آمریکا در استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران موفق نخواهد شد

وحید جلال زاده ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» بااشاره به اظهارات لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه «تلاش آمریکا برای استفاده از قطعنامه۲۲۳۱ و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موفقیت آمیز نخواهد بود» گفت: آمریکا بعد از شکست اخیرا در تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران سعی کرد آن شکست را با مکانیزم ماشه جبران کند. به همین دلیل درخواستش را برای فعال کردن مکانیزم ماشه و استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران به دبیرکل و اعضای دائم شورای امنیت ارائه داد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد: با وجود همه تلاش های آمریکا برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای فعال کردن قطعنامه ۲۲۳۱ برجام، خوشبختانه دنیا در برابر یکجانبه گرایی و زیاده خواهی آمریکا هم در تمدید تحریم های تسلیحاتی و هم مکانیزم ماشه ایستاد.

این نماینده دور یازدهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سخنگوی اتحادیه اروپا و کشورهای چین و روسیه نسبت به این درخواست آمریکا بیانیه دادند و در نهایت ۱۳ عضو شورای امنیت به این درخواست آمریکا، واکنش منفی نشان داشتند.

جلال زاده در ادامه اظهارات خود بیان کرد: استدلال آمریکا این است که از نظر حقوقی چون عضو دائم شورای امنیت است می‌تواند این مکانیزم را علیه ایران فعال کند؛ در حالی که جمهوری اسلامی ایران و اعضای برجام معتقدند به دلیل اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، حتی به عنوان یک مشارکت کننده هم نمی تواند از این بند برجامی استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم هدف ترامپ از این دست و پا زدن ها را نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست و افزود: ترامپ طی یکی دو ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای مصرف داخلی دست به تبلیغات زده است. همین که در این روزها سعی کرده است روابط رژیم صهیونیستی و امارات را علنی کند و به دنبال فعال کردن مکانیزم ماشه و استفاده از قطعنامه۲۲۳۱ برای بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران بزند، یعنی اینکه نگران سرنوشت انتخابات آمریکا است و می خواهد با این اقدامات نتیجه بگیرد.

این نماینده دور یازدهم مجلس تاکید کرد: این رفتار ترامپ استفاده داخلی دارد و می خواهد در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری به افکار عمومی داخلی بگوید که در سیاست خارجی و بین الملل، کنشگری فعالی دارد ، در حالی که در اقدامات قبلی او شکست خورده است و امیدواریم در اجرای مکانیزم ماشه هم با شکست مواجه شود.

جلال زاده در پاسخ به اینکه «با توجه به تلاش هایی که آمریکا دارد، آیا می تواند به منظور تامین نظر افکار عمومی داخلی در فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران موفقیتی به دست آورد؟» گفت: آمریکا در مواجهه با درخواست خود در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش منفی اعضای دائم شورای امنیت و مسئولان سازمان ملل متحد مواجه شده است. یعنی همان اتفاقی افتاده است که ما از قبل پیش بینی می کردیم.

او اادامه داد: سازمان ملل، دبیرکل و اعضای شورای امنیت بر اساس بندهای برجام صلاحیت امریکا را برای این درخواست رد خواهند کرد و آمریکا نمی تواند در این باره موفقیتی به دست آورد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر سازمان ملل و شورای امنیت صلاحیت آمریکا را در این باره رد کند، اتفاق مبارکی در حوزه بین الملل افتاده و نقطه عطفی خواهد بود. ولی اگر حتی این درخواست در صحن شورای امنیت هم طرح شود، با توجه به واکنش و موضع گیری هایی که از اعضای دائم شورای امنیت در مواجهه با این موضوع مشاهده کرده ایم، امیدوارهستیم با تلاشی که وزارت خارجه کشورمان انجام می دهد، آمریکا در استفاده از قطعنامه۲۲۳۱ به منظور بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران ناکام بماند و زیاد جای نگرانی در این باره وجود ندارد.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 132475
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا