باید مسئولیت اجتماعی را به مردم آموزش دهیم

طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» با تاکید بر اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی توسط افراد برای کنترل کرونا گفت: مسئولیت اجتماعی برای همه مردم ما به طور یکسان قابل تعریف نیست. باید توجه داشته باشیم که بخش قابل تجهی از جامعه ما مذهبی و سنتی هستند و باید تعریفی که از مسئولیت اجتماعی ارائه می دهیم برای آنها قابل قبول باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: مسئولیت اجتماعی برای همه جامعه ما به یک نحو تعریف نمی شود که مثلا به همه بگوییم ماسک بزنید، از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید تا دیگران مبتلا نشوند. بلکه باید زبان اقشار مختلف را بلد باشیم و با زبان آنها صحبت کنیم تا در قبال انجام این کارها احساس مسئولیت کنند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: در شهرستان ها و حاشیه شهرهای بزرگ، ان جی اوها و موسسات مردم نهادی هستند که در کنار دولت فعالیت می کنند. بنابراین باید با کمک این موسسات مردم نهاد و همگام با فرهنگ بومی به مردم آموزش لازم داده شود تا برایشان قابل قبول باشد.

سیاوشی تاکید کرد: اینکه ورود به این مباحث به زبانی باشد که برای مردم قابل قبول باشد، بسیار مهم است. مثلا بیان مسئولیت اجتماعی به عنوان یک وظیفه دینی از طریق آیات و احادیث و تلاش برای آسیب نزدن به خود و دیگران می تواند راهگشا باشد. ولی متاسفانه به این بعد توجه نشده است و فرهنگ سازی و آموزش لازم از این بعد داده نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم توضیح داد: مسئولیت اجتماعی برای سطحی از جامعه قابل درک است و اینکه بخواهیم برای همه قابل پذیرش باشد، راه های خودش را دارد و باید آن راه ها را امتحان کنیم.

نماینده دور دهم مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت کرونا در موج بعدی بعد از تعطیلات و شرایط خاص زمانی، گفت: این نگرانی وجود دارد که بعد از تعطیلات و سفرها و شرایط خاص فعلی، موج ابتلا به کرونا بالا برود اما آموزش های لازم می توانست به بالابردن مسئولیت اجتماعی کمک کند.

سیاوشی با تاکید بر تاثیر آموزش بر اقشار مختلف جامعه اضافه کرد: در حال حاضر گوینده های تلویزیون از ماسک استفاد می کنند و این کار خوبی است که فرهنگ سازی شود؛ ای کاش این کار زودتر از این انجام می شد تا مردم آموزش ببینند و برای همه سطح جامعه فرهنگ سازی شود.

او ادامه داد: متاسفانه همیشه پای آموزش در کشور ما لنگ است و این آموزش ها با تاخیر انجام می شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تصریح کرد: می توان زمانی که آموزش آنلاین را با بچه های دبستانی شروع می کنیم، آموزش وپرورش برای یک دقیقه در حین آموزش درسی به بچه ها مسئولیت اجتماعی را آموزش دهد و بگوید از ماسک و مواد ضدعفونی استفاده کنند تا هم خود به کرونا مبتلا نشوند و هم بدانند که در قبال حفظ جان و سلامت دیگران و جامعه مسئولیت دارند.

این نماینده اسبق مجلس در پایان افزود: بچه ها باید یاد بگیرند برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا به دیگران نباید در بین جمعیت حاضر شوند یا به سفر بروند. آنها چون از قدرت یادگیری بالایی برخوردارند، این موضوعات را به خوبی یاد می گیرند و به خانواده ها منتقل می کنند. این همان آموزش مسئولیت اجتماعی است. مسئولیتی که از وظایف اصلی همه ما است و ما در قبال حفظ جان خود و دیگران مسئولیت داریم و باید به آن عمل کنیم.

اخبار برگزیده
شناسه : 133437
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا