دارا دوم بازار را سبزپوش خواهد کرد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تداوم ریزش های سنگین در روزهای گذشته اغلب سهامداران تازه وارد را وحشت زده کرده و حتی برخی را به خروج از بازار با تحمل زیان بالا راضی کرده است. در همین حال، حسین سلاح ورزی- عضو شورای عالی بورس- با بیان اینکه اعضای این شورا اتفاقات روزهای گذشته بازار را اصلاح و تعدیل برآورد می کنند، از حمایت های هوشمند دولت از بازار سرمایه خبر داد. از سوی دیگر، به گفته حسن قالیباف اصل- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار- شورا در جلسه امروز خود به منظور حمایت از بازار تصمیمات مهمی اتخاذ کرده است. بنابر اعلام اعضای شورای عالی بورس، از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در جلسه امروز برنامه ریزی برای عرضه دارا دوم درتاریخ پنجم شهریورماه و نیز تثبیت شرایط جدید معامله سهام عدالت روی تابلوی بلوکی بوده است. خبرهایی که می تواند اندکی از فضای منفی این روزهای بازار بکاهد و دست کم صف های فروش ناشی از هیجانات بازار را تعدیل کند. با این وصف شاید بتوان عرضه دارادوم شامل نمادهای ارزنده را نیز مصداقی از حمایت های هوشمند دولت دانست.

دارا دوم در ایستگاه عرضه

سازمان خصوصی سازی در حال فراهم آوردن مقدمات عرضه دارا دوم است که به گفته علیرضا صالح- رئیس سازمان خصوصی سازی- مجوزهای آن دریافت شده و این صندوق امروز ثبت و چهارشنبه هفته جاری در بورس تهران پذیرش می شود. پیش از این، وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه دومین صندوق دولتی با هماهنگی وزارت نفت در نخستین چهارشنبه شهریورماه خبر داده بود. گفتنی است همان گونه که پیشتر نیز اعلام شده بود، دومین صندوق ETF دولتی شامل چهار پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز خواهد بود. رئیس سازمان بورس و اراق بهادار نیز امروز و پس از جلسه شورای عالی بورس  با اشاره به اینکه عرضه این صندوق عمومی است از عرضه دارا دوم بر اساس الگوی دارا یکم و از دو طریق درگاه های بانکی و بازار سرمایه خبر داد. قالیباف اصل همچنین اظهار کرد که افراد با کد ملی هم می توانند صندوق دارا دوم را که مشتمل بر سهام شرکت های پالایشی است، خریداری کنند. این بدان معناست که خریداران صندوق دوم دولت لزوما نیازمند کد بورسی نیستند. اما به هر روز معاملات بعدی سهام این صندوق ها در بورس، افراد جدیدی را به این بازار خواهد کشاند. بازاری که در حال حاضر نیز با  ضرر و زیان کندی هسته معاملات روبروست. با این حال به نظر می رسد آسان گیری برای عرضه صندوق دولت در راستای ترغیب جذب بیشتر نقدینگی به بازار سرمایه و همچنین کمک به پایان دوره اصلاح این بازار باشد. گفتنی است اگر چه بازار سرمایه مردادماه را با ۱۱ درصد افت به پایان رساند اما بررسی ها نشان می دهد سهامداران خرد تنها در ۱۶ روز کاری ماه گذشته در مجموع خالص خرید بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود انتقال داده اند.

اصلاح نرخ واحدهای دارا دوم

پیش از این اعلام شده بود که صندوق دوم دولت با عنوان دارا دوم با ۳۰ درصد تخفیف و تا سقف پنج میلیون تومان برای هر کد عرضه خواهد شد. با این حال از جزئیات قیمت واحدهای این صندوق خبری منتشر نشده بود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تعیین قیمت واحدهای این صندوق توسط هیات دولت در حال بررسی است و با توجه به قیمت های روز نرخ واحدهای دارا دوم نیازمند بازنگری و اصلاح است. بدین ترتیب هنوز بخشی از عرضه دارا دوم در هاله ای از ابهام قرار دارد. به هر روی تا آغاز پذیره نویسی این صندوق در روز چهارشنبه زمان زیادی باقی نمانده و هیات دولت باید هر چه سریعتر تصمیم خود را برای قیمت گذاری واحد های این صندوق بگیرد. صندوقی که به دلیل چشمداشت مجلسی ها به آن برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان و نیز اختلاف آرای وزرای نفت و اقتصاد حاشیه های فراوانی را پشت سر گذاشته و هنوز نیامده در برخی روزها معاملات بازار سرمایه را متاثر ساخته است. قالیباف اصل همچنین قرار گرفتن عرضه دارا سوم در دستور کار سازمان بورس خبر داد و افزود: البته درخواستی هنوز از سوی سازمان خصوصی سازی به سازمان در این زمینه ارسال نشده است، اما این موضوع در دست پیگیری است.

معاملات سهام عدالت رسما بلوکی شد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین جلسه امروز شورای عالی بورس را در راستای حمایت از بازار عنوان کرد و گفت: امروز در مورد سهام عدالت در شورای عالی بورس بررسی هایی انجام و قرار شد تا از اعتبارات کافی برای خرید سهام عدالت استفاده شود. قالیباف اصل افزود: سهام عدالت جزو سهام مهم و شرکت‌های بزرگ بازار است؛ ضمن اینکه قرار شد تا معاملات سهام عدالت به طور بلوکی توسط کارگزاری ها و نهادهای مالی انجام شود. او تاکید کرد: بنابراین سهام عدالت دیگر به صورت کد در بورس معامله نمی شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 131924
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا