قاضی بر اساس قانون حکم داده است

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس قانون مجازات اسلامی پدری که فرزندش را بکشد قصاص نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.

در همین رابطه نعمت احمدی، وکیل دادگستری به « جهان صنعت نیوز» گفت: شارع نمی تواند بسته به نظر خودش یا جو روانی جامعه تصمیم بگیرد. چرا که او موظف است بر اساس قانون حکم دهد حال فرقی ندارد متهم چه فردی با چه شغلی باشد. طبق ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی آمده است، اگر برای قاتلی به هر دلیلی نتوان حکم قصاص صادر کرد، باید از ۲ تا ۱۰ سال حکم حبس برایش در نظر گرفت. در این قضیه هیچ فردی نمی تواند دخالت کند زیرا از قبل قانون به درستی مجازات جایگزین قصاص را پیش بینی کرده است. بر همین اساس در حال حاضر قاضی پرونده رومینا اشرافی حداکثر مجازات حبس را در نظر گرفته است. اگر پدر یا جد پدری فرزندش را به هر دلیلی بکشد وی قصاص نمی شود و محکوم به پرداخت دیه است.

وی افزود: حال از ابتدای رسانه ای شدن خبر قتل رومینا ۱۳ ساله توسط پدرش بارها از من پرسیدند به دلیل جریحه دار شدن احساسات مردم قاتل را چندبار اعدام می کنند!؟ در صورتی که همیشه گفتم قانون اجازه این عمل را نمی دهد. حتی اگر امروز هم قانونی در خصوص قصاص پدری که فرزندش را می کشد بنویسند این پرونده یا پرونده های قبل از آن عطف به ما سبق نمی شود.

احمدی در خصوص نگرانی مادر رومینا از آزادی پدر گفت: قاضی نمی تواند برابر خواسته و درخواست های مادر مقتول حکمی غیر از قانون دهد و در این خصوص هیچ اقدامی نمی تواند انجام گیرد. چه بسا امکان دارد قاتل بعد از گذراندن مدتی از حبسش از آزادی مشروط استفاده و از زندان خارج شود. به همین راحتی!

وی افزود: حال فرض کنید در قضیه رومینا پدر به فردی پول میداد تا رومینا را بکشد و در دادگاه از قصاص وی می گذشت، خوب در این صورت هم فرد به دیه و حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم می شد. فرقی نداشت!  در هر صورت ولی دم صاحب خون است، زیرا خون جنبه عمومی ندارد. بنابراین در هر مرحله از دادگاه با گذشت ولی دم، قصاص ملغی می شود. حال که ولی دم قاتل است پس قصاصی وجود ندارد، پس تنها مجازات حبس باقی می ماند که در این باره هم قاضی اشد مجازات را برای وی در نظر گرفته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 133239
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا