ساداتیان: امارات آنقدر بی‌عقل نیست که وارد تنش جدی با ایران شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایران در روزهای اخیر بارها به این تصمیم امارات واکنش نشان داده و با ادبیاتی توام با تهدید از این کشور خواسته که در تصمیم خود تجدید نظر کند. اماراتی ها نیز البته نسبت به این رویکرد ایران بی‌تفاوت نبوده و در پاسخ کاردار ایران در ابوظبی را احضار کردند. وزارت امور خارجه امارات مدعی شده است که اظهارات رئیس جمهور ایران «تحریک آمیز است و پیامدهای خطرناکی بر امنیت و ثبات منطقه دارد».

تحلیل‌گران داخلی اما این وضعیت را چندان جدی نگرفته و معتقدند که تهدیدات ایران در حد لفظی باقی می‌ماند و امارات نیز ممکن است بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در رویه خود تغییراتی بدهد. سید جلال ساداتیان از جمله همین تحلیلگران است.

او در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: «اهمیت ماجرا از آنجا است که امارات همسایه دیوار به دیوار ما بوده و بخش عمده‌ای از کارهای تجاری ما از طریق امارات انجام می‌شود. به خصوص به خاطر اینکه پایانه‌های نفتی فجیره و حمیره در امارات قرار دارد و بخش قابل توجهی از فرآورده‌های نفتی ایران از آن طریق به سایر نقاط دنیا توزیع می شود.»

وی افزود: «این را هم در نظر داشته باشید که امارات یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و بعد از حمله حوثی‌ها به تجهیزات آرامکو قدری خود را از عربستان جدا کرد و نیروهایش را در یمن پس کشید. در واقع به نظر رسید که روابط خود با ایران را تعدیل و گشایش‌هایی ایجاد کرده است.»

ساداتیان توافق اخیر امارات و اسرائیل را نشات گرفته از فشارهای ترامپ دانست و گفت: «ترامپ که بر اساس نظرسنجی‌ها از بایدن عقب است و احتمال باخت او افزایش یافته همه تلاش خود رامی‌کند تا در ۸۰ روز باقی مانده ازطریق اقدامات پوپولیستی و … وضعیت خود را بهبود بخشد. او به یک موفقیت در سیاست خارجی نیاز دارد و برای همین هم بحث ارتباط امارات و اسرائیل را طرح کرده تا از حمایت جدی‌تر و قوی‌تر لابی اسرائیل در انتخابات برخوردار شود. توجه داشته باشید که هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به اندازه ترامپ از اسرائیل حمایت نکرده است. او ایتخت را قدس اعلام کرد، در قبال شهرک سازی‌ها اسرائیل سکوت و به نوعی آن را تایید کرد. همچنین اقدامات دیگری که در له اسرائیل انجام داد و همه این‌ها برای جذب لابی صهیونیستی است.»

وی تاکید کرد: «ترامپ نیاز دارد که در سیاست خارجی به یک موفقیت برسد و فکر می‌کرد که از طریق شورای امنیت می‌تواند قطعنامه‌ای علیه ایران بگیرد اما شکست سنگینی خورد، بعد هم گفت مکانیسم ماشه را فعال می‌کند که این را هم نمی‌تواند انجام دهد مگر اینکه یکی از کشورهای اروپایی را به فعال کردن مکانیسم ماشه راضی کند. آن‌ها هم تا این لحظه همراهی نکرده‌اند. در نتیجه احتمال باخت او بیشتر شده و برای همین دست به حرکت‌هایی می زند که به اعتقاد برخی می‌تواند به درگیری فیزیکی با ایران هم بی‌انجامد. فشار امریکا در این مقطع برای روابط امارات و اسرائیل در همین راستا است».

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که اوضاع روابط ایران و امارات در شرایط فعلی چطور پیش‌ خواهد رفت؟ گفت: « به نظر من ایران تحمل می‌کند. اگرچه مخالفت صریح خود را ابراز کرده است اما از کنار قضایا می‌گذرد. به هرحال امارات اسرائیل را همسایه دیوار به دیوار ما کرده و طبیعی است که لحن مقامات ما تند باشد. اما گمان می‌کنم که ایران تلاش می‌کند تا زمان انتخابات در امریکا، خودش را از تحریکات اسرائیل در منطقه کنار بکشد و وارد زمین بازی اسرائیل در منطقه نشود».

به گفته وی، اسرائیل به شدت در تلاش بود که ترامپ را وارد معرکه درگیری فیزیکی با ایران کند لذا ایران ضمن بیان تهدیدات خود وارد این وادی نخواهد شد.

ساداتیان در پاسخ به اینکه تهدیدات کنونی ایران به لحاظ عملی چقدر پشتوانه دارد؟ نیز گفت: «ایران توان این را دارد که مستقیم یا غیر مستقیم برای امارات مشکل ایجاد کند. امارات در خانه شیشه‌ای نشسته است و اگر به تهدیدات خود ادامه دهد لطمه‌پذیر خواهد بود. اگر یک سنگ به سوی او پرتاب شود، بسیاری از رفت‌و‌آمدها و سرمایه گذاری‌های خود را از دست خواهد داد لذا بعید است که آنقدر بی‌عقل باشد که بخواهد با ایران وارد فضای تنش شدید شود. امارات متوجه این‌ها است و می‌داند که لطمه پذیرترین کشور منطقه است. با توجه به اینکه تحت فشار آمریکا این کار را کرده است، شاید در بلند مدت به این رویه ادامه ندهد. در حقیقت این هشتاد روز باقی مانده هشتاد روز حساسی خواهد بود».

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 130632
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا