تسویه قطره چکانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آنگونه که نهادهای تصمیم گیر می گویند، ارزش منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی به ۷ میلیارد دلار می رسد که به خرید نفت این کشور از ایران پیش از لغو معافیت های نفتی مربوط می شود. با توجه به خودداری کره جنونی از پرداخت طلب نفتی ایران، بحث تسویه بخشی از این بدهی با تجهیزات پزشکی از سوی این کشور مطرح شده، موضوعی که نگرانی ها در خصوص طولانی شدن روند تسویه کامل بدهی ها را افزایش داده است.

پیش از بازگشت تحریم های ایران و محدودیت در فروش و صادرات نفت، کره جنونی سومین کشور واردکننده نفت ایران و بزرگترین خریدار میعانات گازی از کشورمان بود. به این ترتیب بخش زیادی از درآمدهای ارزی ایران از محل صادرات نفت و گاز به این کشور تامین می شد. اما از زمانی که سایه تحریمها بر سر اقتصاد ایران سنگینی می کند، روابط تجاری ایران و کره نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است. با وجود آنکه در دوران معافیت های نفتی نیز این کشور از ایران نفت و گاز خریداری می کرد، اما تاکنون نسبت به تسویه بدهی های خود با ایران اقدام نکرده است.

این موضوع در حالی به یکی از نگرانی های اساسی مقامات دولتی تبدیل شده که کشورمان تحت فشار شدید تحریمها قرار دارد و قادر نیست همچون گذشته اقدام به فروش نفت کند و درآمدهای حاصل از آن را برای مخارج خود به کار بگیرد. کره جنونی نیز که پیش از تحریمها و حتی پیش از لغو معافیت های نفتی در صدر کشورهای خریدار نفت و گاز از ایران قرار داشت، رفته رفته واردات خود از کشورمان را به صفر رساند تا از جریمه های دولت آمریکا علیه کشورش در امان بماند. در حالی که متقاضیان نفت و گاز ایران به دنبال تصمیم دولت آمریکا یکی پس از دیگری صحنه را ترک گفتند و ایران را تحت مضیقه شدید ارزی قرار دادند، اما کشوری همچون کره جنوبی حتی از تسویه بدهی های خود از طریق تهاتر اجناس و کالاهای اساسی موردنیاز ایران نیز خودداری می کند.

این موضوع تاکنون اعتراض جمع کثیری از مقامات دولتی را به دنبال داشته است. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی پیش از این گفته بود «کره جنوبی می‌ تواند این بدهی را از راه ‌هایی که با تحریم ‌های آمریکا به مشکل نخورد نیز با ایران تسویه کنند. قصد داریم از منابع خود در بانک ‌های کره ‌ای برای خرید مواد غذایی و پزشکی استفاده کنیم که صراحتا مشمول تحریم‌ های یک‌ جانبه ایالات متحده نمی‌ شوند». بررسی ها نشان می دهد که تاکنون یک محموله کالایی حاوی دارو و کالاهای پزشکی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار روانه ایران شده و قرار است محموله ۲ میلیون دلاری دیگری نیز وارد کشور شود. مقایسه این ارقام با کل حجم بدهی نشان می دهد که کره جنوبی از تسویه بدهی خود با ایران طفره می رود، موضوعی که در درازمدت می تواند به خدشه دار شدن روابط بین ایران و سئول منجر شود.

از آنجا که کره جنوبی یکی از متحدان اصلی آمریکاست، انتظار نمی رود که این کشور روابط خود با دولت آمریکا را خدشه دار کند و روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران را تقویت کند، کما این که با قطع واردات نفت از ایران نیز نشان داده که علاقه ای به تداوم پایداری روابط خود با ایران ندارد. با این حال بدهی این کشور به ایران و بلوکه کردن منابع ارزی حاصل از فروش نفت ایران به این کشور موضوعی فراتر از روابط بین ایران- سئول و حتی سئول- آمریکاست. با توجه به آنکه تحریم ها و محدودیت های اعمال شده بر مراودات مالی و تجاری ایران با جهان مانع از تسویه آسان بدهی این کشور به ایران می شود، می توان این منابع را در جهت مصارف دارویی و اساسی کشور مورد استفاده قرار داد. اما با توجه به آنکه در طول دو سال گذشته تنها ۵۰۰ هزار میلیارد دلار از این منابع در قالب دارو تحویل ایران شده می توان به بدحسابی کره جنوبی پی برد.

رئیس بانک مرکزی با توجه به این موضوع اخیرا اعلام کرده بود که «ایران می‌تواند برای دستیابی به دارایی ‌های خود اقدام قانونی انجام دهد. اقدامات بانک‌ ها در کره‌ جنوبی مانع از آن می ‌شود که ایران از پول خود برای خرید موادغذایی و دارو استفاده کند و این در حالی است که این نوع تجارت مشمول تحریم‌ های امریکا نمی‌ شود». بنابراین رفتار دولت کره جنونی تا اینجای کار مقامات داخلی را برآن داشته تا به اقدام قانونی برای حل این موضوع متوسل شوند. با این حال عبدالناصر همتی بعدها در دیدار با مقامات کره جنونی خواستار پیگیری جدی این کشور برای تسویه بدهی این کشور به ایران شد.

حال با گذشت ماه ها بار دیگر موضوع تسویه بخشی از بدهی ها با تجهیزات پزشکی به میان آمده است. آنطور که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره‌ جنوبی می گوید «کره جنوبی این بار پیشنهاد ارسال تجهیزات پزشکی در ازای بخشی از بدهی‌ها به ایران را مطرح کرده که البته هنوز تهران به آن پاسخ مثبت نداده است. جلساتی از سوی نهادهای مختلف دولتی و حتی اتاق بازرگانی ایران با سفیر و نمایندگان این کشور برگزار شده است و قول‌ هایی نیز دریافت کردیم، اما تاکنون در عمل شاهد هیچ پیشرفتی نبودیم. مباحثی مبنی بر شکایت ایران از کره جنوبی به مجامع بین‌المللی برای دریافت بدهی‌ها نیز مطرح شده است که در صورت ادامه این وضعیت باید از این طریق به دنبال دریافت حق خود باشیم».

به نظر می رسد کره جنوبی قصد دارد به تسویه قطره چکانی بدهی نفتی خود به ایران ادامه دهد، اما این موضوع در شرایط ویژه کنونی که ایران با کمبود درآمدهای ارزی دست به گریبان است می تواند به افزایش تنش ها بین دو کشور منجر و ایران را به انجام اقدامات قانونی برای حل و فصل آن ناچار کند.  

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 132216
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا