روزهای خوش تجدیدپذیرها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آمارها حاکی از ان است که قرنطینه گسترده باعث افت تقاضا برای انرژی شده که بسیار وخیم‌تر از میزان افت مشاهده شده در دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ بوده است. در این میان اما شیوع ویروس کرونا با تغییراتی که در سبک زندگی مردم و مصرف انرژی گذاشته است آینده روشنی برای انرژی های تجدید پذیر رقم زده است.

در این میان تقاضای جهانی برای انرژی در سه ماهه نخست امسال ۳.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است و  احتمال کاهش بیشتر تقاضا در سه ماهه دوم نیز وجود دارد زیرا اکثر نقاط جهان در این مدت همچنان تحت قرنطینه بوده اند. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضای جهانی برای انرژی در صورت کندی روند احیای همه مناطق جهان و ادامه محدودیتهای قرنطینه به مدت چند ماه دیگر، شش درصد نزول کند..

در نگاه اول ممکن است این رقم چندان زیاد به نظر نرسد اما باید توجه داشت که بزرگترین انقباض در ۷۰ سال اخیر و هفت برابر کاهش ثبت شده در زمان آخرین بحران مالی است.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی متذکر شده که در صورت مهار موفقیت آمیز ویروس کرونا و گشایش سریع اقتصادهای بیشتر، تقاضای جهانی برای انرژی ممکن است تنها چهار درصد کاهش پیدا کند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، همه سوختها بجز تجدیدپذیرها با بزرگترین کاهش در تقاضا روبرو خواهند شد اما نفت با افت ۹ درصدی تقاضای جهانی، بزرگترین کاهش تقاضا را در میان همه منابع انرژی تجربه خواهد کرد. افت تقاضای جهانی برای نفت با توجه به سهم حدود ۶۰ درصد بخش حمل و نقل از تقاضا برای نفت، قابل پیش بینی بود. حمل و نقل جاده ای در سه ماهه اول به دلیل قرنطینه گسترده ۵۰ درصد و سفرهای هوایی در بعضی از کشورها ۹۰ درصد و در سراسر جهان ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که تقاضای جهانی برای نفت خام برای کل امسال ۹.۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته خواهد بود زیرا تدابیر قرنطینه در ۱۸۷ کشور باعث کاهش شدید و تقریبا توقف حمل و نقل جهانی شد. تقاضا برای نفت در آوریل ۲۹ میلیون بشکه در روز سقوط کرد و انتظار می‌رود در سه ماهه دوم ۲۳.۱ میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته باشد. با این حال تقاضا برای نفت در ماههای آینده به مرور بهبود پیدا می‌کند و میزان کاهش در ماه آخر سال به ۲.۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اما بحران کووید ۱۹ یک مزیت هم داشته است. اقتصاد جهانی با بزرگترین کاهش انتشار دی اکسید کربن روبرو شده و تجدیدپذیرها نقش برجسته‌ای در سبد انرژی مورد استفاده برای تولید برق ایفا می‌کنند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش عظیم تقاضا برای انرژی برای محیط زیست در کوتاه مدت خوب است زیرا انتشار سالانه دی اکسید کربن به میزان کم‌سابقه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع، این آژانس پیش بینی کرده که انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۲۰ نه تنها بیشترین میزان کاهش ثبت شده تاکنون را خواهد داشت بلکه تقریبا دو برابر موارد قبلی کاهش آلایندگی پس از دوران جنگ جهانی دوم خواهد بود. میزان انتشار جهانی دی اکسید کربن در سه ماهه اول تحت تاثیر افت هشت درصدی کاهش آلایندگیهای زغال سنگ، افت چهار درصدی آلایندگی‌های نفت و افت دو درصدی آلایندگی گاز طبیعی، به میزان پنج درصد کاهش پیدا کرد و آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که میزان انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۲۰ حدود هشت درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود و شش برابر کاهش سالانه ثبت شده در سال ۲۰۰۹ است.آمریکا، چین و اتحادیه اروپا بزرگترین سهم را در کاهش انتشار دی اکسید کربن خواهند داشت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که در سال جاری  انرژی‌های تجدیدپذیر  بیشترین میزان افزایش در  تولید برق را به خود اختصاص خواهد داد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه‌های آینده به تدریج میزان شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. بر اساس آن گزارش، در سال جاری ۱۹.۴ گیگاوات به ظرفیت تولید برق در بخش انرژی‌های بادی افزوده خواهد شد. در بخش انرژی خورشیدی نیز ۱۲.۶ ظرفیت جدید ایجاد خواهد شد. در قیاس با گزارش قبلی آژانس، این ارقام به ترتیب ۵ و ۱۰ درصد کاهش نشان  می‌دهد.

بر اساس  گزارش  وود مکنزی، در سال جاری در بخش انرژی خورشیدی در آمریکا بین ۲ تا ۵ گیگاوات ظرفیت جدید احداث نیروگاه پیش‌بینی شده است که احتمال تعویق این پروژه‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، نیز مطرح است. نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در آمریکا چشم انتظار مصوبه کنگره در مورد تمدید مهلت پرداخت مالیات و وام‌های دریافتی هستند. حمایت کنگره از صاحبان صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر، فرصت مناسبی برای افزایش سهم این بخش در سبد انرژی آمریکا خواهد بود. احتمال تعویق بررسی این طرح در کنگره نیز می‌رود که باعث نگرانی در این بخش شده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در پایان سال جاری در حدود ۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت. کاهش رشد اقتصادی و کاهش رفت و آمد وسفرهای هوایی و زمینی نیز باعث شده است تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر کاهش یابد. در دوران پساکرونا، پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر فرصت مناسبی برای رشد و توسعه به‌دست آورده‌‌اند. حمایت دولت‌ها در تامین منابع مالی و تصویب قوانین لازم  می‌تواند در تسریع  افزایش سهم این بخش مفید واقع شود. اگر دولت‌ها و شرکتهای بزرگ روند حمایت از پروژه‌های نیروگاهی و تحقیقاتی مرتبط با باتری‌های ذخیره و سلول‌های فتوولتائیک را  ادامه دهند، گام بزرگی در راه رسیدن به اهداف صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. هر چند، نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت کلیه مشکلات انرژی‌های تجدیدپذیر حل شوند.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 131903
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا