صف کشی یاران سابق اوباما

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارزار ریاست‌جمهوری جو بایدن، رقیب دموکرات پیشین و چندین نفر از مقام‌های ارشدی که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما خدمت می‌کردند، به تیم انتقالی کاخ سفید اضافه کرد. جو بایدن چهار عضو جدید به تیمی به ریاست تد کافمن، متحد دیرینه خودش اضافه کرده است؛ میشل لوهان گریشام فرماندار نیومکزیکو، جفری زینتس مشاور اقتصادی سابق اوباما، سدریک ریچموند نماینده لوئیزیانا و آنیتا دان، مشاور کمپین او.

بایدن همچنین پیت بوتجج، از کهنه‌سربازان آمریکایی و شهردار سابق سوث بند در ایالت ایندیانا را برای هیات مشاوره در کنار سالی یتز، معاون دادستان کل سابق و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دوره اوباما که نام او هم در لیست معاون‌های این نامزد قرار داشت، معرفی کرد. کافمن گفت: ما در بحبوحه یک بحران سلامت جهانی و اقتصاد متزلزل برای این دوره گذار آماده‌ایم. این یک دوره انتقالی مثل موارد دیگر نیست و این تیم گردآوری شده به جو بایدن کمک خواهد کرد تا با چالش‌های فوری که کشورمان با آنها روبه‌روست، مقابله کند.

به گفته او، تجربه اعضای هیات مشاوره به بایدن کمک می‌کند تا به این پاندمی کروناویروس که همچنان در ایالات متحده قربانی می‌گیرد و به این رکود اقتصادی پاسخ دهد. همچنین ویوک مورثی، جراح کل سابق ایالات متحده که به بایدن درباره واکنش به این پاندمی مشورت می‌دهد، به تیم انتقالی پیوسته است.

ویرانی‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، نگرش بایدن از ریاست‌جمهوری و برنامه‌های او برای تشکیل دولت را تغییر داده است. او با دیدن شرایط ترامپ به دنبال اجرای سیاست‌هایی متفاوت در زمینه خدمات درمانی است. او پیشنهاد خود را برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی به طور چشمگیری گسترش داده و همزمان پیشنهاد کرده که طی چهار سال دو تریلیون دلار برای مجموعه برنامه‌های کشور در این زمینه هزینه کند. در حال حاضر مشاوران بایدن برای ماه‌های نخست فعالیت دولت او به عنوان یک ماموریت نجات آماده می‌شوند تا با کار زیاد بتوانند حداقل به واکسن ویروس کرونا دست یابند.

در حالی که ۵۶ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی است، ادامه اعتراض‌های ضدنژادپرستی با وجود گذشت بیش از ۱۰۰ روز از کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، سوء‌مدیریت در مهار کرونا و اخراج‌های سریالی کارکنان کاخ سفید، انشقاق بین ترامپ و رای‌دهندگان نظامی این کشور، آشفته بازاری در واشنگتن به راه انداخته که با شعارهای «نظم و قانون» مستاجر کاخ سفید در تضادی آشکار است و این موضوع کار او را در این انتخابات بسیار سخت‌تر می‌کند. شیوع کرونا هم اوضاع را بدتر کرده است. براساس آمار تازه، دست‌کم ۲/۶ میلیون نفر در آمریکا از آغاز شیوع ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۱۸۷۸۳۳ نفر جان باخته‌اند. در حالی که مدیریت دولت آمریکا در قبال همه‌گیری ویروس کرونا تحت بررسی دقیق است، ترامپ از احتمال آماده شدن یک واکسن تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر خبر داده است. اما رییس‌جمهور آمریکا سابقه طولانی در بی‌احترامی به توصیه‌های علمی داشته و برخی کارشناسان درباره آزمایش این واکسن مشکوک هستند.

تلاش‌های پشت پرده کمپین بایدن

کاخ سفید بایدن و کابینه او احتمالا بیشتر از افرادی که در دولت اوباما نقش داشته‌اند، تشکیل می‌شود. اما همزمان، در ماه‌های اخیر، بایدن در واکنش به کرونا به چپ‌ها گرایش پیدا کرده و در حال گرفتن مشاوره از جریان مترقی‌ها در حزب دموکرات است.

مصاحبه با بیش از ده‌ها دموکرات که با او و سیاست‌هایش آشنا هستند حکایت از آن دارد که بایدن عمده تمرکز خود را بر مسائل اقتصادی و مبارزه با کروناویروس قرار داده است. سوزان رایس، الیزابت وارن، پیت بوتجیج و کارن باس همه گزینه‌های احتمالی بایدن برای حضور در دولت او هستند.

مت بنت از مشاوران بایدن که نقشی هم در ارائه گزینه‌های پیشنهادی برای دولت احتمالی دموکرات‌ها دارد در این‌باره گفت: من فکر می‌کنم که ایجاد تمایزات ایدئولوژیک در این دولت کمی دشوار باشد، مثلا الیزابت وارن یکی از کسانی است که بایدن از مشاوره‌های اقتصادی‌اش استفاده می‌کند. وارن به احتمال زیاد یکی از گزینه‌های بایدن برای وزارت خزانه‌داری است. او همچنین یکی از کسانی است که هم نظر با بایدن پیشنهاد افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها را داده است.

اکنون مترقی‌های حزب دموکرات از ترکیب تیم انتقال قدرت در ستاد بایدن دلگرم شده‌اند. ریاست آن برعهده تد کافمن، سناتور سابق و مشاور با سابقه بایدن و جانشین وی در مجلس سنا است و جولی سیگل که از مشاوران ارشد وارن بوده و گاوتام راغاوان از مترقیان، جزو این تیم هستند.

کافمن در مصاحبه‌ای پیرامون گزینه‌های وزارت دولت بایدن گفت: فکر می‌کنم افراد بسیاری شایستگی این پست‌ها را دارند و ایدئولوژی تنها عنصر تاثیرگذار برای انتخاب سمت‌ها نیست. یکی از نام‌هایی که به عنوان گزینه احتمالی سمت وزارت خارجه بایدن مطرح می‌شود، رایس است؛ او مشاور امنیت ملی اوباما بوده و حالا در لیست انتخابی بایدن نیز جای دارد. بلینکن هم گزینه دیگری است که اغلب از او به عنوان نامزد پست مشاور امنیت ملی نام برده می‌شود.

انتخاب احتمالی وارن برای خزانه‌داری می‌تواند تا حدودی به شرایط سنا پس از انتخابات نوامبر بستگی داشته باشد. یک استراتژیست کهنسال دموکرات نزدیک به تیم بایدن گفت که اگر وارن پستی بخواهد، او قطعا در کابینه خواهد بود. حتی اگر وارن رسما هم نباشد باز می‌تواند در تفکرات بایدن نقش خود را ایفا کند.

اریک گارستی، شهردار لس آنجلس هم می‌تواند از گزینه‌های احتمالی بایدن باشد؛ او پیشتر در ماه ژانویه از بایدن حمایت کرده بود و حالا از نامزدهای احتمالی پست وزارت راه است. نماینده کارن باس، یکی دیگر از چهره‌های نزدیک به بایدن هم گزینه وزارت بهداشت و خدمات درمانی است.

از جارد برنشتاین‌که یکی از مشاوران اقتصادی قدیمی بایدن است هم غالبا به عنوان یکی از روسای احتمالی شورای مشاوران اقتصادی نام برده می‌شود. برنشتاین ازجمله چهره‌های دانشگاهی بود که هفته گذشته در جلسه با بایدن و هریس حضور داشت.

بایدن البته به احتمال حضور یک جمهوریخواه در کابینه هم اشاره کرده و گفت که این موضوع را در نظر دارد. بیل ریچاردسون، شهردار پیشین نیومکزیکو با اشاره به این موضوع گفت: من فکر می‌کنم که بایدن خواهان اجماعی همگانی باشد، اما در عین حال تصورم بر این است که عمده اطرافیان وی همان اطرافیان اوباما باشند.

کافمن در مورد شرایط امروز بایدن می‌گوید: زمانی که بایدن به ریاست‌جمهوری برسد، دیگر نیازی نیست که به او بگوییم چه شرایطی بر کشور حاکم است چرا که او و مشاورانش صدها ساعت اوضاع را بررسی کرده‌اند. بنابراین او به عنوان یکی از باتجربه‌ترین سیاستمداران کشور سکان هدایت دولت را به دست خواهد گرفت.

چشم‌انداز عملکرد بایدن به پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا هم وابسته است. درست همان‌طور که بایدن در حال آماده‌سازی برای تشکیل دولت است، همزمان نیم نگاهی هم به تغییرات قانونی دارد. بایدن با رهبر اقلیت سنا چاک شومر و رییس مجلس نمایندگان نانسی پلوسی در تماس مداوم است.

جیک سالیوان، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت خارجه و مشاور ارشد بایدن، گفت که بایدن برای تغییر قانون به دنبال جلب حمایت حداکثری است. استف فلدمن، مدیر سیاستگذاری کمپین بایدن هم، گفت که علاوه بر تجربه قانونی وی، بایدن خوب می‌داند که چگونه اهرم‌های دولت را در قوه مجریه جابه‌جا کند.

ترس اصلی در بین برخی از مترقی‌ها این است که روابط بایدن با دیگر اعضای حزب ممکن است برنامه دموکرات‌ها را دچار مشکل کند. لری کوهن، رییس گروه «انقلاب ما» منتسب به برنی سندرز، می‌گوید، حضور مترقی‌ها در تیم انتقالی بایدن تنها دلیلی است که باعث شده نسبت به دولت بایدن امیدوار باشم.

رابرت ریچ، وزیر کار در دولت کلینتون یادآوری کرد که روزولت هم در ابتدا به عنوان شخصی با گرایشات چپ شناخته نمی‌شد. در ابتدا، او به موسسات مالی کشور اعتماد کرد و روابط اولیه خود را بر اساس همکاری با دولتمردان و منافع تجاری آنها دنبال کرد. تنها پس از تردید یکسری و بدتر شدن روابط بود که روزولت مسیرخودش را تغییر داد. ریچ با اشاره به آمادگی کشور برای یکسری تغییرات گفت: کشور پشت جو بایدن قرار خواهد گرفت و من فکر می‌کنم که وی اهرم‌های مناسب و قدرتمندی برای ایجاد تغییرات مورد نظر خودش دارد.

در همین حال نتایج نظرسنجی‌‌ها همچنان نشان می‌دهد که تا امروز کاندیدای حزب دموکرات از دونالد ترامپ جمهوریخواه پیشی گرفته است. البته ترامپ در برخی نظرسنجی‌های ایالتی برتری چند درصدی نسبت به بایدن دارد.

انتقاد کامالا هریس از ترامپ

در چنین شرایطی کامالا هریس به عنوان معاون ریاست‌جمهوری مفروض بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ اعلام کرد حتی یک کلمه از صحبت‌های دونالد ترامپ را درباره هر گونه واکسن احتمالی ویروس کرونا قبول ندارد.

او گفت ترامپ سابقه طولانی در سرکوب نظر کارشناسی درباره همه‌گیری ویروس کرونا دارد و این نگرانی وجود دارد که این اتفاق درباره واکسن آتی رخ دهد. وی ضمن اشاره به اینکه تنها در صورتی درباره تاثیر واکسن متقاعد می‌‌شد که شخصی معتبر ضمانت آن را می‌‌کرد، افزود: من به دونالد ترامپ اعتماد ندارم. حرف‌هایش را قبول نمی‌کنم.

هریس در مصاحبه خود تاکید کرد ترامپ شاید از یک واکسن – صرف‌نظر از اینکه آیا آزمایش شده است یا نه – استفاده کند تا وجهه خودش را بهبود بخشد. او گفت: او به انتخاباتی نگاه می‌کند که در کمتر از ۶۰ روز برگزار می‌شود و از هر آنچه بتواند استفاده می‌‌کند تا تظاهر کند که می‌تواند در این مساله یک رهبر باشد در حالی که این‌طور نیست.

این در حالی است که از صبح جمعه گذشته رای دادن پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در برخی ایالت‌‌های این کشور آغاز شده است. کارولینای شمالی نخستین ایالتی است که برگزاری انتخابات در آن آغاز شده است. مقامات در این ایالت صد‌ها هزار برگه رای را با پست برای مردم در این ایالت ارسال کردند.

بیش از ۶۱۸ هزار درخواست برای حضور در رای‌گیری پستی در این ایالت ارائه شده که ۱۶ برابر درخواست‌ها برای شرکت در انتخابات در سال ۲۰۱۶ است. به علت همه‌گیری کرونا، شمار زیادی از این افراد نخستین بار است که در رای‌گیری غیابی حضور پیدا می‌‌کنند.

این در حالی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از شهروندان این کشور خواسته است دو بار در انتخابات شرکت کنند؛ موضوعی که مقامات برگزار‌کننده انتخابات در آمریکا آن را رد کرده و جرم دانسته‌اند. در همین حال کاخ سفید اعلام کرد رییس‌جمهور در تلاش برای ترغیب شهروندان آمریکایی برای ارتکاب جرم نیست. بر اساس قانون برخی از ایالت‌ها تا روز ۳ نوامبر می‌توانند فرآیند رای‌گیری پستی را انجام دهند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 135144
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا