شفافیت، صرفه جویی و امنیت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با استفاده از بلاکچین ، افراد زیادی می‌توانند گزارش‌های مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و کاربران نیز قادرند چگونگی ثبت و بروزرسانی اطلاعات را در کنترل خود داشته باشند؛ یعنی همه چیز در جلوی چشمان افراد است و چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.

زمانی که اطلاعات ذخیره می‌شود، دیگر امکان بازنویسی و تغییر آن وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود تا بلاکچین یک سوابق تاریخی دائمی ایجاد کند. جذابیت‌های چنین فناوری در زمینه‌های مختلف تجاری و مالی به ویژه در زمانی که «امنیت» به پاشنه آشیل اینترنت تبدیل شده، کاملاً مشخص است. خلاصه این که بلاکچین یک فناوری قابل اعتماد و عمومی و با قابلیت اشتراک گذاری است.

بلاک‌چین می‌تواند نقش منحصربه‌فردی در جلوگیری از فساد دولتی داشته باشد. هرچند این فناوری نمی‌تواند به‌تنهایی از وقوع جرم جلوگیری کند و  باید با چارچوب‌ها و ساختارهای مناسب و موثر قانونی همراه شود. بلاک‌چین ترکیبی واحد از ویژگی‌ها، نظیر نگهداری سوابق، جمع‌آوری اطلاعات دائمی و آشکار، شفافیت و ارزیابی معاملات در زمان واقعی و عملکرد خودکار قراردادهای هوشمند را ارائه می‌دهد.

شفافیت، امنیت و صرفه جویی

کارشناسان معتقدند بلاکچین موجب ایجاد شفافیت، امنیت و صرفه جویی می شود.

کیوان صداقتی، کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: یکی از ویژگی های اصلی بلاکچین این است که هیچ کس در آن اجازه دستکاری ندارد.

او افزود: بلاکچین به دلیل نظم سازمانی هزینه های سازمانی را کاهش می دهد. مدل فناوری بلاکچین به دلیل سیستماتیک بودن موجب می شود رویه اجرا بسیار شفاف باشد. هیچ مدل دیگری چنین شفافیتی را ندارد.

صداقتی گفت: شبکه بلاکچین موجب شفافیت رویه می شود. در سازمان هایی که تراکنش های خصوصی و عمومی انجام می دهند بلاکچین می تواند مقرون به صرفه بوده و هزینه ها را کاهش دهد.

او تاکید کرد: در روش های دیگر هزینه های تراکنش ها بسیار زیاد است به طور مثال باید دستگاه پوز داشته باشید و تراکنش های مالی را از این طریق انجام دهید.

صداقتی گفت: بلاکچین نسل جدیدی از تکنولوژی انتقال اطلاعات و مدل های تراکنش محور است که با توجه به مدل و رویه ای که در پیش می گیرد هزینه ها را نسبت به نسل های پیشین به شدت کاهش می دهد. در بلاکچین با دو کلیک می توان انتقال اطلاعات و تبادلات مالی داشت و نسبت به دیگر روش ها هم ارزان تر بوده و هم امنیت بیشتری دارد.

او با اشاره به امن بودن فناوری بلاکچین تاکید کرد: ذات بلاکچین از رمزنگاری می آید و خاصیت آن این است که رمزنگاری سیستم های بلاکچین نسبت به دیگر روش ها امنیت بیشتری داشته باشد.

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: بلاکچین یک رویه و یک فناوری است . این فناوری مقرون به صرفه است، شفاف است و امنیت دارد.

او گفت: بسیاری از تکنولوژی های سیستم های عمومی نمی تواند همه جا مورد استفاده قرار بگیرد اما بلاکچین می تواند در هرجایی استفاده شود. در واقع تکنولوژی بلاکچین جامع الاستفاده بودن آن است.

صداقتی با تاکید بر این که قدرت و سیاست روی بلاکچین تاثیری نمی گذارد بیان کرد: در حال حاضر بانک های ایران تحریم هستند و تمام پول هایی که از ایران تبادل مالی می شود باید پیگیری شود. اما در تراکنش مالی از طریق بلاکچین قدرت و سیاست هیچ تاثیری ندارند.

او افزود: مهم ترین کاربرد بلاکچین رمزنگاری است و این امر منجر به آن می شود که افراد سرعت اطلاعات را افزایش دهند.

صداقتی تاکید کرد: حتی پیام های خصوصی و تبادلات اطلاعات نیز از طریق بلاکچین قابل پیگیری نخواهند بود.

او گفت: مدیران تلگرام به این دلیل که دولت روسیه از آن ها درخواست کرد کلید رمزنگاری را به این دولت بدهند از روسیه خارج شدند. اگر هیچ فردی دسترسی به کلید رمزنگاری نداشته باشد دیگر نمی توان چنین درخواستی کرد. با این همه استفاده از بلاکچین نیاز به الگوهای مناسبی دارد که هنوز هیچ کس در دنیا به آن دست نیافته است.

صداقتی تاکید کرد: در ایران می توان از بلاکچین در دولت هوشمند استفاده کرد. استفاده از رمزارزها و یا ایجاد رمزارز اختصاصی نیز می تواند سیاست کنترل دولت ها را از بین ببرد و با تحریم ها مقابله کند.

او افزود: هنوز الگوهای درستی مخصوصا در دیتاها از بلاکچین نداریم. بسیاری از فناوری بلاکچین در بورس استفاده می کنند اما هنوز الگوهای مناسب برای استفاده از بلاکچین ایجاد نشده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 133235
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا