بازار برنج آشفته تر می شود

جهان صنعت نیوز| برنج یکی از کالاهای استراتژیک و از اقلام پرمصرف در سبد غذایی مردم به حساب می آید اما با این وجود بازار این کالا هر روز با افزایش قیمت های جدیدتری روبرو می شود.


 افزایش قیمت هایی که بخش زیادی از آن به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز واردات برنج رقم خورده است اما با این حال نه تنها در این خصوص چاره اندیشی نشده بلکه واردات این کالا با ممنوعیت فصلی نیز روبرو شده است.  بر همین اساس از امروزواردات و ترخیص برنج ممنوع می‌شود و تا اول آبان‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

کمبود و افزایش قیمت

اگرچه به باور برخی از کارشناسان ممنوعیت فصلی واردات به دلیل حمایت از تولید داخلی انجام می شود اما واقعیت این است که با کاهش واردات برنج خارجی، بازار برنج داخلی با گرانی های بیشتری روبرو خواهد شد. آن هم در زمانی که به دلیل ایام محرم، تقاضا برای خرید برنج به طور حتم افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین خصوص دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه قیمت بالای برنج ایرانی باعث انتخاب برنج خارجی می‌شود، به «جهان صنعت نیوز» گفت: با وجود اینکه برنج تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار است اما به دلیل قیمت بالای برنج ایرانی و همچنین کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، خرید برنج خارجی امری گریزناپذیر است.

مسیح کشاورز بیان کرد: این در حالی است که به دلیل تزریق قطره چکانی ارز برای واردات برنج، بخش زیادی از برنج ها در گمرک دپو شده است و بازار با کمبود و افزایش قیمت روبرو شده است.

کاهش ۵۰ درصدی واردات

به گفته وی، در پنج ماهه امسال حدود ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده  در حالی که واردات برنج در مدت مشابه سال گذشته به ۹۱۰ هزار تن رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. از این رو امیدوار بودیم که با عدم ممنوعیت واردات فصلی برنج، کمبود واردات این کالا برای تنظیم بازار در این ایام خاص جبران شود اما ممنوعیت واردات اعمال شد.

کشاورز اظهار کرد:  با ممنوعیت واردات برنج‌های خارجی امسال در ماه‌های محرم و صفر ممکن است با کمبود و نوسان قیمت برنج رو به رو شویم.

وی ادامه داد: با توجه به ممنوعیت واردات به نظر می‌رسد برنج ایرانی با افزایش قیمت همراه باشد به طوری که با افزایش قیمت ارز، قیمت برنج خارجی نیز سه برابر شده است.

بازار دچار مشکل می شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: بانک مرکزی برای تخصیص ارز به صورت قطره چکانی عمل می‌کند و بیشتر برنج‌های دپو شده در گمرک مربوط به ثبت سفارش‌های سال گذشته است.  از این رو بخش عمده ای از برنج های وارداتی در صف تخصیص ارز و یا در مرحله تامین ارز قرار دارند.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان در عرضه برنج به بازار دچار مشکل خواهیم شد، گفت: با توجه به کاهش واردات برنج‌های خارجی،  قیمت برنج‌های ایرانی نیز از این موضوع تاثیر می گیرد و برنج ایرانی نیز در ماه‌های آینده دچار نوسان قیمت خواهد شد.

ضرورت رفع مشکلات ارزی

بر اساس آنچه گفته شد، چنین تصمیماتی به طور حتم آشفتگی هرچه بیشتر بازار این کالای اساسی را به دنبال خواهد داشت. در این خصوص معاون فنی گمرک نیز با اشاره به وضعیت موجودی و ترخیص برنج گفت: در سال گذشته و تا ۲۸ مرداد ماه، حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای امسال حدود ۲۰ درصد، کاهش داشته است؛ به طوری که تا کنون ۴۰۰ هزار تن ترخیص و حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر باقی مانده است.

مهرداد ارونقی  ادامه داد:  این در حالی است که بعد از اجرا شدن ممنوعیت فصلی ورود برنج به کشور اگر مشکلات وارد کنندگان برنج در حوزه ارز برطرف شود آن گاه ترخیص برنج امکان پذیر خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانگفت‌وگو
شناسه : 131909
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا