زیباکلام: روحانی یک بار هم مشکلات را با مردم در میان نگذاشت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آقای روحانی در حالی به آسیب فقط سه درصدی کرونا به اقتصاد کشور می‌بالید که کمر مردم زیر فشار مشکلات اقتصادی خم شده است. بدتر آنکه این مردم به واسطه عملکرد ضعیف دولت حتی باور خود به اثرگذاری به انتخابات و صندوق رای را هم از دست داده‌اند. شاهد این مدعا مشارکت حداقلی در انتخابات اسفند ۹۸ بود.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی همه این‌ها را از چشم روحانی می‌بینند و معتقدند که عملکرد او یا حداقل نحوه مواجهه او با مردم می‌توانست شرایط دیگری را رقم زند.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» ضمن تاکید بر اینکه « نمی توان یک ارزیابی کلی از این هفت سال داشت» گفت: « من وقتی این هفت سال را تقسیم می‌کنم، می‌بینم که آقای روحانی در چهار سال اول خیلی محبوبیت بیشتری داشت. حاصل هم این شد که ۲۴ میلیون نفر خودشان را متقاعد کردند تا برای بار دوم به ایشان رای دهند اما بنا بر دلایلی که پیچیده است و فهم آن خیلی ساده نیست، نه تنها نتواستند بر میزان مقبولیت خود بی‌افزاید، بلکه متاسفانه بخش عمده‌ای از آن سرمایه اجتماعی را هم بر باد داد. حتی سرمایه و منزلت اجتماعی کسانی که برای انتخابات دور دوم روحانی، تلاش زیادی کرده بودند هم تا حد قابل توجهی آسیب دید».

وی افزود: «اینکه چرا در دور دوم ریاست جمهوری روحانی اینطور شد، خیلی روشن نیست. اما به نظر می‌رسد که ایشان اگر هم قبول داشته باشند که سرمایه اجتماعی خود و کسانی که در انتخابات ۹۶ نقش داشتند را از دست داده است ( چون ممکن است که صورت مساله را قبول نداشته باشد و بگوید من درست کار کردم) هیچ تلاشی کرد. او یا دستیاران ارشد او مثل آقای واعظی، نوبخت، ربیعی ، شریعتمداری و هیچ یک از دیگر افراد نزدیک به روحانی به این سوال نرسیدند یا نخواستند به این سوال پاسخ دهند که چرا این قدر محبوبیت خود را از دست دادند.»

زیباکلام در ادامه گفت: «بنده فکر می‌کنم علت از دست رفتن محبوبیت او این بود که بعد از انتخابات اساسا مطالبات آن ۲۴ میلیون که رای داده بودند را فراموش کرد. البته ما در ایران زندگی می‌کنیم و آنقدر آرمانگرا نیستیم که انتظار داشته باشیم از فردای انتخابات در جهت تحقق آن مطالبات تلاش کند. ما می‌دانیم که حدود اختیارات رئیس جمهور چقدر است و چقدر می‌تواند اعمال قدرت کند. در عین حال اما غیر قابل تحمل است که آقای روحانی اساسا مطالبات مردم را فراموش کرده است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با ذکر مثالی توضیح داد: «یک وقت است که شما از کسی قرض گرفته‌اید و فعلا نمی‌توانید بدهی خود را بدهید اما وقتی طرف را می‌بینید به نحوی به او می‌‌فهمانید که از این وضعیت شرمنده‌اید اما روحانی عکس این عمل کرد. او به گونه‌ای عمل کرد که انگار نه انگار که بدهی و دینی دارد. انگار نه انگار که رای دهندگان به او امیدها و انتظاراتی داشتند».

او با انتقاد از اینکه روحانی وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش کرد، گفت: «آقای روحانی که اخیرا بارها و بارها درباره محرم و لزوم برگزاری عزاداری‌ها در ایام کرونا صحبت کرده است، در این هفت سال حتی یک بار درباره حصر، تنش زدایی با غرب و سایر خواسته‌های مردم صحبت نکرد. او خواسته‌های مردم درعرصه‌های سیاسی، اجتماعی و مدنی را فراموش کرد و همین هم موجب ریزش آرا و محبوبت او شد. آثار رویگردانی افکار عمومی از او را نیز در انتخابات اسفند ماه دیدیم. در تهرانی که در سال ۹۴ سرلیست اصلاح‌طلبان یعنی آقای عارف حدود یک‌و‌نیم میلیون رای آورده بود، رای اصلاح طلبان به ۷۰ هزار هم نرسید!»

زیباکلام با اشاره به توصیه امروز رهبری به رئیس جمهور گفت: « آقای روحانی در این مدت حتی یک بار هم با مردم سخن نگفت و مشکلات را به صورت جدی با مردم در میان نگذاشت. من بعد از اولین سخنرانی او بعد از انتخابات ۹۶ برای ایشان یک نامه سرگشاده نوشته و گفتم که چرا با مردم مثل بچه‌ها رفتار می‌کنید و جدی مشکلات را نمی‌گویید».

وی در پایان خاطرنشان کرد: « یقینا روحانی بعد از ۲۹ اردبیهشت ۹۶ با روحانی قبل از آن یکی نیست».

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 132222
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا