طرح «سهمیه بندی همه حامل های انرژی» عملیاتی نیست

جلال میرزایی ، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» بااشاره به طرح «سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار» گفت: از آنجایی که علاوه بر عضو کمیسیون انرژی، دو دوره عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس دهم بودم، در جریان این طرح که آن زمان از طرف آقای امیرآبادی مطرح شد هستم و معتقدم چنین طرح هایی به هیچ وجه قابلیت اجرا ندارند و عملیاتی نیستند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ در مجلس دهم ادامه داد: پیشنهاد «سهمیه بندی بنزین خانوار» که آن زمان توسط اقای امیرآبادی مطرح شد و در این مجلس هم توسط دوستان ایشان پیگیری می شود، طرحی است که با نگاه تقویت پایگاه اجتماعی جریان اصولگرا طراحی شده است و نگاه کاملا انتخاباتی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: در انتخابات مجلس یازدهم روی طرح «سهمیه بندی بنزین خانوار» مانور زیادی داده شد و دراین دوره هم با نگاه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ روی آن متمرکز شده اند و تبلیغات زیادی هم برای آن راه انداخته اند. در حالی که قانون گذاری با این شیوه درست نیست و ایراد دارد.

میرزایی تصریح کرد: اینکه مجلس بگوید قصد داریم بنزین را بر اساس نفرات ماهی ۲۰ لیتر به هر شخص سهیمه بدهیم و دولت را موظف کند سهمیه بنزین افرادی که این سهیه را استفاده نکرده اند، بر مبنای ۹۰ درصد فوب خلیج فارس خریداری کند؛ اقدام بسیار نادرستی است.

او افزود: نمایندگان باید توضیح دهند که این منابع قرار است از کجا تامین شود، در حالی که دولت با کسری بودجه و منابع مالی مواجه است. پس چطور می تواند با ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس این بنزین را از مردم خریداری کند و با ۶۰ درصد فوب خلیج فارس بفروشد؟!

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم ادامه داد: مثلا دولت چطور باید بنزین را لیتری ۵ هزار تومان از مردم بخرد و به قیمت آزاد ۳ هزار تومان بفروشد! این موضوع به هیچ عنوان عملیاتی نیست و قابلیت اجرایی شدن ندارد.

میرزایی در انتقاد به طراحان چنین طرح هایی که تنها کارکرد تبلیغاتی-انتخاباتی دارند، گفت: آنها یک مورد آزادسازی قیمت بنزین را نتوانستند به درستی مدیریت کنند و با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شد، حالا چطور می خواهند همه حامل های انرژی را آزادسازی و مدیریت کنند یا مثلا سهمیه بنزین را به هر شخص بدهند و آن را مدیریت کنند؟

نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین معتقدم نمایندگان فعلی مجلس نباید در این باره عجله کنند و هیجان به خرج دهند. اصلا معلوم نیست اینهمه سروصدای بیهوده برای چیست. آنها عادت کرده اند ایده ای را در قالب طرح ارائه دهند و دولت را مجبور به اجرای آن کنند تا اگر این ایده و طرح شکست خورد بگویند دولت آن را بد اجرا کرده است و مسئولیتی هم در قبال آن قبول نمی کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ مجلس دهم تصریح کرد: بهتر است آنها از این طرح ها دست بردارند چرا که ایده «سهمیه بندی بنزین خانوار» هنوز ایده ای خام است و نیاز به چکش کاری دارد و کارشناسان و اقتصاددانان و صاحب نظران هنوز درباره آن هیچ بحثی نکرده اند و سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت هم هنوز درباره آن هیچ بررسی نداشته اند.

میرزایی همچنین در واکنش به اظهارات فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم که گفته است به جای بنزین باید همه حامل های انرژی سهمیه بندی شوند، گفت: طبق نظر آقای عباسی در «طرح وان» که مثلا به یک فرد ماهانه ۵۰ وان شامل(همه حامل های انرژی) سهیه بدهند و آن فرد بتواند مازاد وان خود را در بورس بفروشد؛ ایده ای بسیار نپخته و غیر قابل اجرا است. اصلا چه کسی حاضر است این سهیه را در بورس از این افراد بخرد؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تاکید کرد: با تلاش آقای زنگنه در تولید بنزین و گازوئیل نه تنها خودکفا شده ایم؛ بلکه بخشی از آن را صادر کرده و ارز مورد نیاز کشور را تا حدی تامین می کنیم؛ ولی به دلیل کرونا خریداران فراورده های نفتی به شدت کاهش یافته اند. حالا این افراد با این طرح ها می خواهند دولت نفت و بنزین را از مردم بخرد و چطور صادر کند؟! نماینده دور دهم مجلس تاکید کرد: دولت نباید چنین مسئولیت هایی را بپذیرد و زیر بار این طرح هایی برود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 130989
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا