سیاستی که نخ نما شده است

جمشید عدالتیان شهریاری ، اقتصاددان و عضو سابق اتاق بازرگانی ایران به «جهان صنعت نیوز» گفت: همه می دانند که ارز تک نرخی باعث شکل گیری بازار سیاه می شود و زمینه های سوءاستفاده اشخاص را فراهم می کند. اما سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز یک نوع بازی از سوی دولت است.

به گفته وی، دولت اول یک نرخ دولتی برای ارز مشخص می کند و بعد از آن نرخ کنترل شده، نرخ بازار آزاد و سایر نرخ ها را تعیین می کند. به دنبال آن نیز بازار آزاد را به حال خود رها می کند و اجازه افزایش قیمت ارز را می دهد. بعد از گران شدن ارز بازار آزاد، این بار دولت سیاستهایی را برای نزدیک کردن ارز دولتی به ارز آزاد اتخاذ می کند و پیشنهاد تک نرخی شدن ارز را می دهد. برای جلوگیری از تبعات اجتماعی این موضوع نیز دولت از اعطای یارانه خبر می دهد که این موضوع نیز بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از سوی دولت ملغی اعلام می شود و پرداخت یارانه در نتیجه افزایش قیمت ارز و تک نرخی شدن آن متوقف می شود.

عدالتیان اظهار کرد: پلکانی عمل کردن دولت در حوزه سیاست های ارزی شیوه ای است که از سالهای پس از جنگ در پیش گرفته شده است. با این شیوه، دولت مردم را به تدریج به نرخ های جدید عادت می دهد و از آن پس گام هایش را برای افزایش قیمتها و افزایش تورم برمی دارد. بنابراین موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سناریویی است تکراری و از پیش تعیین شده که نخ نما نیز شده است.

وی ادامه داد: همه اقتصاددانان می دانند که برای جلوگیری از ایجاد سوء استفاده های بیشتر، نرخ ارز باید تک نرخی و در کنار آن از اقشار ضعیف جامعه حمایت شود. قیمتها در حال حاضر از قیمت ارز در بازار آزاد نیز بیشتر است و از اقدامات دولت برای مقابله با گرانی جلو افتاده است. دولت برای آنکه جلوی طمع را بگیرد و بازگشت ارز را تسهیل کند، حد وسط بین ارز نیمایی و آزاد را در نظر گرفته است.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: دولت به زودی فشارها برای یکی کردن ارزهای دولتی و نیمایی و بازار آزاد را افزایش خواهد داد، اما اقدامات این چنینی را نمی توان راه حل عبور از مشکلات دانست. چون ارز خود یک معلول است و دولت باید به دنبال علت بوجودآورنده مشکلات باشد و برای حل و فصل کردن آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات عمیق و ترمیم جدی است که این اصلاحات باید از سیستم های مالیاتی و بانکی آغاز شود. دولتها باید جرات این را داشته باشند تا به اجرای این اصلاحات تن بدهند و در کنار آن هم تورم را کنترل و هم عدالت اقتصادی و اجتماعی را برقرار کنند.

به گفته عدالتیان، در ایران همواره بحرانها از بیرون وارد کشور می شوند که در ادامه به بحران داخلی و سوءمدیریت تبدیل می شود و درنهایت نیز تدبیری برای حل این معضلات اندیشیده نمی شود.

وی افزود: اگر اصلاحات عمیق و درست انجام نشود، گرفتار تکرار مکررات می شویم. اقتصاد نیازمند تصمیمات شجاعانه و حرکت های وسیعی است که تا در ریل درست و صحیح قرار گیرد، در غیر این صورت بازی سیاستی دولت تمامی نخواهد داشت.

وی در ادامه به موضوع فساد در حوزه سیاست های ارزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: فساد موضوعی پیچیده و ساختاری است و برای مقابله با آن باید ستاد مبارزه با فساد با همراهی قوه قضائیه برای مقابله با مسائل این چنینی اقدامات لازم را انجام دهند. تا زمانی که شفافیت در بازار وجود نداشته و روابط مشخص نباشد، زمینه سوءاستفاده وجود خواهد داشت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 132503
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا