بیگانگان در میان ما

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انسان ها خود را به عنوان یغماگران جهان تصور می کنند و در انقراض حیات گونه های جانوری و زیستی نقش کلیدی داشته اند، حال سارس-کووید۲ بیانگر ناتوانی نوع بشر بوده؛ انسان ها حال به عنوان یک طعمه  در حال انقراض هستند. ویروس ها باعث شده اند تا بیماری های همه گیر مدرن، از کووید ۱۹ و ایدز گرفته تا  شیوع آنفولانزا در سال ۱۹۱۸-۲۰ ، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم در مقایسه با جنگ جهانی اول شود. پیش از آن، استعمار قاره آمریکا توسط اروپائی ها توسط اپیدمی های آبله، سرخک و آنفلوانزا که ناخواسته توسط مهاجمان به وجود آمده بود، بسیاری از ساکنان اولیه زمین را نابود کرد.

تأثیر ویروس ها بر زندگی روی کره زمین بسیار فراتر از گذشته و تراژدی های پیشین یک گونه است. ویروس ها به طور غیرقابل تصوری متنوع و همه گیر هستند. و به طور آشکاری تکامل همه ارگانیسم ها را از همان آغاز زندگی شکل داده اند. آنها قدرت کور و بی رحمانه انتخاب طبیعی را در دراماتیک ترین  زمان خود نشان می دهند و همچنین ترکیبی از تهدید و فرصت را به وجود می آورند.

همانطور که مقاله ما در شماره این هفته توضیح می دهد، ویروس ها به عنوان بسته هایی از مواد ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرند که از متابولیسم ارگانیسم دیگر برای تولید مثل بهره برداری می کنند. آنها انگل هایی از خالص ترین نوع هستند: آنها همه چیز را از میزبان وام می گیرند به جز کُد ژنتیکی که باعث بوجود آمدن آنها می شود. آنها زندگی را به ضروریات مهم اطلاعات و تکثیر آن سوق می دهند. اگر ویروس های فراوان از بین بروند، در واقع یک استراتژی بسیار موفق است.

اینک جهان در حال غرق شدن در آنهاست. در یک تجزیه و تحلیل از آب دریا ۲۰۰ هزار گونه ویروسی مختلف یافته شد، البته مشخص نشده که این یک تحقیق جامع باشد. تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد که یک لیتر آب دریا ممکن است حاوی بیش از ۱۰۰ میلیارد ذره ویروس و یک کیلو خاک خشک ده برابر این تعداد باشد.

ویروس ها اغلب انواع مختلفی برای حمله به هر ارگانیسم موجود دارند. یکی از دلایل قدرت تحول این است که آنها بر یک کشتار بی امان و غریب نظارت می کنند و در همان حال نیز جهش پیدا می کنند. این امر به ویژه در اقیانوس ها مشخص است؛ جایی که هر روز یک پنجم پلانکتون تک سلولی توسط ویروس ها کشته می شوند. از نظر زیست محیطی، این امر با تخریب گونه های فراوان، باعث ایجاد تنوع می شود، بنابراین مکان هایی را برای گونه های نادرتر فراهم می کند. هرچه ارگانیسم شایع تر باشد، احتمال ابتلا به طاعون محلی ویروس های خاص برای حمله به آن بیشتر می شود.

این تمایل به ایجاد بیماری های طاعون همچنین محرک تکاملی قدرتمند برای طعمه برای ایجاد دفاع است و این دفاع ها گاه عواقب گسترده تری دارند. به عنوان مثال، یکی از توضیحات که چرا یک سلول ممکن است خود را به عمد از بین ببرد این است که اگر قربانی آن باعث افزایش بار ویروسی روی سلول های نزدیک به هم شود، ژن های آن، کپی شده در سلول های مجاور، بیشتر زنده می مانند؛ چنین خودکشی نوعی پیش شرط لازم برای تجمیع سلول ها و تشکیل ارگانیسم های پیچیده مانند گیاهان نخود، قارچ و انسان است.

تحسین برانگیزترین تحول این است که پیچیدگی نفس گیر ویروس می تواند از رقابت پایدار، غیرقابل تحمل و نیهیلیستی در درون و بین ارگانیسم ها ناشی شود.  هوشیاری منحصر به فرد و بریده های ویروس بشریت راه های جدیدی را برای مقابله با تهدید ویروسی و بهره برداری از آن باز می کند. این کار با اعجاز واکسیناسیون آغاز می شود که از حمله پاتوژن قبل از شروع حمله دفاع می کند. به لطف واکسن ها، آبله مرغان دیگر وجود ندارد، چراکه در قرن بیستم حدود ۳۰۰ میلیون نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند. فلج اطفال یک روز مطمئناً همین راه را دنبال خواهد کرد. تحقیقات جدید ناشی از بیماری همه گیر کووید۱۹ ، قدرت بررسی قلمرو ویروسی و بهترین پاسخ هایی را که بدن ها می توانند کسب کنند، تقویت کرده و دفاع در برابر ویروس ها را به سطح جدیدی می رساند. راه دیگر پیشرفت در ابزارهایی برای دستکاری ارگانیسم ها است که از درک ویروس ها و دفاع در برابر آنها حاصل می شود.

از کوچکترین آغازها

دنیای طبیعی مهربان نیست. وجود دنیایی بدون هیچ گونه ویروسی غیرممکن است بنابراین این امر به شدت غیرقابل تحقق و بی معنی است. در هر صورت، تنوع شگفت انگیز زندگی به ویروس ها وابسته است، به همان اندازه که باعث مرگ می شوند، همچنین منبع غنی و تغییرات نیز هستند. چشم انداز دنیایی که ویروس ها به منزله درک جدیدی برای انسان ها تبدیل می شوند و تعداد کمی از آنها را نسبت به گذشته از بین می برند، نیز دنیایی شگفت انگیزتر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 131540
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا