر می‌‍شد در راستای منافع ملی ایران چیزی به دست آوریم و تهدیدی را کم کنیم، مذاکره اشکالی نداشت. الان که پمپئو ۱۲ شرط گذاشته که هیچ یک قابل اجرا نیست ، هر آدم عاقلی می‌گوید که نباید مذاکره کرد».

بهشتی‌پور ادامه داد: «قطعا اگر شرایط فرق کند وضع عوض خواهد شد، همچنان که در سال ۹۱ مذاکرات در مسقط شروع شد. بنابراین مذاکره به صورت مطلق رد نمی‌شود اما در شرایط موجود اقدام صحیحی نیست.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی در واکنش به عده‌ای که معتقدند الان فرصت خوبی برای امتیازگیری از ترامپ است، گفت: « این‌هایی که این را می‌گویند نه ترمپ را می‌شناسند و نه نظام انتخاباتی آمریکا را. ترامپ یک فرد کاسب و تاجر مسلک است. از طرفی در انتخابات آمریکا سیاست خارجی اهمیت کمی دارد و مساله اثرگذار اصلی رای الکترال و مسائل داخلی است. مردم آمریکا به سیاست خارجی هم دارند اما به مسائل حاد مثل ماجرای گروگانگری . مثلا پیروزی بوش پدر بر صدام تاثیری در نتیجه انتخابات نداشت و او علی‌رغم این پیروز در انتخابات باخت. بنابراین، موفقیت در سیاست خارجی الزاما به موفقیت در انتخابات نمی انجامد».

وی تاکید کرد: «در این شرایط ترامپ اولا امتیاز بده نیست و اگر هم بخواهد امتیازی بدهد و مثلا تحریم‌هایی که خودش وضع کرده را به تعویق اندازد، این استخوان لای زخم می‌ماند تا ببینیم که وضعیت ترامپ چه می‌شود و چه تصمیمی می‌گیرد چون او فرد باثباتی نیست و حتی تصمیاتی که به تصویب کنگره رسیده را هم به تعلیق درآورده است. به عبارتی او رئیس جمهوری است که نمی‌توان روی آن حساب کرد.»

بهشتی‌پور همچنین در واکنش به شایعاتی که پیرامون توافق ایران و آمریکا با واسطه‌گری آلمان مطرح شده و از سوی ایران رد شد، نیز گفت: «یک وقتی هرگونه گفت‌وگوی مسقیم بین ایران وآمریکا تابو بود اما بعد از مذاکرات مسقط این تابو شکست . هم جلیلی در چارچوب ۱+۵ مذاکراتی با آمریکا داشت و هم ظریف. لذا اگر قرار به توافقی باشد نیاز به واسطه نیست و می‌تواند به صورت مستقیم صورت بگیرد اما به شرط آنکه طرحی برای مذاکره وجودداشته باشد. فعلا که آمریکا در رویه و سیاست خود تجدید نظر نکرده است و تا وقتی هم که سیاست فشار حداکثری را کنار نگذارد، مذاکره با او بی‌فایده است.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 130332
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا