تعدیل میراث ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هنگامی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، تقریباً بلافاصله و با خوشحالی آشکار، سعی در تخریب میراث سیاست خارجی باراک اوباما که با دقت ساخته بود، کرد. در روزها، ماه ها و سال های بعد، ترامپ معامله تجاری با آسیا و اقیانوسیه، توافق نامه جهانی آب و هوا، توافق هسته ای با ایران را نابود کرد و فرایندی را برای پایان دادن به چند دهه خصومت با کوبا آغاز کرد.

رهبر جمهوری خواهان آمریکا همچنین ضمن تحسین حاکمان استبدادی از ولادیمیر پوتین در روسیه گرفته تا کیم جونگ اون در کره شمالی به همپیمانان قدیمی و طولانی مدت ایالات متحده از برلین تا توکیو حمله علنی کرد و پس از ستایش از شی جین پینگ در چین، جنگ تجاری و لفظی را با پکن آغاز کرد که باعث ایجاد واهمه از جنگی جدید یا حتی رویارویی نظامی شده است.

دیپلمات های ارشد سابق در سراسر جهان می گویند که ترامپ به رهبری آمریکا به شدت صدمه زده است و پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در ۳ نوامبر باعث می شود تا بسیاری از ایالات پس از او نفس راحتی بکشند مانند آنچه که پس از پایان دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در بیش از یک دهه قبل اتفاق افتاد. آنها انتظار دارند اقدامات سریع یک دولت دموکراتیک برای بازگرداندن امضای سیاست های دوران اوباما، با توافق نامه اقلیمی آغاز شود.

اما برخلاف نگرانی های گسترده ای که ترامپ ایجاد کرده است، تمام میراث سیاسی او از بین نخواهد رفت، و نه متحدین بلند مدت و نه رقبای استراتژیک انتظار یک برخورد ساده لوحانه از بایدن ، معاون ریاست جمهوری در دوران اوباما و یک سناتور پیشین را با دهه ها تجربه در سیاست خارجی ندارند. آنها همچنین انتظار تغییر زیادی درباره گرایش به داخل و ملی گرایی را ندارند که با رویکرد “اول آمریکا” ترامپ شکل گرفته است.

جرارد آراود، سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن می گوید:«ما در دوره ای از گذار سیاست جدید آمریکا در سیاست قدرت ، با چین ، با روسیه هستیم، بنابراین این یک دنیای جدید است.» «روسای جمهور آمریکا بیشتر به منافع ملی آمریکا متعهد می شوند. ایالات متحده دیگر نمی خواهد پلیس جهان باشد. من فکر می کنم اوباما و ترامپ این را فهمیده اند. »

چالش ترامپ با چین

در حالی که دولت ترامپ با لحن حملات اخیر خود به چین بر روی موضوعاتی از کرونا ویروس تا جاسوسی، هشدارهایی برانگیخته است، وقتی پای سیاست در مورد پکن پیش می آید، توافق گسترده ای وجود دارد که در دولت بایدن باید در مفاهیم تغییرات اندکی داشته باشد.

در واقع، در حالی که ترامپ سعی کرده است تا اوباما و بایدن را به عنوان فردی ساده لوح برای چین به تصویر بکشد، دولت قبلی خط قرمز سختگیرانه تری را در مقایسه با اقدامات اولیه ترامپ علیه پکن دنبال می کرد. در دو سال پایانی ریاست جمهوری اوباما، آنها یک استراتژی جدید برای چین داشتند. بسیاری از مردم فکر می کنند که این یک اختراع از سوی ترامپ بوده، اما اینطور نیست.

او خاطرنشان کرد: مشاوران بایدن، الی راترن ، کورت کمپبل ، برایان مک کیون ، تونی بلینکن ، باب کار و اشتون کارتر تجزیه و تحلیل های سختی را در مورد چین انجام داده اند و نگرانی های عمیقی را در مورد تشکیل ارتش ، فعالیت های جاسوسی و شیوه های تجارت مشترک داشتند.

پیتر ریکت، مشاور امنیت ملی دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین انگلیس از رویکرد ترامپ در مورد چین قدردانی کرد ، اما در عین حال همچنین در مورد آن هشدار هم داد.  او گفت: «دولت ترامپ نگرانی فزاینده ای را در مورد فعالیت های چین، از جمله سیاست خارجی بسیار جدی تری علیه این کشور و سرکوب داخلی ایجاد کرده است.»

او اظهار کرد: «تمایل ترامپ برای پا پیش گذاشتن و به چالش کشیدن این مسئله و دیدار با رهبر چین، مثبت بوده است. خطری که وجود دارد این است که اکنون این ماجرا از روزهای نخست خود فاصله گرفته می تواند منتهی به یک جنگ سرد تمام عیار با چین شود. »

تام فلچر، مشاور سیاست خارجی سه نخست وزیر پیشین بریتانیا در این خصوص می گوید که او انتظار تغییرات شگرفی در رابطه با چین را  در دوره بایدن ندارد، بلکه انتظار می رود که از سطح تنش ها کاسته شود. «من فکر نمی کنم که سیاست بایدن فاصله معناداری در مقایسه با سیاست ترامپ درباره چین داشته باشد. اما زبان و لحن آن متفاوت خواهد بود و پشت پرده آن خرد و استراتژی بیشتری خواهد بود. »

برخی از تحلیلگران بر این باورند که تعامل بی سابقه، اما هنوز هم ناموفق ترامپ با کره شمالی می تواند بخش های سازنده ای از روابط آینده را ایجاد کند. بایدن دیپلماسی شخصی ترامپ را “پروژه غرور” خوانده است که فقط باید با یک استراتژی در راستای هسته ای زدایی کره شمالی انجام شود.

ضربه به اعتبار آمریکایی

دیوید سالیوان، سفیر پیشین اتحادیه اروپا در واشنگتن، می گوید که ترامپ دارای تاثیری بسیار مخرب است، بنابراین پروسه ای زمان بر برای بازسازی تصویر و نقش رهبری آمریکا لازم است، اما او نگرانی های عمیقی را در بین آمریکایی ها درباره میزان درگیری ایالات متحده در خارج از کشور بیان کرده بود و این احساس را داشت که برخی از متحدین سهم خود را نمی پردازند.

سالیوان می گوید:«اگر ترامپ انتخابات را از دست بدهد، هیچ تاسفی در اروپا برای او وجود نخواهد داشت.» او تاکید کرد: «این دولت به طور خاص بی منطق و بی عرضه بوده است، به ویژه به سوء نیت و صراحت تمایل داشته است که متحدان خود را بیگانه خوانده و از خود رانده و راوبطش با دولت هایی که قبلاً به عنوان مخالف شناخته می شدند، تسهیل شده است. «به همان اندازه، من فکر نمی کنم کسی تحت این توهم باشد که دولت بایدن نوعی دوره طلایی اروپایی-آمریکایی را اعلام کند. همکاری وجود دارد، اما اختلافات باقی خواهد ماند، اما ما از یک نقطه احترام متقابل شروع خواهیم کرد.»

به گفته سالیوان و برخی تحلیل گران، بایدن احتمالاً به دنبال احیای توافقنامه ایران و توافق نامه تجارت آسیا است، اما نه بدون تجدید نظر در مورد تضمین نوع “معامله بهتر” که ترامپ اغلب در مورد دستیابی به آن صحبت می کند.

در حالی که روابط قابل حل است، کارشناسان می گویند که زخم ها از رویکرد پرتنش ترامپ در جهان باقی می ماند که می تواند بر تمایل کشورها برای به خطر انداختن مواضع خود برای پیروی از رهبری آمریکا تأثیر بگذارد. آدام ارلی ، سخنگوی وزارت امور خارجه جورج دبلیو بوش و سفیر آمریکا در بحرین در زمان ریاست جمهوری اوباما گفت: «باور بنیادین برای ثبات آمریکا متزلزل شده است.» در پس ذهن آن ها این جمله خواهد بود: « آیا ترامپ می تواند دوباره اتفاق بیفتد؟»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 132757
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا