آرامش مقطعی بازار

جهان صنعت نیوز| نسترن یوسف بکیان-  بازار کالاهای مختلف اگرچه در شرایط فعلی با آشفتگی قابل توجهی روبرو است اما سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از آنجایی که فردی نام آشنا در حوزه فولاد و مواد معدنی است، هنوز از راه نرسیده، صادرات فولاد را منوط به رعایت کف عرضه در داخل کرد.

به دنبال کمبود و گرانی ورق های فولادی و همچنین افزایش قیمت های نجومی که در بازار فولاد به وجود آمده است، جعفر سرقینی معاون اسبق وزارت صمت که به تازگی از سوی رییس جمهور به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شده است، در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اعلام کرد: تنها تولیدکنندگانی که کف عرضه فولاد را رعایت کنند، می‌توانند صادرکننده مازاد تولید خود باشند.

تامین مواد اولیه تولید داخل در اولویت

وی همچنین با بیان اینکه افزایش فراوانی عرضه فولاد عامل موثری در متعادل کردن قیمت فولاد است، گفت: بنا بر تصمیمات اتخاذ شده که امروز ابلاغ می‌شود، از امروز تنها واحدهایی می‌توانند صادرکننده فولاد باشند که کف عرضه در داخل را به خوبی رعایت کنند.

به گفته سرقینی، تامین مواد اولیه تولید داخل در اولویت وزارت صنعت است و اینکه فولاد تولیدی کشور، واحدهای صنعتی سایر کشورها را رونق دهد، هنری نیست و باید در گام نخست تولیدات فولادی صنایع داخلی را رونق دهند و  سپس مازاد تولید را صادر کنند. سرپرست وزارت صمت معتقد است که این تصمیم فراوانی عرضه فولاد در داخل کشور را به دنبال خواهد داشت که منجر به تعادل قیمتی فولاد نیز خواهد شد.

تصمیمات مقطعی

در حالی سرپرست وزارت صمت معتقد است این اقدام منجر به شکست قیمت فعلی فولاد و آرامش این بازار خواهد شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، چنین تصمیم گیری هایی نمی تواند مشکلات بازار را به طور کلی حل کند و تنها مسکنی است که در کوتاه مدت شاید منجر به آرامش بازار شود.

در همین خصوص رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: اقدامات اینچنینی اگرچه در برخی مقاطع می تواند منجر به آرامش بازار شود اما در بلند مدت این روشها پاسخگو نیست.

حمیدرضا رستگار با بیان اینکه در حال حاضر بهای بسیاری محصولات ازجمله محصولات فولادی واقعی نیست، اظهار کرد: فولاد در بازار آزاد با افزایش قیمت سرسام آوری روبرو است و نرخی که برای شمش در بورس کالا و بازار آزاد وجود دارد، نرخ واقعی محصول نیست. از این رو سرپرست وزارت صمت چنین اظهاراتی را مطرح کرده اما واقعیت این است که این دستورالعمل ها و بخشنامه ها همچون مسکن عمل می کند و منجر به آرامش کلی بازار نمی شود.

بعد از این چه باید بکنیم؟

به گفته وی، هر یک از موضوعات اقتصادی همچون صادرات، مصارف داخلی و همچنین سیاستگذاری ها باید طبق روال صحیح اقتصادی و قانونی پیش برود تا پاسخگوی شرایط فعلی اقتصاد و مصارف داخلی فولاد باشد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران بیان کرد: برای سر و سامان دادن به وضعیت  تولید، قیمتگذاری و مصرف فولاد باید از آن برنامه ای که برای فولاد نوشته شده است، پیروی کرد.

وی با تاکید بر پیشبرد امور مربوط به فولاد بر اساس ضوابط درست، افزود: سیاستگذاری های جدید وزارت صمت شاید ظاهر کار و بازار را اصلاح کند اما باطن کار همان تبعیت از روش های قبل است. بنابراین ما نباید نسبت به این دستورالعمل ها خیلی دلخوش شویم چرا که تنها در برخی مواقع کارساز است و سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که بعد از این چه باید بکنیم؟

ضرورت چاره اندیشی برای آینده

رستگار  با اشاره به اینکه برنامه ریزی و چاره اندیشی برای صنعت فولاد باید اساسی و بر مبنای درست باشد، گفت: آنچه سرپرست وزارت صمت در مورد راهکار ایجاد آرامش در بازار مطرح کرده است، به نظر نمی رسد که خیلی موثر باشد.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که وزارت صمت گاهی اوقات ناچار است که چنین دستوراتی را صادر کند. به این معنا که هدف دولت هم اصلاح امور است اما باید یک بار به صورت مبنایی تمام اتفاقاتی که در حوزه فولاد افتاده، پایش و بررسی شود.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران با بیان اینکه تمام مواردی که بازار فولاد را تحت تاثیر داده داخلی است، افزود: از این رو ما این ظرفیت را داریم که بازار را کنترل کنیم، توسعه دهیم و اشتغال ایجاد کنیم.

به گفته این کارشناس، تغییر و تحولاتی که در وزات صمت ایجاد شد، عواملی هستند که بر بی ثباتی بازار دامن زدند. این در حالی است که عده ای سودجو نیز از این موضوعات بهره ۱۰۰ درصدی را می برند.

وی اظهار کرد: ما به صورت مکرر به دولتمردان پیشنهاد دادیم که از نظر کارشناسان و فعالان اقتصادی که به صورت عملی و میدانی در بازار هستند، استفاده کنند اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

 بی انگیزگی نسبت به اصلاح بازار

رستگار  با طرح این سوال که مشخص نیست چرا دولتمردان نسبت به این موضوع توجهی نشان نمی دهند، گفت: این موضوع به شدت قابل تامل است و این شائبه را ایجاد می کند که دولتمردان یا برنامه دیگری دارند و یا اینکه علاقه ای به اصلاح بازار ندارند.

وی با تاکید بر اینکه این روش ها باید اصلاح شود، بیان کرد: اگر ضابطه مند عمل شود، می توان به اصلاح امور و ایجاد آرامش در بازار امیدوار بود.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران ادامه داد: در تصمیم گیری های مربوط به بازار فولاد و همچنین قیمتگذاری این کالا حلقه های اصلی این حوزه که همان توزیع کننده ها و فعالان بازار هستند حذف شده اند. در صورتی که اگر از اتحادیه ها و تشکل ها پشتیبانی و حمایت شود، قطعا پاسخگویی نیز وجود خواهد داشت.

آشفتگی بازار آهن و فولاد

وی همچنین با بیان اینکه  در حال حاضر یک سرگردانی و آشفتگی در بازار آهن و فولاد وجود دارد، گفت: همین تحولاتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمد، خود عاملی برای این آشفتگی بوده است.

رستگار اظهار کرد: نبود یک مسوول مشخص برای وزارت صمت که برنامه کوتاه مدت و بلندمدت مورد نیاز برای ساماندهی به صنایع و بازارهای مختلف را  در دستور کار داشته باشد، به َآشفتگی در بازار دامن زده است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران افزود: جعفر سرقینی شخص مطلعی در صنعت فولاد است اما درخواست ما از سرپرست وزارت صمت این است که حتما از کارشناسان و فعالان بازار برای تصمیم گیری ها کمک بگیرند.

وی ادامه داد: ما آمادگی خود را نیز در این خصوص  اعلام کردیم که  به عنوان یک مجموعه ضابطه مند در تنظیم بازار و دیگر مسائل مرتبط با حوزه فولاد نقش اساسی داشته باشیم .

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 131297
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا