بازار فولاد متشنج می شود

جهان صنعت نیوز| بازار فولاد جهان این روزها چالش های زیادی را تجربه می کند. از بحران کرونا گرفته تا مسائل بین ‌المللی و  شکل گیری تنش میان کشورهای بزرگ اقتصادی جهان. موضوعاتی که به طور حتم خرید و فروش این کالا را دچار نوسانات زیادی خواهد کرد و به طور کلی بازار فولاد در تمام کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اساس آنچه تحلیلگران می گویند، بالا گرفتن تنش میان دو کشور کره جنوبی و ژاپن به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا می تواند بازار فولاد جهانی را دچار تحولات جدیدی کند. در حال حاضر شاهد این هستیم که دادگاهی در کره جنوبی پس از صدور حکم نهایی دیوان عالی مبنی بر پرداخت غرامت توسط شرکت نیپون برای کار اجباری در دوران جنگ، با توقیف دارایی های این شرکت ژاپنی در کره جنوبی موافقت کرده است.

تهدید اقتصاد ژاپن

به این ترتیب اختلاف میان کره جنوبی و ژاپن بالا گرفته و  آینده بازار فولاد به چگونگی روند تعامل این دو کشور گره خورده است.

بر همین اساس تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد در واکنش به اینکه توقیف اموال شرکت نیپون استیل ژاپن توسط دادگاه کره جنوبی چه تاثیری در بازار فولاد جهان خواهد داشت، گفت: خط و نشان های دو کشور کره جنوبی و ژاپن برای هم می تواند بازار را به شدت متشنج کند و به خصوص فولاد را تحت تاثیر قرار دهد.

کیوان جعفری طهرانی افزود: ژاپن و کره جنوبی دو کشور قدرتمند در حوزه فولاد هستند اما به عقیده بنده، با وجود اینکه ژاپن سوم فولادساز جهان در سال ۲۰۱۹ با تولید ۹۹.۳ میلیون تن فولاد و کره جنوبی ششمین فولادساز با تولید ۷۱.۴ میلیون تن بوده اند ولی قدرت فولادسازی کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ به علت تاثیر کمتر از شیوع بیماری کرونا نسبت به ژاپن می چربد و کشمکشی که اتفاق افتاده است، می تواند اقتصاد ژاپن را به شدت تهدید کند.

جشن استقلال دو کره

وی در توضیح این موضوع با اشاره به اینکه روز ۱۵ آگوست ( ۲۵ مرداد ماه ) سالروز استقلال  کره شمالی و کره جنوبی از سیطره ژاپن در جنگ جهانی دوم بود، بیان کرد: درست در ۱۵ آگوست سال ۱۹۴۵ بود که بعد از شکست آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم و بمباران هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، ژاپن بالاجبار به مدیریت و رهبری خود در شبه جزیره کره پایان داد و این کشور را ترک کرد.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد اظهار کرد: بر این اساس ۱۵ آگوست تنها روزی است که در کره شمالی و کره جنوبی جشنی مشترک به عنوان استقلال دو کره و جدایی از رهبری ژاپن برگزار می شود.

بالا گرفتن تنش بین سئول و توکیو

وی ادامه داد: این در حالی است که درست ۱۰ روز قبل از برگزاری این جشن، شاهد بالا گرفتن و تنش ها بین توکیو و سئول بودیم به طوری که که دادگاه عالی کره جنوبی تصویب کرد که نیپون استیل به عنوان شرکت بزرگ فولادساز ژاپنی که در  پایان سال ۲۰۱۹ (اوایل سال ۲۰۲۰) به زیرمجموعه آرسلور متال پیوست، باید به کره جنوبی غرامت پرداخت کند. به طوری که در این خصوص نه تنها کره جنوبی و ژاپن با هم دچار اختلاف شده اند بلکه  آرسلور متال نیز درگیر شد.

جعفری طهرانی بیان کرد: اختلافی که بین این دو کشور  مطرح شد در مورد استفاده از کارگران کره  در جنگ جهانی دوم برای ساخت تسلیحات بود به طوری که کره جنوبی در دادگاه  درخواست کرد که نیپون استیل ژاپن باید بابت استفاده از کارگران در این دوران ، غرامت بپردازد اما نیپون استیل  در این خصوص مقاومت کرد.

به گفته این تحلیلگر، بنابراین از سه شنبه هفته گذشته بود که اموال نیپون استیل در کره جنوبی مشمول مصادره قرار گرفت. مواردی که باعث شد اختلافات جدی میان ژاپن و کره جنوبی شکل بگیرد و در پی آن ژاپن نیز کره جنوبی را تهدید کند.

توقف صادرات محصولات هایتک 

جعفری طهرانی اظهار کرد: در پی درخواستی که کره جنوبی از ژاپن داشت، ژاپن نیز متقابلا اعلام کرد که اگر کره  جنوبی به پیگیری این موضوع ادامه دهد، صادرات محصولات هایتکی که در حال حاضر برای ساخت تراشه و مانیتورهای شرکت کره ای سامسونگ مورد مصرف قرار می گیرد، متوقف خواهد شد.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه اختلاف ژاپن و کره جنوبی به شدت در منطقه خاور دور تنش ایجاد کرده است، گفت: در جنگ جهانی دوم نیپول استیل و سومیتومو متال دو فولادساز ژاپنی بودند که درگیر ساخت تسلیحات با استفاده از کارگران کره ایی شده بودند و امروزه سومیتومو متال زیر مجموع نیپون استیل است. این در حالی است که در شرایط فعلی کره جنوبی از فولادساز بزرگ خود یعنی پوسکو درخواست کرده که اموال توقیف شده نیپون استیل ژاپنی جزو اموال پوسکو قرار گیرد.

کوتاه نمیاییم!

وی افزود: در این میان شاهد این بودیم که به تازگی در روز جشن استقلال دو کره در ۱۵ آگوست، «مون جائه-این» رییس جمهور کره جنوبی در صدا و سیمای این کشور خطاب به ژاپن اعلام کرد: امروز روز بزرگی برای دو کره شمالی و جنوبی است اما با این وجود،  ما درخواست می کنیم که ژاپن غرامت  مورد نظر را پرداخت کند که در این خصوص شرایط برای مذاکره فراهم است.

به گفته جعفری طهرانی،  «مون جائه-این» ضمن دعوت ژاپن برای مذاکره با کمال تعجب در ادامه اعلام کرد که ما به هیچ وجه حاضر نیستیم در مورد قوانینی که توسط دادگاه عالی کره جنوبی برای توقیف اموال حکم شده است، کوتاه بیاییم.

آشفتگی وضعیت اقتصادی دنیا

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع واقعیت دارد که «چانگ هو-جین»  وزیر پیشین امور خارجه کره جنوبی به رویترز اعلام کرده است که اگر ژاپن اقدامات تلافی جویانه انجام دهد، کره جنوبی ممکن است با خاتمه دادن به یک پیمان دو طرفه به اسم «توافقنامه اطلاعات نظامی و امنیت عمومی» پاسخ دهد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، اتفاق بسیار خطرناکی خواهد بود که باعث می شود شبه جزیره کره و خاور دور به شدت متشنج شود و در نهایت وضعیت اقتصادی دنیا نیز به هم بریزد.

وی در توضیح این مطلب گفت: ترامپ رییس جمهور آمریکا با انتخابات ریاست جمهوری که ۱۳ آبان برگزار می شود،  فاصله حدود ۸۰ روزه دارد اما از آنجایی که وی شانس خود را برای دوره دوم ریاست جمهوری کم میبیند، سعی در عقب انداختن انتخابات داشت و در نهایت موفق نشد.

اختلافی به نفع آمریکا

جعفری طهرانی بیان کرد: این در حالی است که اگر جنگ بین این دو اقتصاد بزرگ دنیا اتفاق بیفتد،  تمام توجه ها به طرف خاور دور برمیگردد و از آمریکا دور می شود.  البته همیشه شاهد بوده ایم که آمریکا نیز با شبه جزیره کره، ژاپن و حتی چین بر سر موضوعاتی همچون جزایر موجود در منطقه خاور دور و مسائل اقتصادی اختلافاتی داشته است.

به گفته این تحلیلگر، اگر توافقنامه ژاپن و کره جنوبی که در سال ۱۹۶۵ یعنی بیست سال بعد از جنگ جهانی دوم منعقد شد فسخ گردد، اختلافات بین کره جنوبی و ژاپن در نهایت به نفع آمریکا تمام می شود و باعث می شود کشورهایی که با آمریکا مشکلات سیاسی دارند، درگیر مباحث داخلی خود شوند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 130617
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا