تشنگان کوچک

در همین راستا ملک فاضلی ، نماینده مجلس استان سیستان و بلوچستان به « جهان صنعت نیوز» گفت: متاسفانه موضوع خشکسالی مختص به شهر های جنوب شرقی کشور نیست بلکه تمام کشور را در بر می گیرد. هنگامی که دمای هوا در استان های جنوبی بالا می رود، بی آبی هر چه بیشتر خود را نمایان می کند. البته میزان بارندگی سالیانه در این مناطق زیاد است ولی به دلیل عدم مدیریت مهار آب، بارندگی ها هرساله تبدیل به سیل می شود و هزاران نفر آواره و ده ها نفر فوت می کنند. متاسفانه در سنوات گذشته فکر شایسته ای برای مهار و مدیریت آب استان نشده است. چه بسا  در این سال ها بهتر بود برای توزیع و مهار آب سد ساخته میشد تا مردم منطقه می توانستند از آن برای مصارف کشاورزی و شرب آب استفاده کنند. نکته قابل تاملی که کمتر فردی به آن توجه می کند فراوانی منابع آب ما هست، که متاسفانه به درستی مدیریت نشده است.

وی افزود: البته در این چند ساله اخیر رویکرد خوبی در جهت مهار وتوزیع آب وجود داشته است. اما مشکلات دیگر اعم از تحریم، بیماری منحوس کرونا و فروش نفت پروژه های عمرانی کل کشور به تعویق افتاده است. طبق نظر مقام معظم رهبری اصل دولتمردان باید تمرکز بر عدالت محوری باشد. بنابراین من هم انتظار دارم دولت از حداقل های موجود به بهترین شکل استفاده کند زیرا مردم استان نسبت به آنچه در گذشته برایشان انجام نشده طلبکار هستند.

فاضلی در خصوص غرق شدن دو کودک در هوتگ ها اظهار کرد: از این دست موارد در استان بسیار رخ می دهد. البته میزان تلفات در استان و کشور میانگین یکسانی وجود دارد ولی نگاه جامعه به این استان، نگاه دلسوزانه و محرومی است به همین دلیل بیشتر بر این مطالب مانور می دهند. البته در استان جان هر نفر برای ما ارزشمند است. تاکنون هم برای سلامت تک تک مردم استان تلاش کردیم.

این نماینده مجلس درباره سد ماشکید در منطقه سراوان گفت: در خصوص لوله کشی آب به روستاهای استان باید بگوییم که محال است به این زودی ها اتفاق خوبی رخ دهد اما اخیرا دو تا سد در دست احداث است که یکی از آنها سد ماشکید واقع در  شرق سراوان است. شهرستان سراوان ۲۸ هزار کیلومتر وسعت با جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر است که همانند دیگر بخش های استان با معضل بی آبی درگیر هستند. این سد با ظرفیت ۶۷ میلیون متر مکعب توان رفع تشنگی بیش از ۳۰۰ هزار نفر مردم شهرستان را دارد اما با توجه به هزینه های سنگین عمرانی و مشکلات اقتصادی کشور احتمالا تا ۲ سال آینده این پروژه به بهره برداری می رسد. این پروژه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای دولت آب می خورد!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 133061
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا