افت ۸۵ درصدی صادرات

جهان صنعت نیوز| تجارت ایران و ترکیه روز به روز در حال کاهش است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، ایران و ترکیه حدود یک میلیارد دلار تجارت کالایی داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، با کاهش قابل توجه ۷۳ درصدی همراه بوده است.

طی این مدت صادرات کالایی ایران به ترکیه افت ۸۵ درصدی و واردات کالایی ایران از ترکیه نیز افت ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. دلیل عمده کاهش ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه افت بیش از ۹۹ درصدی صادرات کالاهای نفتی ایران به این کشور بوده است؛ به طوری که بیش از ۷۶ درصد از افت ۸۵ درصدی صادرات ایران به ترکیه مربوط به این گروه کالایی است.

بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه مربوط به فصل ۳۹ کتاب تعرفه (پلاستیک و اجزای آن) بوده و بیشترین ارزش واردات کالایی آن نیز به فصل ۸۴ ( دیگ های بخار آب گرم، ماشبن آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آن) اختصاص داشته است.

در ادامه، وضعیت تجارت کالایی ایران و ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد.

 

روند فصلی تجارت ایران و ترکیه:

در سال ۲۰۱۸ و دو فصل نخست سال ۲۰۱۹، تجارت ترکیه با ایران به گونه ای بوده که میزان صادرات ایران به ترکیه حدودا دو تا سه برابر واردات آن از ترکیه بود. از فصل سوم ۲۰۱۹، با تشدید تحریم ها علیه ایران، صادرات ایران به این کشور در ادامه روند کاهشی خود از فصل قبل، به طور قابل ملاحظه ای افت کرد. به طوری که حتی از واردات ایران از این کشور نیز کمتر شد.

پس از آن در فصل چهارم سال ۲۰۱۹ روند تقریبا ثابت مانده، اما در دو فصل اول سال ۲۰۲۰، واردات ایران از ترکیه نیز با کاهش همراه شد.

در فصل نخست ۲۰۲۰،واردات ایران از ترکیه ۳۷۴ میلیون دلار و صادرات آن به این کصور ۲۷۰ میلیونودلار ثبت شد.

در فصل دوم سال نیز واردات و صادرات هر دو کاهش داشتند به طوری که به ترتیب به ۲۷۸ میلیون دلار و ۱۴۸ میلیون دلار رسیدند.

 

روند ماهانه تجارت ایران و ترکیه:

در ماه های ابتدایی سال ۲۰۱۹، ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه در سطح بسیار بالاتری از سطح واردات آن از این کشور قرار داشت؛ اما در ماه ژوئن ۲۰۱۹ صادرات ایران به شدت کاهش یافت و تقریبا برابر ارزش واردات ایران از ترکیه شد.

پس از آن، با کاهش بیشتر صادرات ایران به این کشور، سطح آن حتی از واردات هم کمتر شد.

در دو ماه نخست سال ۲۰۲۰، ارزش تجارت ترکیه با ایران تقیربا در سطح ماه های پایانی سال ۲۰۱۹ باقی مانده است.

پس از آن با گسترش شیوع کووید-۱۹، تجارت ایران با ترکیه با کاهش بیشتری همراه شده؛ با این حال، در ماه ژوئن ۲۰۲۰، تجارت ترکیه با ایران روند افزایشی جزئی را در پیش گرفته که البته رشد واردات ایران از ترکیه بالاتر از رشد صادرات آن به این کشور بوده است.

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 131592
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا