زمان طلایی برای حل مشکلات اساسی بازار سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این میان، برخی مسئولان اقتصادی از جمله وزیر اقتصاد دو روز است که همزمان با سبزپوشی شاخص مجددا به عرصه رسانه ها بازگشته و درباره موفقیت به دست آمده در کنترل بازار صحبت می کنند. عباسعلی حقانی نسب- کارشناس بازار سرمایه- در این باره عنوان می کند: از آنجا که افت بازار بسیار شدید و در واقع خطرناک شده بود و اکنون توانسته اند در عمل بر این روند ریزشی فائق بیایند و بازار بازگشت و خود را پیدا کرد، تا حدی جای ذوق زدگی دارد. او می افزاید: اما ما مانند دیگر اقداماتمان در همه حوزه ها همواره تدبیر برای آینده را به دقیقه نود واگذار می کنیم؛ اما به باور من اکنون بهترین زمان است تا آسیب هایی که در گذشته باعث ریزش اینچنینی شده بود را ترمیم کرده و مشکلات پیشین را مرتفع کنیم.

حجم مبنا افزایش یابد

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با جهان صنعت نیوز اظهار می کند: چهار موضوع بود که الآن زمان بررسی و اقدام در مورد آنها از سوی مسئولان و متولیان بازار سرمایه فرا رسیده است تا سریعا در مورد آنها تصمیم گیری کنند و آنها را مجددا به دقیقه نود واگذار نکنند. حقانی نسب اضافه می کند: نخستین مورد، مشکل اساسی است که از ابتدای سال هم ما همواره درباره آن هشدار می دادیم؛ اینکه جلوی نرخ شکنی های بالا با حجم معاملات کم گرفته شود و اجازه دهند زمینه ای ایجاد شود که نهادها مجبور به عرضه سهام شوند و بازار را با مبلغ اندک، به مقدار زیاد از حد رشد ندهند. او توضیح می دهد: مثلا بازار ما با ۱۰۰ هزار میلیاد تومان ورود منابع، بیش از پنج میلیون میلیارد تومان رشد پیدا کرده بود؛ در حالی که در واقع باید حجم قابل قبولی منابع وارد بازار می شد به طوری که باید حداقل ۱۰ درصد از آن افزایش، منابع وارد می شد تا این نرخ ها شکسته شوند. حقانی نسب ادامه می دهد: با توجه به اینکه عمق بازار افزایش پیدا کرده، سهام عدالت شناوری بازار را افزایش داده و عرضه ها هم عمق بازار را افزایش داده است به نظر می رسد زمان بسیار مناسبی است که حجم مبنا ونه دامنه نوسان یعنی حجمی که میزان معاملات قابل قبول برای شکستن قیمت را تعیین می کند افزایش چندین برابری داشته باشد.این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: در حال حاضر در بازارهای سوداگری مانند مسکن و خودرو که حجم مبنا ندارند و بازارهای غیرمتشکل محسوب می شوند، می بینید که با چند تقاضا یا معامله صوری نرخ ها را به شدت کاهش و افزایش می دهند و در نتیجه این شرایط نامناسب، به مصرف کنندگان صدمه می زنند.

پذیرش عدم وجود حباب در بازار سرمایه

حقانی نسب دومین تصمیمی که مسئولان و متولیان بورس باید اتخاذ و با جدیت روی آن ایستادگی کنند را طراحی قوانینی  می داند که مردم را ملزم به استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری بلندمدت در بازار سرمایه می کند. او ادامه می دهد: مهمترین این ابزارها سبدهای سرمایه گذاری اختصاصی است که می توانند قراردادهای یک تا ۱۵ ساله ببندند که افق کوتاه مدت نداشته باشد و با یک منفی هیجانی در بازار منفی ها تشدید نشود تا سهامدار هم به خود ،هم به بازار و هم به جامعه آسیب وارد نکند. لین کارشناس بازار سرمایه عنوان می کند: در کنار آن باید ابزارهای سرمایه گذاری کوتاه مدت را محدودتر کنند مانند ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه  را نیز محدود کنند. حقانی نسب همچنین سومین مورد را هم شفافیت می داند که در بازار سرمایه حرف اول را می زند. او می افزاید: بحث تجدید ارزیابی ها و پنهان نشدن مدیران شرکت ها پشت سودهای تورمی و انکار ناکارآمدی باید تعیین تکلیف شوند.  این تحلیلگر بازار سرمایه می گوید: مورد چهارم هم این است که متولیان بازار و مسئولان اقتصادی باید تکلیف خود را با بحث حباب بد تولیدمحور بورس در قیاس با حباب های بدتر سوداگرانه بازار های مسکن و پول و خودرو و کالا تعیین کنند. اگر بنا باشد بازار سرمایه کمی افزایشی شود و صدای خیلی ها بلند شود که این حباب است و باید جلوی بازار را بگیرید درست نیست. حقانی نسب تصریح می کند: من فکر می کنم در ریزش اخیر هم این موضوع موثر بود که یک سری این ادعا را داشتند و رفتارهایی هم از خود نشان دادند که باعث ریزش بازار شد. باید این را بپذیرند که حتی اگر بازار حبابی باشد که نیست، حباب بد تولیدمحور است که بسیار کم خطرتر از حباب های سوداگرانه بازارهای موازی است و اگر بناست حبابی را از بین ببرند، حباب ۴۰ ساله و ۷۰۰ درصدی مسکن و سود سپرده بانکی است که از میان رفتن آنها هم به مصرف مردم کمک می کند و هم زمینه ای ایجاد می کند که رفاه بیشتری را برای هموطنان در پی داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 133022
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا