درمانی غیر قطعی ّ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  استفاده از پلاسما درمانی در برخی از کشور‌ها انجام نمی شود، اما این روش از ابتدا در ایران اجرا شده است. روی برخی بیماران اثر مثبت داشته و برخی دیگر از بیماران نتیجه مثبت دریافت نکردند، بنابراین این روش به طور قطعی روش درمانى قطعى و موثر درمان کرونا نیست.

در همین راستا مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا در خصوص پلاسما درمانی به «جهان صنعت نیوز» گفت: پلاسما درمانی یکی از روش های درمانی برای بیماران کرونایی است. وقتی بیمار مبتلا به کرونا شرایطش وخیم می شود تنها درمانی که می توانیم بر روی آن انجام دهیم پلاسما درمانی است. حال در این بین حال برخی از افراد بهبود پیدا می کند برخی هم وخیم تر می شود. بنابراین با قاطعیت نمی توانیم این درمان را جزء بهترین ها در نظر بگیریم. پلاسما درمانی یک درمان بسیار گران و کار سختی محسوب می‌شود. راحت نیست که به عنوان یک درمان روتین روی آن حساب کرد. 

 او افزود: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کرونا که بهبود یافتند و آنتی بادی خوبی داشتند، پس از بهبودی با استفاده از پلاسماهایشان به بهبودی دیگران نیز کمک کردند و این روش در سراسر دنیا هم انجام شد. باید ببینیم، تمام افرادی که مبتلا شدند و بهبود یافتند می‌توانند پلاسما اهدا کنند؟ به هر حال اخذ پلاسما مراحل پیچیده‌تری از تولید دارو دارد، زیرا مصونیت افراد پایدار نیست. بنابراین پیش‌بینی اینکه تا چه حد در تمام دنیا قابل استفاده است، سخت است. این درمان توسط FDA هم برای بیماران بدحال تایید شد، اما اینکه بفهمیم که می‌توانیم به صورت روتین استفاده کنیم یا خیر، نیاز به بررسی بیشتر دارد. گرچه برخلاف تفکرات مردم درمان فوق العاده ای نیست و در تمام جهان طرفدار پیدا نکرده است. تنها یک گزینه برای بیماران حال وخیم است. بنابراین این روش به طور قطعی روش درمانى قطعى و موثر درمان کرونا نیست.

محرز درباره مقایسه پلاسما درمانی با رمدسیور گفت: داروی رمدسیور یک داروی ویروس کش است و حتما باید در ابتدای بیماری آن را مصرف کرد و تاکنون هم تاثیرات بسزایی را داشته ولی پلاسما درمانی زمانی به بیمار تزریق می شود که دیگر چاره ای برایش باقی نمانده است. تمام این موارد بستکی به مراجعه بیمار به بیمارستان دارد، در اصل هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند به همان میزان هم امکان بهبود یافتن فرد وجود دارد. گرچه به دلیل عدم وجود تخت خالی بیماران مجبورند در خانه این دوران را طی کنند که این خود یک معضل جدی است. البته در حال حاضر یک پروتکل برای درمان سرپایی مریض داریم که افراد از طریق تلفن علایم بیماری را به دکتر می گویند و راهنمایی می شوند. البته اگر وضعشان وخیم باشد باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنند.

عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا درباره ایکه چرا پلاسما درمانی بیشتر در ایران انجام می شود، افزود: باگذشت زمان و مقاله‌های منتشر شده از نتایج پلاسمادرمانی بیشتر کشورها این روش بعنوان یکی از آخرین روش های درمانی انجام می دهند اما در ایران با سر و صدای بیشتر صورت می گیرد.

وى همچنین درباره علائم جدید ویروس کرونا از جمله سردرد و تشنج افزود: در دنیا هرچه تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر مى‌شود، علائم بیماری نیز تغییر کرده و افزایش مى یابد، در ابتدا علائم بیماری فقط شامل تب، سرفه و درگیری‌های ریه بود، اما در حال حاضر میبینیم که بیماری هر ارگانى از بدن را مى‌تواند به طور ناگهانى درگیر کند. درحال حاضر مراجعانی با علائم گوارشی، پوستی، چشایى و بویایى و… داریم این را هم اضافه کنم که، چون مکانیسم این ویروس عروقى است و عروق کوچک را هم درگیر مى‌کند می‌تواند علائمی نظیر سردرد، سکته‌هاى قلبى، مغزى را داشته باشیم.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 130359
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا