چالش سهامداران و صندوق‌های دولتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با وجود گمانه‌زنی‌های پیشین پیرامون میزان استقبال از صندوق سهام پالایشی ، با این حال به نظر می‌رسد به دلیل نوسانات کاهشی بازار سرمایه در طول یک ماه گذشته، دومین صندوق دولت چندان مورد توجه قرار نگرفته است به ویژه آنکه پذیره‌نویسی  این صندوق در شرایطی آغاز شده که سهامداران با تردید مضاعفی به بازار نگریسته و بعضا از ورود به معاملات پرهیز می‌کنند. در همین حال از آنجا که نرخ واحدهای پالایشی یکم بر اساس آخرین روز معاملاتی پیش از پذیره‌نویسی تعیین شده است، به نظر می‌رسد در شرایط افت بازار از جذابیت‌های صندوق تخفیف‌دار دولت به شدت کاسته شده و برخی سهامداران ترجیح می‌دهند در انتظار کاهش بیشتر نرخ سهام موجود در این صندوق بمانند و بدون بلوکه شدن یک ماهه پول در صندوق دولت مستقیما به سهامداری این نمادها ورود کنند.

در همین حال ناظران بازار بر این باورند که در شرایط کنونی بازار سرمایه این صندوق نخواهد توانست رشد چشمگیر ارزش دارایکم در مدت کوتاه را تجربه کند. گفتنی است هر واحد دارا یکم در زمان عرضه به قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شد رشد روزافزون آن در مدتی کوتاه توانست موجب صعود ۲۰۰ درصدی ارزش واحدها شود. اما در مقابل، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد پالایشی یکم در قیاس با دارایکم احتمالا تنها ۵۰ درصد رشد- حتی در صورت بازگشت شاخص به سقف دو میلیون واحد- را تجربه خواهد کرد. تغییر زاویه‌دید سهامداران نسبت به صندوق‌های دولتی، اصلاح قیمت نمادها و دور شدن بازار از رشدهای هیجانی می‌تواند برخی از عوامل موثر بر میزان استقبال مردم از پالایشی یکم باشد. البته در این میان دولت نیز از تلاش برای تبلیغ صندوق دوم خود فروگذار نکرده است. یکی از نمونه‌های این تلاش، مصاحبه‌های اخیر وزیر نفت مبنی بر اصلاح نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و در نتیجه بهبود وضعیت آنها در بازار سرمایه بوده است. در همین حال روز گذشته نیز مقام ناظر بورس بدون ارائه دلایل منطقی، معاملات نمادهای موجود در صندوق پالایشی یکم را متوقف اعلام کرد. فعالان بازار سرمایه گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمالا قرار است این نمادها بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شوند که در این صورت ممکن است در صورت رشد بازار، بتوانند افزایش چشمگیر ارزش سهام را در روزهای پرنوسان بورس تجربه کنند. با این حال پالایشی یکم در حالی با تردید فعالان بازار سرمایه مواجه شده که کارشناسان بازار سرمایه سهام این صندوق را از لحاظ بنیادین، ارزنده توصیف و دورنمای مثبتی تا پایان سال برای آن ترسیم می‌کنند.

گفتنی است در حالی تردیدهای سهامداران برای ورود به پالایشی یکم ادامه دارد که شرایط بسیار سهلی نیز برای پذیره‌نویسی در این صندوق مهیا شده است به صورتی که دست کم پذیره‌نویسی در این صندوق بدون داشتن کد بورسی و تنها با درج کد ملی افراد نیز امکان‌پذیر است. در همین حال اپلیکیشن‌ها، بانک‌ها و کارگزاری‌ها مسیر همواری را برای معامله‌گران ایجاد کرده‌اند. با این حال چهار روز مانده به پایان مهلت پذیره‌نویسی، بازار سرمایه به نحوی پیش رفته است که فعالان بازار سرمایه همچنان برای ورود به این صندوق دست نگه داشته‌اند. گمانه‌ها درباره کاهش نرخ واحدهای صندوق، افزایش تخفیف و نیز تغییر در شیوه قیمت‌گذاری بر تردید افراد برای ورود به پالایشی یکم افزوده است.

کارکرد تخفیف پابرجاست

قیمت واحد‌های صندوق ETF پالایش یکم بر مبنای نرخ روز سه‌شنبه چهارم شهریور تعیین شده و با نوسانات بورس تغییری نمی‌کند. بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی، شیوه قیمت‌گذاری واحد‌های صندوق ETF پالایش یکم به این صورت است که قیمت پایانی سهام هر نماد در روز قبل از آغاز پذیره‌نویسی یعنی سه‌شنبه چهارم شهریورماه مبنا قرار داده شده و شرکت ملی نفت سهام خود را با ۲۰ درصد تخفیف روی این قیمت‌ها به صندوق ETF پالایشی یکم واگذار می‌کند. در همین حال یکی از مهم‌ترین موانع استقبال از پالایشی یکم را می‌توان افت روزانه ارزش سهام این صندوق در روزهای اخیر دانست که عملا جذابیت تخفیف ۲۰ درصدی دولت را از میان برداشته و سهامداران را به سوی ورود به نمادها بدون قرار گرفتن در چارچوب صندوق دولت سوق داده است. با این حال یک کارشناس بازار سرمایه در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز»  می‌گوید: اگر تخفیفی که توسط دولت اعلام شده است واقعا به مردم داده شود با وجود افت ارزش نمادها صندوق پالایشی یکم همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند. حامد ستاک می‌افزاید: از طرف دیگر ارزندگی تخفیفی که قرار است دولت روی سبد پالایشی‌ها بدهد طبق آخرین قیمت‌ها خواهد بود و باید ببینیم که تا پایان روز پذیره‌نویسی نمادها چه نرخی را نشان می‌دهند. او ادامه می‌دهد: اگر قیمت‌ها رشد زیادی نداشته باشند، می‌توانند همچنان با ۲۰ درصد تخفیف، ارزش خود را داشته باشند. اگر با همین قیمت‌های جاری هم بسته شوند، همچنان ۲۰ درصد تخفیف دولت می‌تواند جذابیت داشته باشد.

گشایش بدون دامنه ضامن جذابیت نیست

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره احتمال گشایش نمادها بدون دامنه نوسان اظهار می‌کند: گشایش این نمادها بدون دامنه نوسان بستگی به تصمیم ناظر بازار دارد که نمادها به چه نحوی بازگشایی شوند. ستاک تصریح می‌کند: اگر افشایی که صورت گرفته در قوانین به نحوی باشد که بدون دامنه بتوانند بازگشایی شوند همین‌گونه خواهد بود. او همچنین تاکید می‌کند: به هر صورت، بازگشایی بدون دامنه نوسان نمی‌تواند لزوما به معنای جذاب شدن معاملات سهم باشد زیرا ممکن است این دامنه به سمت پایین یا بالا میل کند. ستاک اضافه می‌کند: اینکه قیمت سهم کاهش یا افزایش داشته باشد مهم است؛ هرچه قیمت پایین تر باشد به معنای ان است که سهم جذاب‌تر می‌شود و هر چه افزایش یابد از جذابیت آن کاسته می‌شود.

بالا رفتن جذابیت با افزایش سود شرکت‌ها

در همین حال فعالان بازار سرمایه با توجه به افت قیمت سهام پالایشی نسبت به روز پذیره‌نویسی در روزهای گذشته این احتمال را بیان کرده‌اند که شیوه تعیین نرخ واحدهای پالایشی یکم در روزهای آینده تغییر کند تا دست کم اندکی بر جذابیت این صندوق افزوده شود. ستاک در این باره می‌گوید: هر اتفاق و رویدادی که منجر به افزایش سود عملیاتی  پالایشگاه‌ها شود می‌تواند جذابیت سهام آن را بیشتر کند. او ادامه می‌دهد: حال این روند به هر ترتیب و مدلی که طی شود تنها اگر منجر به کاهش بهای تمام شده کالایی که به فروش می‌رسد شود و سودآوری شرکت‌ها را افزایش دهد، برای این شرکت‌ها خوب است و باعث می‌شود که قیمت شرکت‌ها رشد داشته باشد.

نبرد نابرابر صندوق پالایشی و دارایکم

در همین حال به دلیل تغییر شرایط بازار سرمایه در یک ماه اخیر، این گمانه مطرح می‌شود که پالایشی یکم به اندازه دارایکم موفق و سودده عمل نخواهد کرد. زیرا عملا بازار به سمت معاملات معقولانه‌تری رفته و با دور شدن از هیجانات، دیگر از رشدهای شارپی بهار سال جاری خبری نیست. ستاک نیز در قیاس پالایشی یکم با دارایکم بر همین امر صحه گذاشته و می‌افزاید: شرایط کنونی بازار مانند زمانی که دارایکم عرضه شد نیست. او اضافه می‌کند: در آن زمان بازار شرایط هیجانی رو به رشدی را تجربه می‌کرد؛ اما در حال حاضر بازار به این شکل پیش نمی‌رود. ستاک تصریح می‌کند: باید بپذیریم که بازار به صورت کلی شرایط آن زمان را ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 134845
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا