پزشکان در تنگنا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حال روز پزشک حال و هوای کاملاً متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته دارد، برخلاف تفکر عموم مردم به دلیل عدم پایداری در اشتغال پزشکان، در صورت فوت آنان، همسران این قشر با مشکلات اقتصادی جدی رو به رو می شوند چرا که بسیاری از پزشکان از نظر حمایتی و بیمه عمر، تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند. پزشکان، در یک رشته پرخطر با ریسک بالا و آسیب پذیر خدمت می کنند اما از نظر امنیت شغلی با مشکل مواجه هستند و خطرات بیشتری این قشر را تهدید می کند. ۷ ماهه که بسیاری از پزشکان در خط مقدم کرونا مبارزه می کنند و بسیاری از آنها بدون هیچ چشم داشتی در این راه قدم بر داشتند.

امروزه جامعه پزشکی با گلایه‌هایی در خصوص نحوه پرداخت‌ها، مطالبات تعویقی، مشکلات موجود در بسیاری از وضعیت‌های پرداختی و استخدامی،‌ اشکالات در اشتغال مستمر جامعه پزشکی و فقدان جنبه‌های امنیت شغلی روبرو بوده است، با این حال از همان روزهای آغازین شیوع کرونا، جامعه پزشکی هرچند تکدر خاطرهایی داشت، اما جانانه وارد میدان شده و تلاش کرد تا با افزایش کار مستمر و ارتقای ظرفیت‌های کاری در مقابل این بیماری ایستادگی کند.

در همین راستا شاهین شکوهی پزشک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری  به «جهان صنعت نیوز» درباره مشکلات معیشتی خود گفت: امروز بدنه جامعه پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی در مواجهه با بیماران مشکوک به کرونا طبیعتاً تحت تهدید یک خطر بالقوه قرار دارند و آمارها هم نشان می‌دهد که جامعه پزشکی به خاطر حجم و تواتر بالای مواجهات با بیماران کرونایی در معرض گرفتاری قرار دارد. پزشکان در طول تاریخ از امنیت شغلی برخوردار نبودند، نیستند. مردم هم در این بحران نشان دادند که کنار پزشکان نیستند. ما بارها به آنها تاکید کردیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید تا پزشکان و کادر درمان نفس راحتی بکشند اما گوش شنوایی نیست. عدم پرداخت به موقع دستمزدهای پزشکان از سوی برخی مراکز درمانی و بیمارستانی و بیمه ها یکی دیگر از مشکلات ما است.

چون عمده پرداختمان باید از مسیر بیمه ای بگذرد، مشکلات خاصی برای خودشان دارند، اکنون پرداخت ها برای این قشر، ‌سر وقت نیست.
برخی جراحان حدود هفت ماه است که کارانه خود را دریافت نکرده اند.

وی افزود: در هر صورت ما پزشکان بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی دو هدف اساسی داریم. یکی حفاظت از سلامت مردم و دوم حفاظت از سلامت و خدمات جامعه پزشکی. آنچه امروز موجب نگرانی همه مردم و مسئولان و دوستداران خدمت به ایران شده این است که هر دو اینها در معرض آسیب است لازم است. سازمان نظام پزشکی نظرات و پیشنهادها و راهکارهایی که در این برهه مهم می تواند با افکارعمومی در میان می گذارد.

شکوهی در ادامه گفت:  امروزه باید برای جامعه پزشکی و کسانی که در اقصی نقاط کشور در مبارزه با کرونا کار می کنند تمهیدات و حمایت های قانونی باشد. قوای نظامی، قوه قضاییه هم باید بر نظارت ها کمک کنند، اینکه دولت پروتکل هایی را ابلاغ کند و اجرا نشود فایده ندارد پروتکل هایی ابلاغ شد اما هیچکدام اجرا نشد. ارگانهای نظارتی باید به وظایفشان عمل کنند. اگر قانون بگذاریم و کسی نظارت نکند، قانون می شکند.

وی در آخر با اشاره به یکی دیگر از مشکلات جامعه پزشکان بیان کرد: مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران یکی دیگر از مشکلات پزشکان است که گاه موجب می‌شود افراد آسیب ببینند. جامعه امروز ما بدون تجویز پزشک به سمت مصرف خودسرانه دارو حرکت می‌کند و این می‌تواند برای جامعه مخرب باشد. کادر درمانی همواره با بیمارانی مواجه هستند که گاه می‌تواند برای سلامت خود آن‌ها خطرناک باشد اما هیچ‌گاه پزشک نمی‌تواند حتی این فکر را به ذهن خود راه بدهد که او برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نباید بیمار را ویزیت و یا به او کمک کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 131636
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا