لزوم هدایت نقدینگی بازار سرمایه به سمت پروژه ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمدرضا پورابراهیمی همچنین روند کنونی توسعه بازار ثانویه را یک مشکل اساسی برای بازار سرمایه برشمرده و اظهار کرده است که اکنون این بازار از حالت بازار سرمایه گذشته و یک شرکت نه یکبار بلکه بیش از سه بار در بورس عرضه می‌شود؛ او شرح داده است که یک شرکت یک بار خودش در بورس پذیرش می‌شود، یکبار با هلدینگ بالادستی خود (برای دومین بار) عرضه شده و دفعه سوم هم توسط شرکت مادر تخصصی روانه بازار می‌شود که چنین روندی نمی‌تواند کمک کننده به کشور و اقتصاد باشد. با این حال حسین خزلی- کارشناس بازار سرمایه- تصریح می کند که عرضه هلدینگ ها در بازار به شکلی که اکنون در ایران انجام می شود یک رویه عادی و مرسوم در جهان است. او همچنین تاکید می کند که عرضه این هلدینگ ها می تواند به بزرگ شدن بازار سرمایه کمک کند.

انتقال وجوه به بازار اولیه؛ ماموریت بازار سرمایه

حسین خزلی در پاسخ به سوال جهان صنعت نیوز مبنی بر اینکه تشکیل چنین شرکت هایی تا چه حد در بازار سرمایه ایران امکان پذیر وکمک کننده است بیان می کند: در واقع اظهارات آقای پورابراهیمی صحیح است و بازار سرمایه باید بتواند در خدمت تامین مالی پروژه ها و اقتصاد ایران باشد. این کارشناس بازار سرمایه می افزاید: اصولا فلسفه تشکیل بازار ثانویه انتقال وجوه به بازار اولیه به روش های مختلف است. مدلی که ایشان پیشنهاد می دهد مبنی بر تشکیل شرکت سهامی عام پروژه باید مورد بحث قرار گیرد و اکنون خیلی با ساز و کار آن آشنا نیستیم؛ اما اصل حرف که ما پروژه های زیادی داریم و برای تامین آنها نیازمند منابع بسیار هستیم هم صحبت کاملا درستی است. او ادامه می دهد: نقدینگی که به سمت بازار سرمایه آمده است باید به سمت پروژه ها و به سمت بازار اولیه هدایت شود.

بزرگ شدن بورس با عرضه هلدینگ ها

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به اظهارات پورابراهیمی درباره نحوه عرضه هلدینگ ها تاکید می کند: این روش در همه بورس های دنیا وجود دارد؛ الآن دستورالعمل های بورس هم بیش از سه لایه از شرکت ها را نمی پذیرد. به این معنا که یک هلدینگ وارد بازار سرمایه می شود و سپس شرکت بعدی همان هلدینگ و زیرمجموعه آن اجازه ورود به بازار را دارند و بیش از سه لایه پذیرش نمی شوند. خزلی تصریح می کند: مهم این است که در محاسبه شاخص باید این تکرار و هم افزایی کسر شود و شاخص اگر بر مبنای شاخص شناور آزاد باشد، این اثر مرکب و یا اثر سه گانه شرکت هایی که درون هم هستند در ارزش بازار هضم می شود. او ادامه می دهد: به هر حال نمی شود جلوی پذیرش هلدینگ ها را گرفت و اصولا خیلی هم استقبال می کنیم که هلدینگ ها به بازار سرمایه ورود کنند و دو لایه پایین تر را هم بیاورند. زیرا این موجب شفافیت و تامین مالی و بزرگ شدن بورس می شود. خزلی بیان می کند: مهم این است که در محاسبه ارزش بازار و شاخص اثر چندباره محاسبه این گونه پدیده ها حذف شود و یا شاخص بر اساس شاخص شناور آزاد باشد و فقط به آن میزان سهمی که در بورس عرضه شده و در حال معامله در دست مردم است شاخص محاسبه شود. او می افزاید: اینها در بورس های دنیا هم وجود دارد. در حال حاضر هم ما شاخص شناور آزاد داریم اما شاخص اصلی ما نیست و در یکی از صفحات tsemc افشا می شود. گفتنی ست بحث تامین مالی پروژه ها در بازار سرمایه همواره یک پالش اساسی در میان صاحب نظران اقتصادی بوده است. در همین ارتباط دولت لایحه افزایش سرمایه شرکت ها از محل صرف سهام و افزایش سهام آزاد شناور شرکت های دولتی به ۲۵ درصد را به تصویب رساند که با توجه به طی روند قانونی آن، در آستانه اجرا قرار گرفته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 133404
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا