تزریق پی در پی مسکن به بازار سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تحلیلگران بازار سرمایه موارد مختلفی از جمله نحوه فروش سهام عدالت در بازار، کاهش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های با در آمد ثابت، دو زمانه شدن بازار، کشمکش ها بر سر عرضه دارا دوم و مواردی از این دست را در ریزش سهمگین بازار و عقبگرد به کانال ۷/۱ میلیون واحدی اثرگذار برآورد کرده بودند. اکنون به نظر می رسد سازمان بورس در راستای تعدیل شرایط بازار برخی تصمیمات اخیر را تغییر داده است. با این حال کارشناسان بازار تصمیم گیری های اخیر سازمان بورس را تنها تزریق پی در پی مسکن که پیکر بیمار بازار سرمایه می دانند که ممکن است دست آخر این بیمار را به کام مرگ بکشاند.

پس از آنکه در اواسط هفته گذشته اعلام شد داد و ستد سبد سهام عدالت از این پس به تابلوی بلوکی منتقل شده و اثرگذاری آن بر معاملات بازار کاهش خواهد یافت، روز پنجشنبه نیز از سازمان بورس خبر رسید که بنابر تصمیم هیات مدیره این سازمان، حدنصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق های بادرآمد ثابت از پنج به ۱۵ درصد افزایش یافت. ناظران بازار یکی از دلایل ریزش بازار در هفته گذشته را فشار فروش صندوق های با درآمد ثابت به دلیل کاهش حد نصاب سرمایه گذاری آنها به پنج درصد و پایان مهلت آنها برای فروش سهام در پایان مردادماه اعلام کرده بودند. در همین حال معاون بازار شرکت بورس نیز از بازگشت زمان معاملات به روال سابق خبر داده است. محمود گودرزی در این باره اعلام کرد: از روز شنبه اول شهریورماه، کلیه معاملات در بازار سهام در یک جلسه معاملاتی انجام خواهد شد. بر این اساس، ۸:۳۰ تا ۹ زمان پیش گشایش و از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ زمان معاملات نماد شرکت ها خواهد بود.

بازگشت حد نصاب سرمایه گذاری به ۱۵ درصد

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که در راستای حمایت از سهامداران  حد نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده نزد یکی از بورس ها و نیز واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را که پیش از این پنج درصد تعیین شده بود به ۱۵ درصد تغییر داده است. جدول زیر تغییرات سقف حدنصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از سال ۹۵ بدین سو را نشان می دهد که بر این اساس بازگشت حد نصاب به سال ۹۵ مشهود است.

 

 

ردیف

تاریخ

نصاب سقف سرمایه­ گذاری در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده نزد یکی از بورس ها و نیز واحدهای صندوق­ های سرمایه­ گذاری

۱

۰۹/۰۶/۱۳۹۵

%۱۵

۲

۲۳/۰۸/۱۳۹۷

%۲۵

۳

۱۷/۰۱/۱۳۹۹

%۱۰

۴

۰۸/۰۵/۱۳۹۹

۵

۳۰/۰۵/۱۳۹۹

%۱۵

 

تعدیل حدنصاب سرمایه گذاری در راستای ایجاد جو مثبت روانی

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» در تشریح میزان اثرگذاری تغییر حد نصاب سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت اظهار می کند: حتی اگر فرض کنیم که صندوق های درآمد ثابت تا کنون هم همان نصاب ۱۰ درصدی را داشته اند به این معناست که مثلا صندوق های بزرگی که سه یا چهار هزار میلیارد تومانی هستند نهایتا ۴۰۰ میلیارد تومان سهم داشتند که باید ۲۰۰ میلیارد تومان آن را در بازار می فروختند. علی نیکوگفتار می افزاید: به همین دلیل به نظر من شاید این مساله یک سوءتفاهمی ایجاد کرده باشد و ایرادی هم که به اظهارات برخی از دوستان حقوقی در این باره دارم این است که اصولا نباید این مساله در ارزیابی وضعیت بازار تا این حد پررنگ جلوه داده می شد چون تا این اندازه موثر نبوده است. او ادامه می دهد: معمولا در این شرایط بازار ابطال صندوق های سهامی اضافه می شود نه صندوق های با درآمد ثابت. اما اگر فرض کنیم که این صندوق ها هم ابطالی داشته باشند معمولا حداقل چهار یا پنج درصد در این صندوق ها سپرده بانکی یا اوراق داریم و از همین رو معمولا نباید فروش سهام به عنوان نخستین گزینه برای مدیر صندوق مد نظر باشد. نیکوگفتار تصریح می کند: نکته دیگر اینکه این حد نصاب ها هم یک سقف زمانی داشت که تا آخر مردادماه فروخته شود. اما معمولا مدیر صندوق نمی گذارد ۲۸ مرداد بگوید الآن دو روز مانده تا سررسید، ۲۰۰ میلیارد را بفروشم! بلکه به نظر من این یک بهانه گیری در بازار بوده است. این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می کند: اگر از جهت دار بودن برخی اتفاقات در بازار سرمایه پشم پوشی کنیم و فرض را بر این  بگیریم که همه اتفاقات دارد به طور طبیعی در بازار رخ می دهد، فکر نمی کنم با این تصمیم اتفاق ویژه ای در بازار بیفتد؛ اما در همین حال هر چه از عوامل استرس زا در بازار کم شود و ذهن مردم آرام شود، تاثیر بهتری در فضای معاملات خواهد داشت. نیکوگفتار تصریح می کند: فرصت دادن برای رعایت حد نصاب یا افزایش آن، بیش ازآنکه در عملکرد مدیریت صندوق ها تاثیرگذار باشد، در ذهن سرمایه گذاران می تواند آرامش ایجاد کند و از آن جنبه می تواند در معاملات بازار نیز تاثیرگذار باشد. او می افزاید: دقیقا مانند عرضه یا عدم عرضه دارادوم که شاید اتفاق خاصی را به خودی خود در بازار رقم نزند اما ذهن سرمایه گذاران آرام می شود در این مورد هم به نظر من تاثیر روانی در سرمایه گذاران بیشتر از اثرگذاری در عملکرد مدیران صندوق ها خواهد بود.

مسیر اشتباه سرمایه گذاری مردم در بازار

در همین حال سازمان بورس اعلام کرده است که اقدام چالش برانگیز دو زمانه شدن بازار که منجر به سردرگمی سهامداران و عدم توزان در معاملات نمادهای موجود در بازار شده بود را منقضی کرده و معاملات از هفته آینده به شیوه پیشین انجام خواهد شد. پیش از این محسن علیزاده- نماینده مجلس به عنوان عضو ناظر این نهاد در شورای بورس- از تشکیل جلسه فوق العاده این شورا در روز یکشنبه آینده برای بررسی مشکلات بازار سرمایه از جمله دو نوبته شدن معاملات خبر داده بود. نیکوگفتار- کارشناس بازار سرمایه- در تحلیل چالش دو زمانه شدن معاملات بازار می گوید: اینکه مردم به صورت مستقیم در بازار سرمایه وارد شوند به معنای داشتن کد آنلاین، امر عجیبی در دنیا نیست؛ اما معمولا هیج جای دنیا مردم را به سرمایه گذاری مستقیم ترغیب نمی کنند.

او اضافه می کند: وقتی شش یا ۱۰ میلیون کد را ترغیب می کنند  که مستقیما سرمایه گذاری کنند و امکان معامله در اختیار آنها می گذارند، اگر سامانه بورس نیویورک را هم بیاورند مختل می شود! نیکوگفتار تصریح می کند: گاهی ما دنبال جوابی در انتهای مسیر میگردیم در حالی که مشکل ما در طول مسیر است. این ترغیب مردم برای سرمایه گذاری مستقیم است که مشکل زاست در حالی که باید آنها را ترغیب می کردند که از طریق صندوق های سرمایه گذاری ورود کنند. او تاکید می کند: باید این موارد را به مردم می گفتیم و این آگاهی را منتقل می کردیم؛ اما از آنجا که این گونه عمل نکرده ایم کار به جایی رسید که محبور شدیم معاملات را دو زمانه کنیم که واضح بود کار اشتباهیست و اصلا بحثی در آن نیست.

نیکوگفتار بیان می کند: حالا هم اگر شرایط به شکل قبل برگردد دوباره سامانه مختل می شود؛ البته همه آقایان این را می دانند اما نمی دانم چرا کاری می کنند که تمرکز روی این گزینه های آخر کار قرار بگیرد؟ ولی قاعدتا شاید برگشت معاملات به شرایط پیشین بهتر باشد. نیکوگفتار ادامه می دهد: البته تاکید می کنم این هم بدون فرهنگسازی  درباره اینکه لازم نیست سرمایه گذاری ها مستقیما انجام شود و تشریح این مورد که نحوه سرمایه گذاری مردم  باید تغییر کند جواب نمی دهد. این کارشناس بازار سرمایه ابراز می کند: حالا یک مدت اختلال سامانه تحمل شد و آمدند معاملات را دو زمانه کردند؛ دو باره منتفی شد و به حالت اول بازگشت، یک مدت به طور گزینشی ساعت معاملات برخی سهام را تغییر دادند، اینها همه و همه مسکن است و بالاخره پشت سر هم مسکن زدن هم در نهایت یک بلایی سر مریض می آورد!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 131616
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا