تلاش برای رونق صنعت فولاد

جهان صنعت نیوز| در شرایطی که کشور در حالت رکود اقتصادی قرار دارد و کرونا از یک سو و تحریم های آمریکا از سوی دیگر صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار داده است، همچنان تلاش هایی برای زنده نگه داشتن اقتصاد کشور دیده می شود.

بر همین اساس دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان به عنوان ابزاری برای رونق‌بخشی به بازارهای مختلف مرتبط با فولاد به عنوان یکی از مهمترین و ارزآورترین صنایع کشور، برگزار شد که به باور فعالان این حوزه پایگاهی برای تبادل اطلاعات‌، حرکت به سوی اقتصاد باز و رو به رشد، جهش صادراتی‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری به شمار می رود.

این نمایشگاه که از یکم شهریور ماه آغاز شده و تا فردا یعنی چهارم شهریورماه برپا است، به ارائه محصولات، خدمات، کالاها، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های شرکت های فعال در حوزه فولاد می پردازد و نقش پررنگی در توسعه صنعت فولاد به خصوص در شرایط بحرانی فعلی ایفا خواهد کرد.

ایجاد ارتباطات تجاری

به گفته متولیان برگزاری این نمایشگاه، شرکت‌ها و نمایندگانی از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا در نمایشگاه فولاد اصفهان حضور دارند و برای ایجاد ارتباطات تجاری با شرکت‌های ایرانی تلاش خواهند کرد.

نکته قابل تامل اینکه در شرایط فعلی با توجه به همه گیری ویروس کووید- ۱۹ ، بسیاری از کشورهای دنیا از برگزاری نمایشگاه های اینچنینی خودداری کرده اند در حالی که در ایران با توجه به نقش قابل توجه و تاثیرگذار صنعت فولاد در اقتصاد، این نمایشگاه با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برگزار شده است.

در همین خصوص تحلیلگر ارشد و کارشناس بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد در واکنش به برگزاری این نمایشگاه بین المللی گفت: در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ شرکت برای تبادل اطلاعات حضور پیدا کردند و ۷۸ شرکت برای ارائه محصولات خود غرفه دار هستند. در حالی که حضور شرکت کنندگان در چنین شرایطی که اقتصاد در رکود قرار دارد و کرونا مانع توسعه بسیاری از فعالیت های اقتصادی شده است، بسیار نکته مهمی است که حضور مثبت و فعالانه اهالی و صنعتگران حوزه فولاد را می رساند.  

کیوان جعفری طهرانی با بیان اینکه در پروسه برگزاری این نمایشگاه پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سخت‌گیرانه‌ترین حالت ممکن رعایت می شود، اظهار کرد: تنها متخصصان و فعالان حوزه فولاد امکان بازدید از این نمایشگاه را دارند .

آشنایی صنایع فولاد با یکدیگر

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنین نمایشگاه هایی در مقایسه با نمونه های خارجی چه خصوصیاتی باید داشته باشند تا به رونق بیشتر صنعت فولاد کمک کنند، گفت: فارغ از بحث وجود شرکت های خارجی یا نمایندگی های آنها در نمایشگاه های بین المللی ایران همچون دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد و ریخته‌گری، هدف اصلی آشنایی صنایع فولاد کشور با یکدیگر است. چرا که هم افزایی بین شرکت های داخلی تا حد زیادی می تواند در توسعه صنعت فولاد و همچنین ارزآوری برای اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

به گفته جعفری طهرانی، در حال حاضر در چنین شرایط تحریمی باید تولیدکنندگان صنایع بالادستی، میانی و پایینی صنعت فولاد کشور بیش از پیش با هم آشنا شوند تا بتوانند نیازهای یکدیگر را پوشش دهند.

تعویق نمایشگاه های بین المللی در دنیا

تحلیلگر ارشد و کارشناس بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد افزود: بزرگترین نمایشگاه های بین المللی در حوزه فولاد در منطقه آسیا همیشه در چین و در اروپا تا کنون در آلمان برگزار شده است چراکه این کشورها به عنوان هاب اصلی تولیدکننده های فولاد در دنیا شناخته می شوند.

وی ادامه داد: همچنین هر ساله در هندوستان نمایشگاه بسیار خوبی در حوزه فولاد برگزار می شود اما شرایط کرونا باعث شده این نمایشگاه ها که همیشه با یک سری کارگاه های آموزشی و کنفرانس های ضمیمه برگزار می شدند، امسال برگزار نشوند.

 جعفری طهرانی بیان کرد: در واقع تمامی نمایشگاه های مشابه در این صنعت از فوریه سال ۲۰۲۰ که شیوع کرونا در آسیا آغاز شد تا میانه سال و بعد سه ماهه چهارم سال عقب افتاد و حتی ممکن است دوباره نیز به تعویق بیفتد. این در حالی است که برگزاری این نمایشگاه در ایران در همین سطحی که برگزار شد، برای صنعت فولاد و همچنین اقتصاد کشور نویدبخش است.

به گفته وی، در سال گذشته نیز در چنین زمانی بود که کارگاه های تخصصی هم در کنار این نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد و بسیار مثمرثمر بود.

نحوه برگزاری نمایشگاه ها منطبق بر نیازها

وی در توضیح نحوه برگزاری نمایشگاه های تخصصی همچون فولاد در دنیا گفت: نحوه برگزاری نمایشگاه های تخصصی همچون فولاد در دنیا به این شکل است که اهداف کشور برگزار کننده مورد توجه قرار می گیرد و حتی شرکت کنندگان و غرفه داران نیز بر این اساس انتخاب می شوند.

این کارشناس بین المللی ادامه داد: در واقع هر کشور بسته به نیازهای خود در حوزه صنعت فولاد و محصولات فولادی، نمایشگاه های بین المللی را به صورت متفاوت و یا به روش خود برگزار می کند.  

جعفری طهرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد و ریخته‌گری می تواند ویترین استان اصفهان در کشور در حوزه فولاد باشد، گفت: به طور حتم برگزاری این نمایشگاه در سطح استان بسیار تاثیرگذار است و همچنین حضور شرکت کنندگان از استان های هم جوار در این نمایشگاه نکته بسیار مثبتی است.

به گفته وی، برگزاری نمایشگاهی تخصصی در ایران آن هم در شرایطی که این قبیل نمایشگاه ها در دنیا برگزار نمی شود، نشان دهنده اهمیت این صنعت برای فعالان این حوزه و همچنین ارزآوری صنعت فولاد در شرایط تحریم برای کشور است.

تحلیلگر ارشد و کارشناس بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد افزود: ما هرچه به صنعت فولاد اهمیت دهیم و احترام بگذاریم، کشورهای دیگر نیز به همان نسبت به صنعت فولاد و محصولات فولادی ایران توجه نشان خواهند داد.

سهم ۱۱ درصدی در اشتغال استان

وی در ادامه با اشاره به نقش پررنگ استان اصفهان در حوزه فولاد گفت: در استان اصفهان بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی وجود دارد که به طور مستقیم ۱۱۰۰ واحد صنعتی یعنی ۱۱ درصد از کل واحدها، در حوزه فولاد و صنایع وابسته به آن اشتغال دارند.  

تحلیلگر ارشد و کارشناس بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد افزود:  همچنین استان اصفهان ۳۶ درصد  از شاغلین صنعت فولاد کشور را دارا است که نشان می دهد بیش از یک سوم شاغلین در صنعت فولاد در استان اصفهان هستند در حالی که این عدد بزرگی است.

جعفری طهرانی همچنین با بیان اینکه ٢٢ درصد سرمایه گذاری در زمینه فولاد را استان اصفهان دارد، اظهار کرد: استان اصفهان بیش از یک پنجم سرمایه گذاری ها در صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص داده است که به طور کلی نشان می دهد این استان چقدر می تواند در صنعت فولاد به عنوان هاب تولید فولاد کشور تاثیرگذار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 132446
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا