پایان ترس و ضعیف شدن جبهه فروشندگان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۱۴ شهریور ۹۹ با کاهش ۸۶۸۷۹ واحدی در محدوده یک میلیون و ۶۳۱۸۸۳ واحد قرار گرفت. کاهشی حدودا پنج درصدی در سه روز کاری که البته برای سهم‌های عادی بازار بیشتر رقم خورد. شاخص هم وزن نیز با کاهش ۱۷۵۸۱ واحد در محدوده ۴۴۹۳۷۴ واحد به کار خود پایان داد. درصد اصلاح شاخص کل و شاخص هم وزن به هم نزدیک شده است که البته دلیل آن را می‌توان در کاهش ارزش معاملات و حجم نخوردن بسیاری از سهم‌ها در سه روز کاری گذشته جست‌وجو کرد.

چرخه تکراری روانی معامله‌گران

بازار‌ها همیشه فراز و نشیب خود را دارند و همیشه مانند فصل‌ها در حال تکرار یک روند روانی بین خوشبینی مفرط و بدبینی مفرط هستند؛ تریدرها در بازارهای مالی تحت شدیدترین هیجانات و احساسات قرار می‌گیرند به طوری که اگر نتوانند خود را کنترل کنند، به جای کنترل ذهن، ذهن خود را در کنترل بازار قرار می‌دهند. در چرخه احساسات در بازارهای مالی خوشبینی‌ها در انتهای روند‌ها هیجان می‌گیرد و بعد از شوق تبدیل به سرخوشی می‌شود. حالتی که تیرماه و مرداد ماه در بازار اتفاق افتاد و اکثر افراد حاضر در بازار به سرخوشی بالایی در سودآوری رسیده بودند. این چرخه همیشه در حال تکرار است و حالا به نظر بازار بورس تهران به انتهای بدبینی این چرخه نزدیک می‌شود یعنی جایی که معامله‌گران بعد از یک وحشت، تسلیم شده‌اند و احساس درماندگی و افسردگی می‌کنند و حالا می‌توان انتظار داشت که به مرور این چرخه به سمت امید حرکت داشته باشد. فصل‌ها همیشه تکرار می‌شوند، بعد از بهار و تابستان همیشه باید منتظر پاییز و زمستان بود. طی هزاران سال گذشته هیچ‌وقت نبوده است که بعد از زمستان، بهار نیاید و این چرخه روانی بازار نیز همیشه تکرار شده است. بعد از زمستان باید منتظر بهار بود و البته در اوج بهار و تابستان باز هم باید برای زمستان اندیشه و اندوخته داشت.

رکود در ارزش معاملات

ارزش معاملات طی چهار هفته گذشته سیر نزولی سنگینی را تجربه کرد به طوری که ارزش معاملات ۲۵ هزار میلیارد تومانی روزانه تا میانگین روزانه حدودا ۱۵ و ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. در هفته گذشته میانگین ارزش معاملات روزانه حدود ۱۷۳۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل‌تر از خود با رشدی حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه شد. طی هفته‌های گذشته ارزش صف‌های فروش در روز‌های مختلف اعداد بالایی را به خود دید، اما نکته امیدوار‌کننده کاهش ارزش معاملات صفوف فروش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان در روزهای منفی پایانی بود. این کاهش ارزش صف‌های فروش در پی حجم خوردن سهم‌ها و پیاده شدن فروشنده‌ها و کاهش قیمت سهم‌ها و تمایل کمتر به فروختن در بازار اتفاق افتاد.

در این هفته بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط کد‌های حقیقی از بازار خارج شد. این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقوقی از کدهای حقیقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و موسسات و سرمایه‌گذاری‌ها، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

شاخص کل و لمس سقف کانال صعودی

شاخص کل بورس در تایم هفتگی هنوز روند صعودی خود را حفظ کرده است، اگرچه در این چند هفته شاهد اصلاح سنگینی در بازار هستیم اما هنوز روند صعودی میان‌مدت بازار با مشکل مواجه نشده است. در تحلیل سالنامه روزنامه «جهان‌صنعت» نمودار شاخص کل با همین کانال صعودی را کار کردم که آن زمان که شاخص کل در حوالی ۵۰۰ هزار بود اهداف ۵/۱ میلیون واحدی را نشان می‌داد. حالا شاخص کل با شکستن این سقف کانال صعودی وارد کانال صعودی بعدی شده است؛ اتفاقی که تیرماه ۹۹ افتاد و از آن زمان بنده در تحلیل‌های هفتگی بارها از بحث نیاز پولبک به این کانال و آرام کردن بازار نوشتم. این کانال در شاخص کل می‌تواند دقیق‌ترین کانال صعودی موجود باشد چون واکنش‌ها به میدلاین در کانال بالا بوده است. حالا محدوده ۵/۱ میلیون تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد می‌تواند منطقه حمایتی قوی برای برخورد و اتمام پولبک به سقف کانال شکسته شده باشد و بعد از آن بازار می‌تواند با تثبیت چند هفته‌ای در بالای این محدوده و بازی زمانی، روند صعودی خود را در ماه‌های آینده پیگیری کند. برای شکست میدلاین این کانال و حفظ آن در مهر ۹۸ شاهد حمایت سنگین و گسترده بازارسازها و حقوقی‌ها در بازار بودیم و حالا به نظر می‌رسد با نزدیکی به سقف کانال شکسته شده، باید شاهد حمایت سنگین در بازار باشیم. البته حد ضرر این تحلیل و میان‌مدت بازار، تثبیت سه هفته‌ای شاخص کل زیر این محدوده می‌تواند باشد ولی در شرایط کنونی احتمال برگشت بازار از این محدوده بیشتر است.

در هفته پیش‌رو

در حالی این هفته را آغاز خواهیم کرد که در آخرین روز کاری تعداد ۴۴۲ سهم با صف فروش‌هایی به ارزش ۱۲۲۰۰ میلیارد تومان و ۵۹ سهم با صف خرید‌هایی به ارزش ۹۸۵ میلیارد تومان به کار خود پایان دادند. برتری محسوس در طرف فروشندگان مشخص است. پول بسیار ترسو است و با کمترین واکنش منفی فرار می‌کند. البته همین پول هم باز می‌تواند طمعکار شود و بعد از کمی بازی و احساس اطمینان به بازارها برگردد. صف‌های فروشی که در بازار باقی مانده است را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. عده‌ای کلا قصد خارج شدن دارند و هر جا که بتوانند می‌فروشند و فرار می‌کنند. این افراد غالبا در ورود هم همین شکل بودند و هر جا صف خرید می‌دیدند وارد می‌شدند. معمولا بازندگان بازی بورس همین افراد هستند. دسته دیگر تنها از ترس در صف فروش هستند و اگر احساس کنند احتمال بازگشت در بازار وجود دارد از صف‌های فروش خارج می‌شوند. دسته‌ای دیگر اما عمدا صف‌ها را سنگین‌تر می‌کنند تا بتوانند با بازی کثیفی سهم‌ها را در قیمت‌های پایین‌تری خرید کنند. کاهش حجم و ارزش صف‌های فروش طی چند هفته گذشته نشان می‌دهد که جبهه فروشندگان در حال ضعیف‌تر شدن است اگرچه جبهه خریداران هنوز قوی نشده است، اما انتظار می‌رود طی هفته پیش‌رو با توجه به نزدیکی به حمایت محکم شاخص کل و جذاب شدن قیمت سهم‌ها بنیادی و سودساز و حمایت روانی و مالی انتظاری، بازار بعد از دو روز کاری به تعادل و مثبت برسد. اما سرمایه‌گذاران باید آمادگی ذهنی این را داشته باشند که بازار احتمال دارد بعد از یک نوسان مثبت دچار بازی فرسایشی نوسان و اصلاح زمانی شود و تک‌سهم‌ها و سهم‌های بنیادی راه خود را از کلیت بازار جدا کنند. بازار روی دیگر خود را به تازه‌واردان نشان داد و البته روی دیگر خود را در ماه‌های پیش‌رو به رخ خواهد کشید؛ جایی که تحلیل و انتخاب درست بهتر خود را نشان خواهد داد.

بسیاری از قیمت‌های سهم‌ها به قیمت سال قبل و دلار زیر ۱۵ هزار تومان برگشته‌اند و برای پول‌های هوشمند جذاب شده‌اند اما باز هم باید توجه داشت که هر سهمی خریدنی نیست و توصیه همیشگی بنده این بوده و هست که با توجه به تخصصی بودن بازار بورس، بدون آگاهی و تخصص نباید سرمایه‌گذاری انجام داد و این سرمایه‌گذاری را باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردانی انجام داد.

در کتاب «هفت گناه بزرگ در معامله‌گری» می‌خوانیم: «عبارت مشهوری در زمینه معامله‌گری می‌گوید: معامله‌گری ساده است ولی آسان نیست. این عبارت به این واقعیت اشاره دارد که بسیاری از اصول بنیانی معامله‌گری ساده و قابل فهم هستند، اما جنبه‌ای از معامله‌گری که آسان نیست و بیشتر افراد از درکش عاجزند، جنبه ذهنی و روانی آن است.»

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 134554
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا