لحظه خطرناک برای اقتصاد جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روزنامه فایننشال تایمز انگلیس در گزارشی به بررسی آسیب های اقتصادی جهان در پی بروز همه گیری کووید ۱۹ پرداخته و هشدار داده که اقتصاد جهانی در موقعیت خطرناکی قرار دارد. تلاش برای شروع مجدد فعالیت ها، چه زودتراز موعد یا خیر، منجر به افزایش موارد ابتلا به کرونا ویروس شده است، به ویژه در اروپا که قبلاً این بیماری همه گیر تحت کنترل درآمده بود. دستیابی بالقوه به یک واکسن در ماه آینده ممکن است. در عین حال، بانک های مرکزی ظرفیت کمی برای پاسخگویی به رکود بیشتر دارند. دولت ها در حال حاضر نسبت به بدهی هایی که با نخستین مرحله شیوع، اقتصاد کشورها را به رکود عمیق کشاند، گله مند هستند.

به گفته  یوکان هوانگ، عضو ارشد برنامه آسیا در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی می گوید که پاندمی این نکته را نشان می دهد که ویروس هیچ مرزی ندارد و ما در سراسر جهان با هم در ارتباط هستیم. هوانگ بر این باور است که بازگشت اقتصادی به همکاری جهانی نیاز دارد تا از فاجعه مالی بیشتر جلوگیری کند. با این حال ، ایالات متحده با حمایت از رئیس جمهور ترامپ ، کشور را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد و به بودجه آن پایان داد.

سؤال بزرگ این خواهد بود، «آیا ما برای پشتیبانی از آنچه یک جهان متصل تر یا  یک رابطه تجاری جهانی تر نامیده می شود، حمایت می کنیم؟ هوانگ  در ادامه گفت: یا ما هنوز اجازه می دهیم برخی از این سیاست های حمایت گرایی شکوفا و ادامه یابد؟»

کشورهایی نظیر هنگ کنگ، استرالیا، ژاپن، اسرائیل یا آلمان که به نظر می رسید انتشار ویروس را متوقف کرده اند، اکنون باید با موج دوم در کشور یا شیوع منطقه ای پراکنده مواجه شوند. فقط مجمع الجزایر نسبتاً منزوی نیوزلند که توانسته است ویروس را در داخل کشور سرکوب کرده و ارتباط خود را با سایر نقاط جهان قطع کند، به مرحله ای رسیده که به حالت عادی نزدیک شود.

خسارت وارد شده به اقتصاد جهان در حال حاضر قابل توجه بوده است. آمار رشد آمریکا به بیشترین کاهش فعالیت در بزرگترین اقتصاد جهان اشاره دارد. ۳۲.۹ درصد کاهش سالانه درآمد ملی در سه ماهه دوم سه برابر رکورد قبلی پس از جنگ بود.

رکود اقتصادی وجود شکاف‌های درآمدی نژادی در این کشور را آشکار کرده تا جایی‌که در طول ماه گذشته مشخص شده است که حدود ۶.۱۴ درصد از افراد سیاه‌پوست و ۱۲.۱۲ درصد از ساکنان لاتین این کشور بیکار مانده‌اند، حال‌ آن که این آمار برای جمعیت سفیدپوست در حدود ۹.۲ درصد اعلام شده است.

دونالد ترامپ در یک تلاش احتمالی برای انحراف افکار عمومی، آن لحظه را برای توئیت در مورد اینکه ایالات متحده ممکن است انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر به دلیل رأی دادن از طریق صندوق های پستی غیرقابل اطمینان به تأخیر بیاندازد، انتخاب کرد. اقتصاد اروپا نیز از این شرایط رنج می برد. بزرگترین اقتصاد این ناحیه یعنی آلمان، از سقوط ۱۰.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی (سالانه) در همین مدت خبر داد – سریعترین سقوط از زمان آغاز به کار جمهوری فدرال در سال ۱۹۷۰. رکود اقتصادی در اسپانیا و فرانسه به مراتب بدتر است.

پیش بینی درباره اقتصاد جهان اکنون بستگی به پیشرفت در برابر ویروس دارد. حتی در مواردی که کشورها سعی در بازگشایی اقتصادها دارند، وضعیت عادی جدید همچنان شامل اقدامات با فاصله اجتماعی و مصرف کنندگان محتاط است.

این امر نشان می دهد که دولت ها مجبورند روش  وام و هزینه را ادامه دهند. این امید وجود دارد که در دوره دوم قرنطینه کارها در مقایسه با دوره اول آسیب زیادی نبینند، اما همچنان به حمایت مالی احتیاج دارند. این ویروس در حال گسترش است و بسیاری از شرکت ها با اعمال روش های بهتری در حفظ عملکرد خود با حفظ نکات احتیاط آمیز بهبود یافته اند. مراکز شهری در اروپا هنوز هم مانند شهرهای ارواح به نظر می رسند، اما مغازه ها در بسیاری از مناطق دور افتاده، نزدیک به جایی که مردم زندگی می کنند ، بدون ایجاد صعود در روند ابتلا به ویروس رونق گرفته اند.

درمورد چگونگی درمان ویروس و محافظت از آسیب پذیرترین افراد درس هایی وجود دارد. ظهور فعلی موارد در اروپا بیشتر به جوانانی تعلق می گیرد که فاصله اجتناعی را رعایت نکرده و از آزادی های خود لذت می برند اما نسبت به بدترین اثرات کووید ۱۹ حساسیت کمتری دارند. پیش از بهبودی کامل اقتصاد، واکسن یا پیشرفت های پزشکی ضروری است. تا آن زمان، دولت ها برای تأمین بودجه درآمدی کسانی که در قرنطینه بوده اند، و همچنین  به شرکتهایی که ازاین پاندمی آسیب دیده اند، کمک می کنند. مبارزه با کرونا ویروس ناتوان کننده است ، اما خیلی دور از دسترس است.a

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 132408
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا