یک بام و دو هوای آموزش و پرورش

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حال سخنگوی وزارت بهداشت دیروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در حال حاضر ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز و ۸۳ شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند مابقیه شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط و سفید با خطر کم قرار دارند. هیچ نقطه سبز یعنی منطقه عاری از کرونا در کشور وجود ندارد. البته هنوز مشکلات گروهی از خانواده‌ها برای تامین اینترنت و موبایل یا تبلت جهت دریافت آموزش‌های مجازی در شرایط دشوار اقتصادی پابرجاست و علاوه بر آن ۲/۳

میلیون دانش‌آموز شناسایی شده که باید تجهیزات لازم در اختیارشان قرار گیرد. با این حال وزیر آموزش‌وپرورش اصرار دارد از ۱۵ شهریور یعنی امروز کلاس‌ها برگزار شود. گرچه رییس مرکز هماهنگی آموزش‌وپرورش دیروز در برنامه تلویزیونی گفته والدین شنبه صبح قبل از حرکت فرزندان به سمت مدرسه با مدرسه تماس بگیرند تا ببینند باید مدرسه بروند یا خیر!

دریافت تعهدنامه کتبی از برخی والدین

از طرفی تعدادی از والدین در خصوص تعهد کتبی‌ای که مدارس از آنها گرفته به «جهان‌صنعت» گفتند: چند روز پیش در گروه واتساپی مدرسه خبر دادند باید برای برخی موارد به مدرسه برویم. در آن جلسه به تمام خانواده‌ها تعهدنامه کتبی دادند و گفتند هر دانش‌آموز با در دست داشتن آن شنبه حق حضور در مدرسه را دارد. در تعهدنامه آمده بود: «اینجانب ولی دانش‌آموز رضایت کامل دارم که با توجه به شیوع کرونا فرزندم در کلاس‌های درس مدرسه حضور داشته باشد و مسوولیت سلامتی فرزندم برعهده اینجانب می‌باشد. لازم به ذکر است که این دبستان کلیه پروتکل‌های بهداشتی را در زمان حضور دانش‌آموزان رعایت نموده است.» وقتی چنین تعهدنامه‌ای جلوی روی‌مان می‌گذارند مشخص است که آن را امضا نخواهم کرد و حاضرم فرزندم یک سال از درس عقب بماند اما زنده بماند.

با این حال علی باقرزاده، رییس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش در واکنش به این موضوع گفته گزارشی به دست ما رسید که چند مدرسه در استان البرز اقدام به اخذ رضایتنامه کرده‌اند که به آنها تذکر داده شده است. مدرسه حق ندارد چنین رضایتنامه‌ای از اولیا اخذ کند. هیچ مدرسه‌ای حق ندارد چنین تعهدی از خانواده‌ها بگیرد. مدرسه همان مدرسه قبلی است و مدیر مدرسه در مقابل دانش‌آموز و سلامت وی بر اساس آنچه که به او سپرده شده مسوول است و باید مراقب باشد.

دانش‌آموزان بیمار به مدرسه نیایند

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران از خانواده‌ها درخواست کرد که اگر علائم سرماخوردگی و یا ابتلا به کرونا را در فرزندان خود مشاهده کردند مانع از حضور آنها در مدارس شوند. فولادوند گفته اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس است اما این حضور انعطاف‌پذیر است و دانش‌آموزان طبق برنامه مدارس می‌توانند در مدارس حضور یابند. برای همکارانی که بیماری خاص و زمینه‌ای دارند برنامه‌ای داریم که دورکاری انجام دهند و یا برخی روزها در مدرسه حاضر نشوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که گفته شده این بازگشایی حضوری مدارس نمادین و موقتی است، تصریح کرد: تمام دنیا با بیماری کرونا روبه‌رو شده‌اند، اما کلاس‌های آموزش حضوری آنها شکل گرفته چراکه اتمام بیماری کرونا مشخص نیست. بنابراین باید خود را برای مقابله با آن آماده و این روند را کنترل کنیم.

کتب درسی آماده نیست!

البته یکی از ابتدایی‌ترین الزامات حضور در مدارس در دست داشتن کتب درسی است اما به نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه است چرا که کتب درسی در تمامی مناطق توزیع نشده است و بسیاری از دانش‌آموزان با وجود اینکه قبولی خرداد و جا‌به‌جایی منزل نداشته و حتی ثبت‌نام‌شان نیز به موقع صورت گرفته اما هنوز فراخوانی از سوی مدارس برای گرفتن کتب درسی دریافت نکرده‌اند هر چند مباحث و مشکلات پیش روی بازگشایی زودتر از موعد مدارس فارغ از بحث لباس‌های فرم، شهریه‌های نجومی مدارس خاص، مباحث پرورشی و …. در روزگار کرونازده تمامی ندارد.

کدام دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند

به گفته حاجی‌میرزایی وضعیت بازگشایی مدارس از روز شنبه به این قرار است:  در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نباشد. ۳۵ درصد مدارس که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس‌ها طبق روال عادی برقرار است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش‌هاست. در جایی که تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه‌بندی‌های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند. حتی اگر منطقه‌ای زرد باشد کلاس‌ها برگزار می‌شود ولی با تعداد محدودتر دانش‌آموزان.  این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. حضور دانش‌آموزان در هر کلاس ۳۵ دقیقه است. زمان‌های ساعات تدریس برای همه دروس حداکثر ۳۵ دقیقه است و تلاش می‌کنیم ساعت ورود و خروج  متفاوت باشد تا تزاحم ایجاد نشود.

ابتدایی‌ها چگونه به مدرسه خواهند رفت

به گفته حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش وضعیت بازگشایی مدارس در دوره ابتدایی نیز این‌گونه است: مناطق سفید به طور عمده مناطق کم‌جمعیت هستند. مدارسی در روستاها، مناطق عشایری و دوردست داریم که به طور عمده زیر ۵۰ دانش‌آموز دارند و اینها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش‌ها را به صورت حضوری دریافت می‌کنند با توجه به اینکه ممکن است در بسیاری از این مناطق زیرساخت‌های فناوری نیز وجود نداشته باشد. در مناطق زرد آموزش‌های ما ترکیبی خواهد بود و آموزش مجازی و حضوری توامان دنبال می‌شود. در مناطق قرمز آموزش‌ها به طور عمده بر بستر مجازی خواهد بود. برای کلاس‌اولی‌ها برنامه‌های خاصی داریم. سلامتی‌شان در اولویت است. اگر وضعیت منطقه قرمز باشد کلاسی به آن معنا که تعداد زیادی دانش‌آموز در آن حضور داشته باشند نخواهیم داشت اما اینکه هر دو یا سه دانش‌آموز همراه خانواده بیایند و معلم‌شان را بشناسند لازم است.

دبیرستانی چند روز مدرسه می‌روند

کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش نیز به نکات زیر اشاره می‌کند: در شرایط کرونا به‌راحتی در سه وضعیت قرمز، زرد و سفید مدیران می‌توانند مدارس‌شان را مدیریت کنند. در شرایط قرمز از ظرفیت‌های آموزش تلویزیونی و آموزش مجازی استفاده می‌شود. در شرایط قرمز، ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه مجازی کمتر است. ساعت عادی حضور دانش‌آموز در یک کلاس ۷۵ تا ۹۰ دقیقه است که در فضای مجازی در پایه اول ابتدایی، ۲۵ دقیقه، در سایر پایه‌های ابتدایی ۳۰ دقیقه و سایر مقاطع ۳۵ دقیقه است.  اگر فضا زرد بود بنا به شرایط و تصمیم شورای مدرسه می‌توانند کلاس‌ها را به ‌صورت نیمه‌حضوری در مدارس دایر کنند. در متوسطه اول دو روز حضوری، دو روز گروه مخالف هستند و یک روز آموزش مجازی است. در متوسطه دوم چون ۳۵ ساعت آموزش دارند، دو روز حضوری، دو روز گروه مخالف حضور دارند و دو روز نیز آموزش مجازی است.

با وجود توضیحاتی که وزارت آموزش‌وپرورش داده اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از مدارس در سراسر کشور آموزش حضوری را تجربه خواهند کرد؟ تقسیم‌بندی و گروه‌بندی‌ها در مناطق زرد چگونه است؟ آیا معلمان ناچار به تدریس دوباره دروس‌اند؟ کیفیت آموزش مجازی چگونه خواهد بود و ارزشیابی‌ها به چه قرار هستند و آیا از استانداردهای لازم برخوردارند؟ کلاس اولی‌ها مهارت خواندن و نوشتن را از طریق فضای مجازی به خوبی فرا می‌گیرند؟

اخبار برگزیده
شناسه : 134558
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا