استقبال سهامداران در گروی افشای اطلاعات پالایشی ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین حال قرار است پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار شود. فعالان بازار سرمایه ورود دارا دوم به بازار را در روند کلی معاملات مثبت ارزیابی می کنند با این حال گفته می شود در صورتی که امروز سهام مشمول  دارادوم بتوانند اعتماد سهامداران را مجددا جلب کنند، موفقیت زودهنگام دومین صندوق دولتی رقم خواهد خورد.

نقش مهم افشای اطلاعات سهام

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با جهان صنعت نیوز میزان استقبال سهامداران از دارادوم را منوط به افشای اطلاعات شرکت های پالایشی موجود در صندوق دوم دانست. مهران کاویانی در این باره گفت: برای اینکه بتوانیم در مورد میزان استقبال سهامداران از دارا دوم صحبت کنیم، نیاز است تا شرکت های پالایشی افشای ریالی تغییرات نرخ خوراک را روی کدال بارگذاری کنند تا بتوان ارزندگی سهام آنها را بهتر بررسی کرد. او ادامه داد: فکر می کنم که یک افشای مناسب از سوی پالایشی ها همراه با اثر ریالی روی سود هر سهم آنها بتواند به جذابیت صندوق دارادوم کمک کند؛ سهامی که قرار است بر اساس نرخ پایانی امروز تعیین قیمت شود. گفتنی ست بر اساس اطلاعیه شماره (۱) فراخوان پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دوم دولت با عنوان «پالایشی یکم»، پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. بر این اساس، حداکثر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰ واحد سرمایه‌گذاری است. همچنین پذیره نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) صرفاً از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی صورت می‌گیرد. اشخاص فاقد کد معاملاتی (کد بورسی) می‌توانند از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب برای خرید واحدها اقدام نمایند. هر شخص می‌تواند صرفاً یکی از این دو روش را انتخاب نماید. گفتنی ست انجام ثبت نام اولیه (حداقل تا ابتدای مرحله احراز هویت) در سامانه سجام صورت می‌پذیرد.

شکنندگی روند صعودی بورس

کاویانی همچنین با اشاره به روند صعودی بازار در معاملات امروز اظهار کرد: از آنجا که روز گذشته صف ها با حجم بسیار بالایی از سمت حقوقی ها جمع آوری شده و امروز هم حقوقی ها حضور پررنگی در بازار داشتند، باید سازمان بورس و ارکان حقوقی حمایت گر مقداری به بازار اجازه کف سازی دهند تا با توجه به چالش های موجود بتوانند این صف ها را حمایت کنند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در دوره صعودی که داریم در آن قدم بر می داریم اگر کف سازی هایی که مد نظر است انجام ندهند دو حالت ایجاد می شود؛ یا حقوقی ناچار است خریدهایی که انجام داده را برای مدت دو یا سه ماه- که به طور دستوری به آنها اعلام می شود یا خود حقوقی ها به آن نتیجه برسند- نگاه دارد و تا آن زمان فروشنده نباشد، یا مجبور می شود ۱۰ درصد بالاتر آن را به صورت پرتعداد عرضه کند. کاویانی اضافه کرد: البته این اتفاقی است که ما ندیدیم در سهام بزرگ ما شکل بگیرد؛ یعنی حقوقی ارزنده بودن سهامی را که خریده است، نشان بدهد و در دو پله بالاتر مقداری از آن را عرضه کند. او تاکید کرد: فکر می کنم این روند صعودی شکننده است مگر اینکه حقوقی ها سهم ها را در زمان و به مقدار مناسب عرضه کنند تا هم حقیقی ها از این عرضه لطمه نبینند و هم حقوقی ها بتوانند کف سازی کنند. اما به طور کلی روند صعودی امروز بورس با توجه به معاملات مقداری شکننده است. گفتنی است تا لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بازار سرمایه با رشد ۴۰ هزار و ۸۵۳ واحدی معادل ۵۴/۲ درصد، روی رقم یک میلیون و ۶۴۹ هزار و ۴۳۵ واحد ایستاده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 132726
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا