مجلس مخالف پیش فروش نفت از طریق اوراق است

احمد مرادی ،  نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» با اشاره به پیش فروش نفت و سلف نفتی که از سوی دولت مطرح و با مخالفت نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس مواجه شد، گفت: متاسفانه چنین موضوعی بااین حجم از اهمیت هنوز در حد حتی یک جمله هم در کمیسیون انرژی مطرح نشده و هیچ صحبتی در این باره به میان نیامده است و ما اعضای کمیسیون تخصصی انرژی از این موضوع بی خبر و بی اطلاعیم.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس یازدهم ادامه داد: عملا دولت با پیش فروش نفت وعده ای به مردم داده است که هنوز خودش هم از عواقب این وعده پیش فروش نفتی بی خبر است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با این اقدام دولت تلاطمی در جامعه افتاده است و به جای اینکه دهک های پایین جامعه که قدرت خرید بالایی ندارند، بتوانند در سلف نفتی قدرت خرید داشته باشند، این امکان عملا از آنها گرفته شده و باز هم به کام افرادی است که قدرت پولی بالایی دارند و این سود به جیب ثروتمندان واریز می شود.

مرادی تاکید کرد: به جای اینکه این تصمیم در مجلس گرفته شود، در جلسه شورای هماهنگی سران قوا گرفته شده است و دولت نمایندگان را در جریان طرح سلف نفتی قرار نداده است. به همین دلیل نمایندگان با این موضوع مخالفند و در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه هم این اعتراض و مخالفت را به طور جدی اعلام کردند.

او ادامه داد: در جلسه سران قوا با کلیات آن موافقت شده است، ولی مجلس از آن بی اطلاع است و این اقدام قانونی نیست و اعتراض نمایندگان به این موضوع جدی است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از عمده دلایل مخالفت اکثریت نمایندگان با این شیوه، این است که سال آخر دولت است و دولت فعلی قصد دارد با پیش فروش نفت بار مالی سنگینی به دولت بعدی وارد کند. ولی این کار نه اخلاقی است، نه قانون اجازه می دهد و نه عقل حکم می کند. از طرفی همه نمایندگان اتفاق نظر دارند که قانون در این باره دست دولت را باز نگذاشته است که چنین تصمیماتی را بدون اطلاع مجلس انجام دهد.

مرادی در ادامه بیان کرد: اگر دولت قصد چنین کاری را داشته است، باید آن را در بودجه ۹۹ پیش بینی می کرد. ولی چنین پیش بینی در بودجه ۹۹ نداشته است. بنابراین از این جهت هم امکان اجرایی شدن ندارد و مجلس با ان مخالفت خواهد کرد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس یازدهم در پایان افزود: اگر دولت می خواهند سلف نفتی به نتیجه برسد، به جای طرح در جلسه شورای هماهنگی سران قوا باید به صورت لایحه آن را به مجلس ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد و در باره آن نمایندگان تصمیم گیری کنند.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 130558
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا