گزارش گروسی در فعال کردن مکانیسم ماشه اثرگذار است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشور صبح امروز بر این نکته تاکید کرد و پیش از او نیز کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی گفته بود « اعتماد ایران به آژانس در ماه های اخیر صدمه دیده است. ضروری است که سفر مدیرکل به ایران، موجب اعتمادسازی شود. این سفر، ارتباطی با مکانیسم به اصطلاح ماشه ندارد و به خواست آمریکا هم نیست بلکه در چارچوب دعوت طرف ایرانی انجام می‌پذیرد. 

این سفر به درخواست آمریکا باشد یا ایران اما از اهمیت آن نمی‌کاهد. به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل بین‌المللی سفر گروسی حتی اگر به درخواست آمریکا هم نباشد در رویکرد آمریکا و موفقیت یا عدم موفقیت این کشور در جهت فشار حداکثری بر ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه اثرگذار است.
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگویی با «جهان صنعت نیوز» به شرح دلایل اهمیت این سفر پرداخت و گفت: «رافائل گروسی که در سال ۲۰۱۹ به ریاست آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انتخاب شد از سوی نئومحافظه‌کاران و عناصر محافظه کار در ایران به عنوان شخصیتی حتی تندتر از آمانو شناخته می‌شود. انگشت اتهام به سوی گروسی گرفته می‌شود چون او در چارچوب حمایت‌های مستقیم ایالات متحده آمریکا به این مقام رسید و هماهنگی‌های رو در ارتباط با مسائل مربوط با ایران با آمریکا از دیگر روسای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فزون‌تر است.»

وی افزود: «به هر ترتیب بر اساس قوانین مندرج آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران، سفرهای مستمر کارشناسان و در نهایت رئیس آژانس انرژی هسته‌ای بر حسب ماموریت‌ها و قوانین تعریف شده در انجام کار و فعالیت آنان در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است و پرونده ایران در آژانس نیز به عنوان مهم ترین پرونده در دهه‌های اخیر مطرح است. از این منظر طبیعی به نظر می‌رسد که گروسی به تهران سفر کرده و برای استمرار بازرسی‌های به عمل آمده وارد عمل شود.»

مطهرنیا تاکید کرد: «آنچه که این سفر را بیشتر از سفرهای دیگر دبیرکل‌های آژانس انرژی اتمی حائز اهمیت می‌کند این است که در تابستان سال جاری ما شاهد بیانیه آژانس با وجود مخالفت نمایندگان چین و روسیه علیه ایران و در چارچوب بازرسی‌های بیشتر و فزاینده از مراکز مورد نظر آنان بودیم. موضع ایران در این باب مبنی بر آن بود که رئیس جمهور و ایالات متحده آمریکا در پی ایجاد فضای منفی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآمده‌اند و بازدید از مراکز مورد نظر آنان را نپذیرفت.

وی افزود:اگرچه خروج از برجام به عنوان یکی از چالش‌های بسیار بزرگ در برابر ایالات متحده در این مسیر وجود دارد اما آنان مسیر خود را طی کرده و افکار عمومی را آماده می‌سازند تا چهار قطعنامه قبلی را بر علیه جمهوری اسلامی ایران فعال کنند که یکی از این قطعنامه‌ها ایران را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار می‌دهد. لذا باید این نکته را مد نظر قرار داد که ایالات متحده آمریکا در وضعیت کنونی که از یک سو در مسیر فعال کردن تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل متحده است و از سوی دیگر درصدد فشار حداکثری فزون‌تر بر ایران در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ برآمده است.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «اگرچه گروسی الان می‌گوید که در پی مسیر فعال کردن مکانیسم موسوم به ماشه نیست اما به هرترتیب گزارش او در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. قرار است که در یازدهم شهریور ماه بار دیگر جلسه‌ای در ارتباط با ایران در شورای حکام برگزار شود و تشکیل این جلسه و ورود دوباره پرونده ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در این مقطع می‌تواند تا حد زیادی به ایالات متحده آمریکا در راستای فعال کردن مکانیسم ماشه کمک کند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 132479
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا