قیمتها کاهشی می شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر یکی از دلایل کاهش هیجانات خرید در بازارهای مختلف اقتصادی، افت تقاضای خرید به دلیل کاهشی شدن نوسانات قیمتی بوده است. اگر نوسانات قیمتی در روزهای اخیر افزایشی بود، تمایل مردم برای خرید بیشتر می شد اما کاهشی شدن این نوسانات موجب کاهش انتظارات قیمتی شده است، به طوری که مردم در انتظار برای کاهش بیشتر قیمتها و رسیدن بازار به قیمت واقعی آن به سر می برند.

وی اظهار کرد: اینها عواملی است که درخواست و یا تقاضا برای خرید طلا و تا حدودی سکه را کاهش داده است. اما منظور از طلا مصنوعات طلا نیست، چون این بازار ماه هاست که در رکود عمیقی به سر می برد. بازار طلاهای آب شده نیز به دلیل شرایط حاکم با افت تقاضا مواجه بوده است.

محمدولی در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات قیمتی در سایر بازارها بر بازار طلا و سکه نیز تاثیرگذار بوده یا خیر، گفت: هرگونه نگاه و رفتاری بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال بحران کرونا بر قیمت اونس جهانی اثرگذار بوده و به نوسانات قیمتی آن دامن زده است.

به گفته وی، اگر نهادها و سازمانهای جهانی پیغامی صادر کنند و یا تعهداتی را اعلام و به آنها عمل نکنند، بلافاصله و مستقیما بر معاملات جهانی طلا تاثیر می گذارد. در بازار داخلی نیز وضعیت به همین گونه است. به طوری که نوسانات قیمتی در بازار ارز می تواند قیمت سکه و طلا را نیز با تغییرات قیمتی مواجه سازد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: با توجه به آنکه بازار داخلی نیز از این اصل مسثنی نیست، مباحث مربوط به جابجایی های کلان اقتصادی باید با ظرافت خاصی انجام گیرد که بازار سکه و طلا را متاثر نسازد. ضمن آنکه رفتارهای سیاسی کشورها نیز می تواند جریانات قیمتی را هم در بازار جهانی و هم بازار داخلی تغییر دهد.

محمدولی در خصوص وضعیت بازار در هفته های پیش رو گفت: در چنین وضعیتی امکان پیش بینی دقیق از تغییرات قیمت طلا وجود ندارد، اما بر اساس تجربیات سالهای قبل و به دلیل نزدیک شدن به ایام محرم این احتمال وجود دارد که بازار طلا طبق سنوات گذشته رنگ کاهشی به خود بگیرد. از آنجا که فعالان این بازار کسب و کار خود را برای مدت کوتاهی تعطیل می کنند، چنانکه حادثه غیرمترقبه ای پیش نیاید رفتار نوسانات طلا با همین رویه فعلی و با مقدار کمی کاهشی وجود داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 131471
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا