تاثیر واکسن ۵۰ درصد است!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در ماه های گذشته بیشترین رقابت برای تولید واکسن کرونا ۲۰۱۹ بین کشورهای اروپایی، چین، روسیه و آمریکا بوده است و همه این کشورها بودجه کلان و نهادهای مختلفی را برای ساخت واکسن بسیج کرده اند چین بسیار امیدوار است که دومین سازنده یک واکسن موثر برای درمان این ویروس پس از روسیه باشد.

این در شرایطی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز ۲۰ میلیون نفر نیز فراتر رفته است و شمار کسانی که به این ویروس مبتلا می شوند در برخی کشورها نظیر هند، آمریکا و برزیل نه تنها کاهش نیافته بلکه بر شمار آنها و همچنین قربانیان افزوده شده است و در اروپا کشورهایی نظیر آلمان،  فرانسه و اسپانیا با موج های تازه ای از شیوع روبرو شده اند.

روسیه چند روز قبل اعلام کرد که اولین واکسن را ساخته است و می خواهد نزدیک به ۵۰۰ میلیون دز آن را تهیه کند این در شرایطی است که بر اساس شواهد، نزدیک به ۲۰ کشور خواستار خرید این واکسن به میزان یک میلیارد دز شده اند.

البته پیشبرد این برنامه راحت هم نخواهد بود زیرا آمریکا که بویژه برای سیاسی کردن کرونا تلاش زیادی کرده و بارها آن را ویروس چینی نامیده است حتی به واکسن روسی نیز ابراز تردید کرده و افزوده است برنامه ساخت واکسن در این کشور و داده های مسکو شفاف نیست و کارایی این واکسن هنوز ناشناخته است.

اعتباری به واکسن نیست

در چین هم البته شماری از متخصصان قبول دارند که کارایی واکسن و نتایج آن هنوز مشخص نیست اما بر این باورند که روسیه دارای قدرت فنی و علمی بالایی است. در همین راستا دکتر محمدرضا ناظر، دانشیار بیماری‌های عفونی و کارشناس رسمی امور پزشکی اظهارکرد: همان طور که بارها در این باره صحبت کردم به هیج عنوان نمی‌توانیم صد‌در‌صد بگوییم هر دو واکسن ساخته شده کارایی مطلوب را دارد. چرا که بارها واکسن اچ‌آی‌وی را ساختند اما هیچ‌کدام موثر نبوده است. گاها تزریق واکسن بر فرد مبتلا مخرب‌تر بوده بنابراین ساخت واکسن کرونا مهم نیست بلکه اثرپذیری آن اهمیت دارد که بعد از تزریق، ویروس را فعال‌تر نکند. در کل امکان دارد واکسن ساخته شود و جواب ندهد.

وی افزود: هر ساله واکسن آنفلوآنزای قوی تری روانه بازار می شود زیرا ویروس آنفلوآنزا هرساله تغییرات ژنتیکی دارد. هنوز هیچ کشوری نتوانسته برای پیشگیری از این ویروس واکسنی بسازد. پس چطور تصور می‌کنید هفت ماهه بتوان برای این ویروس ناشناخته واکسن دقیقی کشف کرد. حتی واکسنی که برای آنفلوآنزا ساخته شده برای اپیدمی آن فایده دارد و اگر آنفلوآنزا پاندمی رخ دهد هیچ واکسنی برای پیشگیری از آن جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه لازم است اطلاعات بیشتری از واکسن ساخت روسیه در اختیار قرار گیرد گفت: نتایج اضافی برای رسیدن به یک تصمیم نیاز است اما اگر موفقیتی بدست آید آن زمان شاید بتوان خطر همه گیری احتمالی در زمستان را به حداقل رساند.

ناظر در ادامه افزود: با این حال باید نباید به واکسن های تولید شده امیدوار بود چرا که اولا تا سال آینده هیچکدام از این واکسن ها بصورت رسمی به ایران راه پیدا نمی کنند مگر اینکه در بازار سیاه با قیمت ها گزاف بفروش برسد که در این صورت فقط ثروتمندان زنده می مانند. با این حال امیدوارم هر چه سریعتر واکسن های ساخته شده تاییده سازمان بهداشت جهانی را بگیرد و ما هم توان خرید داشته باشیم.

دو راهی سازمان بهداشت جهانی

آنچه امروز کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و چین بر آن تاکید می کنند این است هر واکسنی که قرار است در اختیار مردم قرار گیرد باید دارای کارایی لازم و امنیت باشد این دو عامل بیشترین نقش را در استفاده از یک واکسن ایفا می کند.

چین می گوید که از میان ۶ واکسنی که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته ۳ مورد تولید این کشور و موسساتی در شهرهای ووهان،  پکن و تیانجین است سینوواک و سینوفارم از جمله دو واکسن در دست ساخت چین هستند که سینوواک روز گذشته اعلام کرد واکسن خود را ثبت کرده است.

در کل کار گزینش ۱۶۸ واکسن در سراسر دنیا آغاز شده است از این میان ۲۸ واکسن وارد مرحله آزمایش های کلینیکی شده است واکسن های ساخت چین در مرحله سوم و پایانی این آزمایش قرار دارند.  

چین امیدوار است کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین خریدار واکسن ساخت این کشور باشند روسیه هم هنوز نام مشتریانش را فاش نکرده است که پیش بینی می شود عمدتا از کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه باشند هزینه انباشت و تزریق هر واکسن به طور میانگین می تواند نزدیک به ۳ دلار باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 130999
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا