داریوش قنبری: جایگاه موتلفه در بین اصولگرایان تنزل کرده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اصولگرایان که بعد از انتخابات اسفند ۹۸ و کسب اکثریت کرسی‌های سبز پارلمان امید بیشتری به راه‌یابی به پاستور یافته‌اند این روزها حسابی مشغول رقابت‌های درون جریانی شده‌اند اما تلاش دارند که حدالامکان از کاندیداهای احتمالی خود نام نبرند. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگوی با برنا دلیل این سکوت را جلوگیری از تخریب کاندیدای خود اعلام می‌کند. او معتقد است که اگر از حالا اسامی کاندیداهای خود را اعلام کنند، رسانه‌ها شروع به تخریب آنان خواهند کرد!

حال باید دید که نگرانی او از تخریب گزینه‌های احتمالی از سوی رسانه‌های رقیب است یا رسانه‌های اصولگرا که درگیر اختلافات درون جریانی هستند؟ علاوه بر این باید پرسید که اگر گزینه‌های احتمالی کارنامه سیاهی ندارند، چرا از بابت تخریب نگران هستند؟

برخی از فعالان سیاسی اما گذشته از دو ابهام مذکور، نهایی شدن کاندیدای اصولگرا و رازداری آنان تا هنگام ثبت‌نام‌های انتخاباتی را هم بعید دانسته و معتقدند که حرف‌هایی از جنس اظهارات ترقی چندان قابل اعتنا نیست. در همین راستا، داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: « نگرانی از تخریب کاندیداها تا اندازه‎ای طبیعی است اما اینکه اصولگرایان گزینه نهایی خود را از حالا مشخص کرده باشد، هم ابهام دارد. آنچه آقای ترقی گفته بیشتر تحلیل خودشان است و نه یک خبر از اردوگاه اصلگرایی. تا جایی که ما می‌دانیم هفت، هشت گزینه اصولگرا در حال رصد اوضاع و رقابت با هم هستند و معلوم نیست که کدام یک می توانند دیگران را کنار زده و وارد انتخابات شوند. باید دید که شرایط این جریان به چه سمت وسویی می‌رود. قطعا شرایط جامعه هم اثرگذار است. حتی اینکه یک کاندید داشته باشند یا دو کاندید و بیشتر نیز هنوز معلوم نیست».

وی با تاکید بر اینکه «به این راحتی نیست که آقای ترقی یا امثال او فضا را مدیریت کنند و یک کاندید از دل این جریان بیرون بیاید» گفت: «ما می‌دانیم که جایگاه حزب موتلفه به عنوان یک حزب سنتی تنزل یافته و تندروها میدان‌دار شده‌اند. در مجموع موتلفه جایگاه چندانی در معادلات اصولگرایی ندارد و فقط خودش را به جریان اصولگرایی وصل کرده تا جایگاه خود را بالا ببرد. اصولگرایان الان در قالب نواصولگرایی در حال فاصله گرفتن از چهرهای قدیمی هستند و باید منتظر چهره‌های جدیدی بود که نمی‌دانیم در گذشته هم فعالیت داشته‌اند یا خیر. برخی از چهره‌های قدیمی مثل آقای قالیباف الان در جاهای دیگری انجام وظیفه می‌کند و معلوم نیست که می‌خواهد رئیس مجلس بماند یا نظر به ریاست جمهوری دارد. البته برخی شواهد نشان می‌دهد در بین گزینه‌های اصولگرایان خواهد بود. برخی هم از جبهه پایداری به شدت برای ریاست جمهوری تلاش می‌کنند و چشم امیدی به تصاحب این جایگاه دارند».

قنبری ادامه داد: «آنچه که مسلم است، آقای ترقی و موتلفه جایگاهی ندارند که برای جریان اصولگرا تعیین تکلیف کنند. ضمن اینکه اصولگرایان دچار اختلافات داخلی هم هستند. اختلافاتی که تا حدی جنبه شخصی دارد. البته یارکشی‌ها نیز در این جریان خیلی تعیین ‌کننده است».

وی همچنین درباره علت نگرانی اصولگرایان از تخریب کاندیدایشان در صورت اعلام زودهنگام نیز گفت: «چهره‌هایی که از گذشته مطرح بودند و چهره‌هایی که اکنون مطرح هستند هر کدام به نوعی پرونده دارند. حالا این می‌تواند یک گاف سیاسی باشد یا مسائل دیگری در عرصه اقتصادی و … . به هرحال در کارنامه هر کدام مسائلی مثل ناکارآمدی، فساد و … وجود دارد که قابل احیا است. یکی از نگرانی‌هایی که سبب می‌شود امثال آقای ترقی بگویند فعلا اسامی را مطرح نمی‌کنیم، همین موضوع است».

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «البته من اساسا فکر نمی‌کنم که که کاندیدای اصولگرایان الان مشخص شده باشد و آنان اینقدر رازدار باشند که بروز ندهند و بگذارند دقیقه نود وی را وارد رقابت‌های انتخاباتی کنند».

این فعالی سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه «فعلا اصولگراها نتوانسته‌اند به گزینه واحدی برسند» گفت: «حتی رسیدن اصولگرایان به گزینه واحد نیز دورنمای روشنی ندارد و احتما با دو یا چند گزینه وارد میدان خواهند شد».

قنبری در پاسخ به این پرسش که تخریب کاندیداهای اصولگرا بیشتر از سوی اصلاح طلبان ممکن است یا خود اصولگرایان؟ گفت: « توجه داشته باشید که بین خود اصولگرایان رقابت‌های تخریبی به شکل شخصی خیلی زیاد است و الان شاهدیم که دعواها در کنار وحدت ظاهری اوج گرفته است. به هرحال نگرانی آن‌ها احتمالا بیشتر از ناحیه تخریب همفکران خودشان است تا از ناحیه اصلاح طلبان زیرا اصلاح طلبان در شرایط فعلی امکانات تخربی چندانی هم ندارد که اصولگرایان از بابت آن نگران شوند».

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 133408
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا