نگرانی سیستماتیک بازار سرمایه از تصمیمات دولت  

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این حال روند متغیرهای موثر در بازار سرمایه به سمت حمایت حداکثری پیش می رود. امروز محسن علیزاد – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده ناظر این نهاد در بازار سرمایه- اعلام کرد که مالیات بر عایدی سرمایه شامل سپرده‌های بانکی و بازار سرمایه نمی‌شود تا بخشی از نگرانی فعالان بازار را کاهش دهد. در همین حال حقوقی ها نیز با افزایش نقش حمایتی خود وارد میدان شدند و با هشت هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان خرید، رکورد بی سابقه ای را ثبت کردند که نتیجه آن، نجات بازار از سرخپوشی یکپارچه بود.  از سوی دیگر، همایون دارابی- تحلیلگر بازار سرمایه- با تاکید بر تاثیر مثبت حمایت های صورت گرفته در بازار، بر این باور است که بازار سرمایه همواره و به طور سیستماتیک نگران تصمیمات دولت است و در صورتی که این نگرانی ها برطرف شود بازار می تواند خود را به سرعت ریکاوری کند.

حمایت موثر حقوقی ها از بازار

نتیجه جلسه شب گذشته سازمان بورس اتحاد ۲۰ شخصیت حقوقی موثر در بازار سرمایه برای حمایت از معاملات بود. بدین ترتیب قرار شد تا این ۲۰ شخصیت حقوقی از جمله صندوق بازنشستگی، ستاد اجرایی فرمان امام و غدیر جمع آوری کامل صفوف فروش سهام فارس، فولاد، فملی، وغدیر، حکشتی، وتجارت، پارسان،تاپیکو، رمپنا، فخوز، وبصادر، شپنا، اخابر، صبا، ومعادن، وامید، کچاد، وسپه، شستا، کگل، وبانک ، وپاسار،شتران ،شبندر،شبریز وصندوق،همراه، وبشهر، شاراک و سیدکو را بر عهده بگیرند. بر این اساس و در راستای این ماموریت امروز حقوقی‌ها در بورس و فرابورس در سه گروه “چندرشته‌ای صنعتی”، “فرآورده‌های نفتی” و “بانک‌ها و مؤسسات اعتباری” نقش پررنگی ایفا کردند که نمادهای شستا، شپنا و وتجارت بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند. همچنین در ترکیب سهامداری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی مبلغ یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان ورود پول حقوقی اتفاق افتاد. قرار است این حمایت تا زمان بازگشت بازار به تعادل همچنان ادامه داشته باشد. در همین حال روز گذشته نیز اعلام شد که سقف اعتبارات کارگزاری ها تا ۵۰ درصد افزایش یافته که در راستای تقویت سمت تقاضا صورت می گیرد.

بازگشت تعادل به بازار نزدیک است

همایون دارابی در تحلیل شرایط بازار به جهان صنعت نیوز می گوید: بازار پس از عبور از شاخص دو میلیون واحد اصلاح را آغاز کرد؛ البته مسائلی از جمله آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت هم به این اصلاح کمک کرد. این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: اما در چند روز گذشته حمایت های بسیار خوبی از بازار صورت گرفته است؛ مجموعه قوانینی که شورای عالی بورس و سازمان بورس اوراق بهادار ابلاغ و تصمیماتی که افراد دخیل در بازار اتخاذ کردند، همچنین جلسات خوبی که شب گذشته میان فعالان فضای مجازی و همچنین مدیران صندوق های سرمایه گذاری، مدیران هلدینگ ها، سازمان بورس و شرکت بورس برگزار شد از جمله این اقدامات اثرگذار است که همه در تلاش بودند بازار را به تعادل برسانند. او ادامه می دهد: امروز هم شرایط خوبی در بازار حاکم بود؛ حقوقی ها مردانه پای کار آمدند و امیدوار هستیم که در یکی دو روز آینده تاثیر این تصمیمات خوبی که در دو روز اخیر اعلام شده است، خود را در بازار نشان دهد. دارابی ابراز کرد: امیدواریم در انتهای همین هفته یا حداکثر پس از تعطیلی ایام تاسوعا و عاشورا شاهد بازگشت بازار به تعادل باشیم تا نگرانی برخی تازه واردان نیز کاهش پیدا کند. این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می کند: البته قدیمی های بازار از این روزها زیاد دیده اند و این روند اصلاح برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار نیست؛ اما تازه واردان مقداری هم هیجان زده تر هستند و هم احساسی تر هستند و گاه منفی کمتری را در بازار دیده اند و به همین خاطر هم شاید نیاز باشد که مقداری آرامش در بازار حاکم شود تا آنها هم از نگرانی دور شوند.

اصلاح کنونی روندی طبیعی است

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین در توضیح روند اصلاح بازار تصریح می کند: شاخص کل از ابتدای سال از رقم کمتر از یک میلیون واحد به بالای دو میلیون واحد صعود و تقریبا حدود ۲۸۰ درصد رشد را در طول همین مدت تجربه کرده بود. در نتیجه اصلاح چنین رشدی از دید فعالان قدیمی بازار بسیار طبیعی تلقی می شود. دارابی می افزاید: به ویژه اینکه در دو سال اخیر هم ما پنج دوره پیوسته اصلاح را هم تجربه کرده ایم که به عنوان مثال از ۱۵ تا ۲۸ درصد هم شاخص ریزش کرده است. این اصلاح در واقع خیلی مهم نیست اما برای تازه واران این نخستین فصل زمستانی یا پاییزی بورس است که تجربه می کنند و به همین دلیل شاید برای آنها کمی سخت باشد. او ادامه می دهد: اما به طور عموم برای کسانی که چند سال است در بازار حضور دارند، دوره های اصلاح و استراحت جزو ذات بازار محسوب می شود. زیرا قیمت ها نمی توانند تا بی نهایت رشد کنند؛ اگر بازار هر روز مثبت باشد، قیمت ها پس از مدتی باید به بی نهایت برسند! دارابی تاکید می کند: در بازار سرمایه قیمت ها تا یک سطحی افزایش می یابد، می فروشند و قیمت ها تا یک سطحی کاهش پیدا می کندغ مجددا ارزندگی سهم شناسایی می شود و سهم خریداری می شود و رشد می کند و این چرخه طبیعی بازار است که برای معامله گران تداوم می یابد. او ادامه می دهد: کسانی هم که در بازار سرمایه گذاری می کنند سهمی را می خرند و تا زمانی که اهداف معین آنها محقق شود مثلا شرکت رشد کند یا محصول جدیدی ارائه دهد و یا هر اتفاق دیگری در شرکت بیفتد آن را نگه می دارند و فراز و فرودها هم که اصلا برای آنها اهمیتی ندارد.

شتاب جمعی در بازار سرمایه ایران

دارابی همچنین در توضیح چرایی تداوم ریزش بازار تاکید می کند: می دانید که بازار ما مقداری دچار شتاب جمعی است؛ یعنی یا بازار یکپارچه بالا می رود یا یکپارچه افت می کند. او توضیح می دهد: به این معنا که مقداری سطح تحلیل در بازار ما کم است و مبنای تصمیم گیری هم بیشتر همین صف های خرید و فروش است؛ به همین دلیل وقتی بازار روی ترند مثبت باشد این ترند خیلی پررنگ می شود و وقتی هم که روی ترند منفی قرار بگیرد مقداری بیش از حد واکنش نشان می دهد که ما امروز در واقع هر دوی اینها را می بینیم.

بازار می تواند خود را ریکاوری کند

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا مجددا شاهد رشدهای شارپی پیشین در بازار خواهیم بود اظهار می کند: در حال حاضر بازار دارد مقداری بیش از اندازه کاهشی می شود. بازار سرمایه همواره و به طور کلی و سیستماتیک قدری نگران تصمیمات دولت است. دارابی ابراز می کند: برای مثال دولت بدون برداشت درست از شرایط بازار، نرخ بهره را قدری بالا برد و در پنج هفته گذشته تقریبا هفته ای یک درصد به نرخ بهره اضافه کرده است که این اقدام اشتباه ارزیابی می شود.  او اضافه می کند: اگر دولت بخواهد نرخ بهره را همین طور افزایش دهد به زیان بازار سرمایه و به شکل کلی به ضرر تولید و صنعت و کار است. همه کارها را تعطیل می کنند و پول ها را در بانک سرمایه گذاری می کنند و عملا همه فعالیت ها تعطیل می شود. دارابی تاکید می کند: این نگرانی همواره در بازار سرمایه وجود دارد؛ اما اگر این گونه نگرانی ها برطرف شوند، بازار می تواند با همین سرعتی که افت داشته است خود را ریکاوری کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 132507
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا