تالار شیشه‌ای فرمایشی اداره نمی‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  البته نباید نادیده گرفت که دولت در عرضه سهام خود ۲۰ درصد زیر قیمت تالار ، سود زیادی را به جیب سرمایه‌گذاران خریدار این سهام واریز کرد به نحوی که دیگران هم بدون هیچ‌گونه اطلاعات و سواد اقتصادی، به طمع این سود سرشار و کوتاه‌مدت، تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار بورس شدند ولی دیری نپایید که پس از عرضه محدود و تقاضای بالای خرید سهام، صف فروش شکل گرفت و منجر به سقوط سهام برخی شرکت‌ها و منفی شدن شاخص بورس شد. هر چند هنوز کسانی هستند که  چشم امید به اصلاح شاخص دارند ولی شرایط به نحوی رقم خورد که حتی حقوقی‌ها هم نتوانستند شرایط بازار را عوض کنند و ادامه‌دار شدن این وضعیت، نگرانی سهامداران تازه‌وارد که به طمع این بازار سودده بدون مطالعه وارد شده بودند را فراهم کرد.

متضررانی که عصبانی هستند!

مساله‌ای که این شائبه را در بین متضررشدگان مطرح کرده این است که دولت به منظور تامین کسری بودجه خود مردم را تشویق به حضور در بازار بورس کرده و حالا باید جوابگو باشد. البته عصبانیت ناشی از این نوسان در تالار شیشه‌ای در بین برخی که خود را متضرر ماجرا می‌دانند و گاه همه دارایی خود را در این بازار پرریسک باخته‌اند، به حدی بالاست که به این نگرانی دامن می‌زند که نکند مساله را امنیتی و ملی کند. به همین دلیل انتظار می‌رود بهارستان‌نشینانی که با شعارهای اقتصادی وارد ساختمان هرمی‌شکل شده‌اند، فکری برای حل این مشکل کنند. البته دو تن از نمایندگان مجلس یازدهم و اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه، دولت، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس را مقصر وضعیت پیش آمده نمی‌دانند و معتقدند مردم خودشان مسوول وضعیت پیش آمده هستند چرا که اکثرا بدون مطالعه و آگاهی و سواد اقتصادی لازم به طمع سود بیشتر وارد این بازار پرریسک شده‌اند.

تالار شیشه‌ای بازار احساسی نیست

 محمد علیپور ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» در این باره تاکید کرد: «ما نمایندگان زمانی که فرآیند بورس افزایشی بود تذکرات لازم را به مردم دادیم و تاکید داشتیم که این بازار حرفه‌ای است و همه باید با اطلاعات کافی وارد آن شوند. بارها در این باره گفتیم که بورس بازار احساسی نیست و باید با دقت و وسواس و مشاوره و مطالعه به آن وارد شد و کسی که اطلاعات اقتصادی لازم را نداشته باشد، باید با احتیاط بیشتری به این بازار وارد شود.» عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم هم در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «بورس ضوابط و مقررات خودش را دارد و مجلس نمی‌تواند هرروز اگر بورس بالا رفت یک قانون تصویب کند و اگر پایین آمد قانون دیگری مصوب کند. بورس بر اساس دادوستد سهامداران اداره می‌شود و هیچ چارچوب الزام‌آور و اجباری در بورس وجود ندارد و مردم نباید بدون اطلاعات و به طور احساسی وارد این بازار می‌شدند.» با توجه به شرایط پیش آمده در بازار بورس و اعتراضاتی که سهامداران نسبت به کاهش ارزش سهام خود دارند و برخی دولت را مقصر وضعیت فعلی می‌دانند، این نمایندگان به هیچ وجه دولت را در ایجاد شرایط ایجاد شده مقصر نمی‌دانند و تاکید دارند که بازار بورس فرمایشی و دستوربردار نیست و نمی‌توان به صورت فرمایشی و دستوری ارزش سهام را بالا و پایین کرد.

هیچ مقامی حق تعیین قیمت سهام را ندارد

مصری در این باره تاکید دارد: «نه وزیر اقتصاد، نه رییس بانک مرکزی، نه مدیرعامل سازمان بورس و نه هیچ مقام و جایگاه قانونی حق ورود به قیمت‌گذاری سهام بازار بورس را ندارند.»

این نماینده دور یازدهم مجلس و عضو هیات‌رییسه مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که «آیا مجلس وزیر اقتصاد را در این باره مورد سوال قرار خواهد داد؟» گفت: «مگر کلید بورس دست وزیر اقتصاد است که صبح‌ها کرکره را بالا بدهد و برای سهام قیمت تعیین کند که حالا مورد سوال نمایندگان قرار بگیرد؟» علیپور هم در پاسخ به این سوال گفت: «من خودم پیش از این درباره نگرانی‌ام از بازار بورس، از وزیر اقتصاد زمانی که به کمیسیون اقتصادی آمده بود صحبت کردم. ما تجربه موسسات مالی و اعتباری را داشتیم که پول مردم را بردند و مشکلاتی برای مردم و دولت ایجاد کردند و این نگرانی را به وزیر اقتصاد متذکر شدم. ولی نکته اینجاست که وزیر اقتصاد بارها از مردم خواسته است که بدون مطالعه و در فضای احساسی و بدون اطلاعات و آگاهی وارد بازار بورس نشوند.»

این عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه ما دغدغه مردم را در این باره درک می‌کنیم، به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «درست است که مردم باید با آگاهی وارد بازار بورس می‌شدند و مسئولیت این تصمیمات هیجانی با خود آنها است، ولی برای کاهش دغدغه سهامداران، قطعا مجلس و دولت با همفکری یکدیگر راهی عملی برای کاهش این دغدغه‌ها و ثبات بازار سرمایه پیدا خواهیم کرد.»

از طرفی، مصری بورس را  یک تالار شیشه‌ای دانست که همه چیز شفاف روی تابلوی آن قرار می‌گیرد و خود مردم را مسوول این بی‌توجهی دانست چرا که به گفته او بارها نمایندگان درباره وضعیت ریسکی بورس به مردم متذکر شده‌اند. او در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «البته هستند کسانی که مثلا ۵۰ میلیون تومان سرمایه آنها به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و حالا همان رقم ۱۲۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان رسیده است و تصور می‌کند که ضرر کرده‌اند. در حالی که نباید سود خود را حساب کند و باید اصل پول را  که ۵۰ میلیون تومان بوده و حالا به ۸۰ میلیون تومان رسیده است را در نظر بگیرند.»

بازار بورس فرمایشی نیست

این نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه آیا مجلس برای کنترل وضعیت پیش آمده برنامه‌ای دارد؟ اظهار کرد: «نباید مردم توقع داشته باشند که اگر بازاری خوب بود که هیچ و اگر بازاری مثل بورس افت داشت مجلس به طور فرمایشی در آن ورود کند. تالار بورس شفاف است و دستوری نمی‌توان شاخص‌های آن را بالا و پایین کرد که توقع داشته باشند دولت یا مجلس دستور به بالا یا پایین آمدن شاخص بورس بدهند. هیچ منبع و مرجع قانونی حق ورود به تعیین قیمت‌گذاری سهام را ندارد و نمی‌توانیم به صورت دستوری بازار بورس را تحت تاثیر قرار دهیم.»

مصری در عین حال به سرمایه گذاران بورس که نگران افت شاخص و ضرر خود هستند، توصیه کرد که عجله نکنند و افزود: «بورس بازار دو ماهه و شش ماهه نیست که سهامی را خریداری کنیم و توقع سوددهی فوری داشته باشیم. مردمی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید بدانند که بورس بازار سرمایه‌گذاری است و حداقل باید دو سال سرمایه خود را در بورس حفظ کنند. نباید مثل بازارهای ملتهب طلا و ارز توقع سود روزانه و سوداگری از بازار بورس را داشته باشند.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به توصیه دولت به مردم جهت خرید سهام به صورت سبد، گفت: «دولت همیشه تاکید داشته که مردم سبد بخرند چرا که ممکن است دو مورد قیمتش سقوط کند و دو مورد صعود کند و اینها یکدیگر را پوشش می‌دهند. بازار بورس، بازار ناآگاهانه و احساسی نیست و باید در این باره با اطلاعات و سواد کافی وارد شد.» این نماینده مجلس تاکید کرد: «البته ما در مجلس نگران مردم و کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کردند، هستیم. بنابراین اگر راهکاری باشد که ما نمایندگان بتوانیم از طریق آن به سهامداران کمک کنیم قطعا کمک خواهیم کرد.»

بنابراین باید منتظر بود و دید مجلس و دولت چه فکری برای وضعیت پیش آمده بازار بورس می‌کنند و مردمی که به طمع سود بیشتر نقدینگی را به این بازار سرازیر کرده‌اند از سود بیشتر خود می‌گذرند یا تجربه موسسات مالی و اعتباری تکرار خواهد شد!

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 134203
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا