ظریفیان: سورنا ستاری هم می‌تواند مثل احمدی‌نژاد یکی از نوظهورهای سیاست باشد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چندی قبل بود که عبدالله ناصری عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در گفت‌وگو با «نامه نیوز» با اشاره به حمایت کانون‌های قدرت از سورنا ستاری وی را رئیس جمهور آتی دانسته بود. این موضوع اخیرا نیز در فضای رسانه‌ای بیشتر مطرح شده و مثلا فرید مدرسی فعال رسانه‌ای اصلاح طلب در صفحه توییتر خود از آغاز گفت‌وگوهای ستاری برای ورود به این عرصه خبر داده بود.

سوال اینجا است که آقای ستاری به پشتوانه کدام بدنه اجتماعی و یا حتی سیاسی قدم در این راه پر فراز و نشیب خواهد گذاشت؟ آیا حمایت برخی کانون‌های قدرت برای رساندن یک فرد که در رجل سیاسی به حساب آمدن او شبهاتی وجود دارد، کافی است؟ به فرض که باشد هم باید به این پرسش پاسخ داد که ستاری به عنوان عضوی از کابینه روحانی چطور در رقابت‌های انتخاباتی حاضر شده و بر رقبای خود که با سلاح نقد وضع موجود وارد می‌شوند، غلبه می‌کند؟!

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب اگرچه ستاری را گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری نمی‌داند اما معتقد است که او نیز می‌تواند یکی از پدیده‌های نوظهور در ساحت سیاست ایران باشد.

وی در گفت‌وگویی با «جهان صنعت نیوز» در پاسخ به این پرسش که آیا فردی از کابینه روحانی می‌تواند در انتخابات آتی شانس پیروزی داشته باشد؟ گفت: «انتخابات در خیلی از جاهای دنیا حتی در ایران یک فرهنگ و شاخص‌هایی دارد که وقتی مجموعه آن کنار هم قرار می‌گیرد، فرد مورد اقبال قرار خواهد گرفت، حالا چه در دولت حضور داشته باشد یا نداشته باشد. مثلا فردی مثل دکتر ظریف که در دولت روحانی مشغول به کار است، با وجود اینکه کارنامه این دولت به او ضمیمه شده است، شانس پیروزی در انتخابات را دارد. دلیلش این است که نوع نگاه به او فراتر و متفاوت از کابینه است.»

وی تاکید کرد: «بنابراین کاریزما، شخصیت فرد، نوع سخن گفتن، تواضع و … همه در کنار هم جمع می‌شود و می‌تواند او را به گزینه مورد اقبال تبدیل کند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «البته همه کسانی که کاندید می‌شوند این خصوصیات را ندارد و گاهی اوقات توهم مورد اقبال قرار گرفتن را دارند. درباره برخی اعضای کابینه روحانی نیز همین امر صادق است.»

وی خاطر نشان کرد: « با همه این‌ها افرادی که در یک دولت حضور جدی دارند و آن دولت به هر دلیلی از جمله ضعف‌ها و بدشناسی‌ها و حتی تصویری که رقبا از آن ارائه می‌دهند، مورد نقد است نسبت به کسانی که در کابینه نیستند، ظرفیت کمتری دارند. بنابراین به صورت مطلق نمی‌توان گفت که اعضای کابینه روحانی ظرفیت حضور در انتخابات آتی را ندارند اما قطعا کارنامه دولت بخشی از کارنامه این فرد است.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سورنا ستاری می‌تواند هم‌ردیف ظریف و جهانگیری و دارای کاریزمایی به حساب آید که فراتر از عملکرد دولت، ظرفیت هایی دارند؟ گفت: «اتفاقا کسانی که کمتر حاشیه داشته‌اند و به خاطر نوع فعالیت‌شان کمتر مورد ارزیابی و قضاوت مردم قرار گرفته‌اند، شانس خوبی خواهند داشت. به هرحال کار کردن در وزارت به یک معاونت ریاست جمهوری فرق دارد. آقای ستاری هم به خاطر اینکه جایی کار می‌کند که از عرصه‌های علمی و … حمایت کرد ه، کمتر در معرض نقد و خواسته‌های مردم قرار داشته است و از این منظر امتیازی نسبت به کسانی که در معرض ارزیابی بوده اند، دارد».

ظریفیان افزود: «این نکته را هم در نظر داشته باشید که اداره جامعه‌ای مثل ایران که متنابهی از جمعیت را دارد و با مشکلات جدی خارجی و چالش‌های عظیم داخلی، بحران سرمایه اجتماعی و … مواجه است، کار ساده‌ای نیست و کسانی را برای ریاست جمهوری می‌طلبد که در خودشان احساس کنند می‌توانند امور به این مهمی را حل کند. تجربه عمیق این امور را داشته باشد. به نظر من این مساله مهمی است که در انتخابات آینده افرادی وارد وارد شوند که به مردم تعهد داشته باشند و بدانند که انتخابات ظاهر قضیه است و رئیس جمهور بعد از دو سه ماه از شور انتخاباتی خارج شده و مسئول هشتاد و اندی میلیون انسان می‌شود که با مسائل جدی از جمله مشکلات معیشتی و … مواجه هستند.»

وی ادامه داد: «البته ما در ایران قبلا هم با پدیده‌های نوظهوری روبه‌رو بوده‌ایم که سوابق مدیریتی و تجارب عمیقی نداشتند اما مسئولیت گرفتند. در عین حال کارنامه آنان را هم دیدیم که نتوانستند مسئولیت را به خوبی انجام دهند. مثلا ریاست جمهور احمدی‌نژاد این امر را ممکن کرد و خیلی‌ها دیدند که می‌شود با هر ظرفیتی وارد انتخابات و رئیس جمهور شد».

ظریفیان در پاسخ به اینکه فردی مثل ستاری که به اندازه احمدی‌نژاد پوپولیست هم نیست، چطور می‌تواند نظر مردم را جلب کرده و امکان رای آوری داشته باشد؟ گفت: «احمدی نژاد هم اگرچه پوپولیست بود اما به این خاطر موفق شد که اراده‌ای در حاکمیت بود برای این قضیه وجود داشت. ستاری هم اگر از حمایت آن اراده برخوردار باشد، بخشی از راه را رفته است. اما به اعتبار شخصی خود فقط یک فرد باسواد است که در عرصه‌های علمی زحمت می‌کشد و کم حاشیه است. او پشتوانه لازم ملی را ابتدا به ساکن ندارد. در فضای دانشگاهی هم اگرچه زحماتی کشیده است اما برند نیست. فردی در عرصه دانشگاهی برند می‌شود که سابق جدی‌تر و عمیق‌تری داشته باشد.»

به گفته وی، رییس جمهور شدن ستاری بستگی به این دارد که اراده حاکمیت چقدر بر ریاست جمهوری وی باشد.

ظریفیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا اصلاح طلبان از ستاری حمایت خواهند کرد؟ گفت: « با توجه به فضای موجود و اگر در چند ماه آینده اتفاق خاصی رخ ندهد، به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان امکان استفاده از نیروهای اصیل خود را نداشته باشند و در وضعیتی قرار بگیرند که به دو دسته تقسیم شوند. یک دسته احتمالا به این نتیجه می‌رسند که به جای ورود به عرصه سیاست به فعالیت اجتماعی بپردازند؛ به خصوص با توجه به تجربه دولت روحانی که به سرمایه اجتماعی آنان آسیب زد. بخشی دیگر از اصلاح طلبان که فعال‌تر در میدان سیاست حاضر خواهند شد هم به نظر من دنبال گزینه‌های حزبی‌تر ونزدیک‌تر به جریان اصلاح‌طلب خواهند رفت.»

وی تاکید کرد: « آقای ستاری هیچ کنش سیاسی نداشته است که اصلاح طلبان در شرایط فعلی او را به عنوان گزینه اصلی خود در نظر بگیرند. من تصور نمی کنم که چنین کنند، البته عالم سیاست عالم ممکن‌ها است و نه ناممکن‌ها. با ارزیابی فعلی اما تصور نمی‌کنم که اصلاح طلبان از این نوع گزینه‌ها حمایت کنند».

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 131425
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا