مشاوره مدیریت ریسک و بیمه نیاز امروز بیمه گذاران 

رضا محمد علی بیگی * بیمه گذاران نیازمند مشاورینی میباشند تا ریسک های کسب و کارشان را به درستی شناسایی و ارزیابی نمایند و سپس با اشرافی که به قوانین و مقررات بیمه ای دارند، تعدادی از ریسک ها را نزد توانمندترین شرکت های بیمه در بازار، بیمه نمایند (نزد یک شرکت بیمه و یا تحت کنسرسیومی از بیمه گران ولی به رهبری یک شرکت بیمه) و تعدادی را با اجرای اقداماتی تحت کنترل خود داشته باشند. در شرایط کنونی، مراجعه مستقیم بیمه گذار به بیمه گر بدون دریافت مشاوره، کاری اشتباه است و به ضرر ذینفعان قرارداد بیمه خواهد بود.

در طول سال گذشته، خیلی تلاش شد تا موضوع توجه ویژه و فوری به مقوله مدیریت ریسک (شناسایی و ارزیابی ریسک) از جانب بیمه گذاران به ویژه بیمه گذاران فعال در صنایع مختلف از جمله صنعت دریایی مورد استقبال قرارگیرد. ولی بنا به دلایلی این مهم تاکنون و آنچنان که باید، محقق نشده!

فلذا تصمیم گرفته شد تا در قالب طرحی چند فازی، این خدمت را به بیمه گذارانی که فعالیت صنعتی و تولیدی دارند ارائه دهیم. چون بیمه گذاران، متضرر اصلی عدم توجه به مدیریت ریسک و قوانین بیمه در فرایند اخذ و مدت زمان اعتبار بیمه نامه های شان هستند. البته بیمه گر هم متضرر است ولی نه به اندازه بیمه گذار.

در اینجا از نهادهای حاکمیتی مرتبط هم درخواست می نمایم تا موضوع مهم و کلیدی مدیریت ریسک را تا پیش از دریافت بیمه نامه و نیز در طول مدت اعتبار آن در قالب مصاحبه ها، نشست ها، مکاتبات و یا مذاکراتی به بیمه گذاران فعال در صنایع مختلف انتقال دهند.

و اما این مراکز یا موسسات مشاوره ای، حلقه اتصال بیمه گذاران با شرکت های بیمه یا همان بیمه گران خواهند شد. اشراف کامل بر قوانین، مقررات، بخش نامه ها و آئین نامه های مرتبط با صنعت بیمه به همراه دانش کافی و به روز در حوزه شناسایی و ارزیابی انواع ریسک ها، ما را بر آن خواهد داشت تا در راستای حمایت از بیمه گذاران، تقویت حرفه ای گری در صنعت بیمه، افزایش دانایی بیمه گذاران از قوانین و مقررات بیمه ای و نیز کاهش تعداد دعاوی بیمه ای در محاکم قضایی، دانسته ها و درس آموخته های خود را از طریق این موسسات با بیمه گذاران به اشتراک گذاریم. هدف اصلی ما، ارائه خدمات مشاوره ای در دو حوزه مدیریت ریسک و انواع بیمه به بیمه گذاران میباشد. چرا که پس از بررسی های کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که داشتن علم و دانش کافی از صنعت بیمه و مدیریت ریسک، سبب خواهد شد تا بیمه گذاران، ریسک های کسب و کارشان را به درستی شناسایی و ارزیابی نمایند و سپس با بهترین شرایط از توانمندترن شرکت های بیمه در بازار، بیمه نامه های مورد نیازشان را دریافت نمایند‌. بیمه نامه هایی که در زمان وقوع حادثه، پشتیبان جدی بیمه گذاران باشند، طوریکه بیمه گر منتخب در حداقل زمان ممکن، با کمترین هزینه و با بهترین روش، خسارت وارده بر بیمه گذاران را جبران نماید.

شناسایی دقیق و ارزیابی صحیح ریسک، سبب میگردد تا بیمه گذار با حداقل میزان حق بیمه، مناسب ترین پوشش را با بهترین شرایط از شرکت های بیمه دریافت نماید. چرا که تعدادی از ریسک ها با یک سری اقدامات علمی و هوشمندانه قابل کنترل توسط بیمه گذار است و الباقی تحت شرایطی خاص، قابل انتقال به شرکت های بیمه.

مشاوره در زمان وقوع حادثه، به بیمه گذار کمک میکند تا فرایند صحیح اعلان به بیمه گر، پیشگیری از گسترش خسارت و سپس پیگیری منطقی دریافت خسارت تا حصول نتیجه برد-برد طوریکه رضایت بیمه گر و بیمه گذار در آن باشد را طی نماید.

مشاوره در طول مدت زمان اعتبار بیمه نامه، به بیمه گذار و بیمه گر کمک میکند تا در صورت تغییر پروفایل ریسک های مورد بیمه، تغییر در قوانین و مقررات صادره توسط بیمه مرکزی، تغییر در توانمندی مالی و فنی بیمه گر و نیز تغییر در شرایط بیمه گذار به دلیل اعمال قوانین و مقررات جدید یا اصلاح شده بر کسب و کارش و نیز تغییر در عملکرد فنی، مالی و اقتصادی بیمه گذار به دلایل متعدد، قرارداد منعقده در بهترین حالت و بالاترین رضایت طرفین، معتبر و جاری باشد.

خدمات قابل ارائه به بیمه گذاران در این موسسات و در فاز اول (بیمه های بازرگانی)، شامل موارد ذیل خواهد بود :

۱- شناسایی و ارزیابی ریسک های کسب و کار تا پیش از صدور یا تمدید بیمه نامه

۲- شناسایی و ارزیابی بهترین شرکت بیمه و انتخاب بیمه گر حرفه ای، توانمند و متعهد

۳- مشاوره در خصوص مفاد قرارداد بیمه نامه و الحاقیه های پیوست

۴- مشاوره در طول مدت اعتبار بیمه نامه

۵- مشاوره در زمان بروز خسارت

۶- مشاوره در طول مدت زمان فرایند رسیدگی به دعاوی بیمه ای در محاکم قضایی یا شورای حل اختلاف

۷- مشاوره در زمان تمدید بیمه نامه و نیز بازبینی مفاد قرارداد بیمه نامه های موجود

و نیز تعدادی از دستاوردهای حاصل از اجرایی نمودن این طرح شامل موارد ذیل خواهد بود:

۱- کاهش ورودی پرونده های مرتبط با دعاوی بیمه ای به دستگاه قضایی

۲- افزایش رضایتمندی بیمه گذاران از خدمات بیمه ای دریافتی

۳- تقویت نقش و وظیفه بیمه گران در فرایند جذب سرمایه گذار به استان

۴- مدیریت صحیح ریسک ها در صنایع مختلف استان و نیز ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، درمانی و بالطبع تقویت بینش و فرهنگ ایمنی در بین اقشار مختلف مردم

۵- تقویت بیمه گری حرفه ای در بین شرکت های بیمه واقع در استان و پیشگیری از ارائه نرخ و شرایط غیر منطقی به بیمه گذاران

۶- ایجاد شغل پایدار و حرفه ای برای دانش آموختگان استان از طریق گسترش اینگونه مراکز طی بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

* کارشناس ارشد مدیریت ریسک و بیمه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 132214
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا