جریان تند نقدینگی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در عین حال مبلغ ریالی تراکنش‌ها در مرداد و در مقایسه با تیرماه سال جاری کاهش بیش از ۸ درصدی و تعداد تراکنش‌ها رشد ۹۵/۰ درصدی داشته است. با توجه به آنکه فعالیت اغلب کسب‌و‌کارها از سر گرفته شده این کاهش نمی‌تواند از نشانه‌های رکود در ساختار اقتصادی باشد. در عین حال و از آنجا که مبلغ تراکنش‌ها در مرداد امسال با رشد بیش از ۸۰ درصدی نسبت به مرداد سال گذشته همراه شده، می‌توان اثرات رشد نقدینگی و تورم را به وضوح مشاهده کرد.

آمار تراکنش‌های شاپرکی در مرداد نشان می‌دهد که با وجود افزایش جزئی ۹۵/۰ درصدی تعداد تراکنش‌ها در این ماه، ارزش ریالی آنها با کاهش شدید ۲۸/۸- درصدی مواجه شده است. از آنجا که مبلغ تراکنش‌ها تغییرات سطوح قیمتی کالاها و خدمات را نشان می‌دهد این کاهش می‌تواند نتیجه افت نرخ تورم ماهانه در مرداد باشد. بر اساس آمارهای اعلام شده نرخ تورم ماهانه در مرداد با کاهش ۹/۲ درصدی همراه شده و از ۴/۶ درصد در تیرماه به ۵/۳ درصد در این ماه رسیده است. به این ترتیب خانوارها برای تهیه اقلام مصرفی خود در مرداد هزینه کمتری پرداخت کرده‌اند. در عین حال رشد اندک تعداد تراکنش‌ها نشان می‌دهد که بازار روند ماه‌های قبلی را در پیش گرفته و تغییر چندانی در فعالیت کسب‌و‌کارها ایجاد نشده است.

نکته مهمی که در این آمارها دیده می‌شود تغییر چشمگیر مبلغ تراکنش‌های بانکی در مرداد ۹۹ نسبت به مرداد ۹۸ است. آمار شاپرک نشان می‌دهد که مبلغ تراکنش‌ها در مرداد امسال با رشد ۸۲ درصدی در مقایسه با مرداد سال گذشته مواجه شده است. این رشد می‌تواند از نشانه‌های رشد نقدینگی باشد که خود را در افزایش تورم نشان داده است. به این ترتیب با استناد به این آمار می‌توان گفت که خانوارها برای خرید یک مجموعه یکسان از کالاها و خدمات متحمل افزایش بیش از ۸۰ درصدی قیمت‌ها شده‌اند. از آنجا که ارزش اسمی تراکنش‌ها رشد ۸۰ درصدی داشته می‌توان گفت که استقبال از ابزارهای الکترونیکی پرداخت بیشتر شده است. اما با توجه به رشد ۴۰ درصدی ارزش حقیقی تراکنش‌ها به نظر می‌رسد باید به دنبال یافتن اثرات تورمی بر قدرت خرید خانوارها باشیم.

بر اساس آمارها، مبلغ تراکنش‌های مرداد ۹۸ در مقایسه با مرداد ۹۷ رشد ۱۰ درصدی داشته است. رشد مبلغ تراکنش‌ها در مرداد ۹۷ نیز ۵۵ درصد بیشتر از مرداد ۹۶ بوده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در مرداد ۹۷ و ۹۹ نرخ تورم نقطه به نقطه رو به افزایش گذاشته، این در حالی است که در مرداد سال ۹۸ تورم نقطه به نقطه روند رو به کاهشی داشته است. هرچند از نظر عددی نرخ تورم نقطه به نقطه سال گذشته بیشتر از مرداد ۹۷ و ۹۹ بوده، با این حال روند رو به کاهش آن خود را در مبلغ تراکنش‌های ماهانه نشان داده است. به نظر می‌رسد افزایش مبلغ تراکنش‌های مرداد امسال به دلیل افزایش بی‌رویه حجم نقدینگی اتفاق افتاده باشد. با توجه به آنکه موتور رشد نقدینگی همچنان فعال است و روند رو به رشدی را به صورت ماهانه تجربه می‌کند شاهد افزایش نرخ تورم و افزایش سطوح قیمتی به نسبت سال گذشته هستیم. ضمن آنکه رخدادهایی که در بازارهای مختلف مالی دیده می‌شود نیز انتظارات تورمی جامعه را بالا برده و محرک افزایش قیمت‌ها شده است. همچنین ارزش اسمی تراکنش‌های مرداد از نظر مبلغ و تعداد با کاهش ۲۸/۸- و ۳۹/۱۱- درصدی در مقایسه با تیرماه مواجه شده است. این آمار کاهش نرخ تورم ماهانه در مرداد را توجیه می‌کند.

شاپرک سه خدمت خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و خرید شارژ و مانده‌گیری را ارائه می‌کند. آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که در مرداد امسال ۸۹/۸۶ درصد خدمات ارائه شده از نوع خرید کالا و خدمات بوده که نسبت به تیر ماه کاهش ۰۸/۰- درصدی داشته است. همچنین ۶۳/۹۷ درصد مبلغ خدمات ارائه شده در مرداد مربوط به خرید کالا و خدمات بوده که کاهش ۰۱/۰- درصدی داشته است.

در عین حال آمارهای شاپرک نشان از افزایش سهم کارتخوان فروشگاهی از بین ابزارهای پذیرش داشته که می‌تواند موید افزایش مراجعات حضوری مردم برای خرید کالاها و خدمات مصرفی باشد. بر اساس آمار شاپرک سهم کارتخوان فروشگاهی در مرداد ۵۴/۸۹، ابزار پذیرش موبایلی ۱۰/۴ درصد و ابزار پذیرش اینترنتی ۳۵/۶ درصد بوده است. به نظر می‌رسد وجود محدودیت انجام تراکنش روی ابزار پذیرش موبایلی، تعداد بالای ابزار کارتخوان فروشگاهی، فراگیر بودن این ابزار، عدم نیاز این ابزار به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل از جمله عوامل تاثیرگذار بر تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی هستند.

سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در مرداد ۹۹ نسبت به ماه گذشته به ترتیب کاهش ۴۴/۰ و افزایش ۶۸/۱ درصدی داشته است. تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد۱۳۹۹ نسبت به ماه گذشته به ترتیب افزایش ۲۹/۰ و کاهش ۷۱/۱ درصدی را تجربه کرده‌اند. در بررسی تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی نیز افزایش ۱۵/۰ درصدی در تعداد تراکنش‌ها و افزایش ۰۲۷/۰ درصدی در مبلغ تراکنش‌ها مشهود است.

تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در مردادماه ۱۳۹۹ نسبت ماه مشابه سال گذشته به ترتیب با افزایش ۴۲/۱و کاهش ۹۴/۱۰ درصدی همراه بوده است. تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به ترتیب افزایش ۵۶/۰ درصدی و افزایش ۰۹/۱۱ درصدی را تجربه کرده است. همچنین در زمان مشابه تعداد تراکنش ابزار پذیرش موبایلی با کاهش ۹۸/۱ درصدی همراه بوده و مبلغ تراکنش‌های این ابزار نیز با کاهش ۱۴۷/۰ درصدی همراه بوده است. به نظر می‌رسد افزایش مبلغ تراکنش‌های فروشگاهی با وجود کاهش تعداد تراکنش‌ها در نتیجه افزایش نرخ تورم اتفاق افتاده باشد که در آمار مربوط به ارزش حقیقی تراکنش‌ها دیده می‌شود.

متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در مرداد با ۱۸ میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به ۰۵/۷۱۹ میلیون ریال رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش موبایلی با افزایش ۲۸/۰ میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به ۹۸/۶ میلیون ریال به ازای هر ابزار در مردادماه رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز برابر با ۱۶/۴۳۸ میلیون ریال است که این میزان نیز نسبت به تیرماه، ۹۱/۲۴ میلیون ریال کاهش را تجربه کرده است. به این ترتیب تنها در ابزار پذیرش موبایلی با افزایش مبلغ تراکنش‌ها مواجه بوده‌ایم و کاهش مبلغ تراکنش‌ها در دو ابزار پذیرش فروشگاهی و اینترنتی می‌تواند نشان‌دهنده فعال شدن حسگر تورمی در مرداد باشد.

افزایش معاملات در بازارهای موازی

در همین حال‌ هادی حق‌شناس اقتصاددان به «جهان‌صنعت» گفت: بخشی از افزایش مبلغ تراکنش‌های مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته نتیجه رشد نقدینگی است. با این حال بخشی از این افزایش نیز در نتیجه افزایش معاملات در بازارهای موازی اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: تفاوت اساسی مرداد سال ۹۹ با مرداد سال ۹۸ این است که با توجه به افزایش فعالان بازار سرمایه تراکنش‌های مالی نیز رشد چشمگیری داشته‌اند. بنابراین مردم تراکنش‌ها را به دلیل خرید و فروش سهام بالا برده‌اند.

حق‌شناس تصریح کرد: کاهش مبلغ تراکنش‌های مرداد امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز نشان می‌دهد که در تیرماه معاملات بورسی در اوج بوده است اما در مرداد شیب معاملات بورسی کند و در شهریورماه نیز نزولی شده است.

به گفته وی، متوسط قیمت مسکن نیز به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۸۰ درصدی داشته است. رشد دیگر بازارهای موازی همچون سکه و دلار و خودرو نیز بر افزایش معاملات تاثیرگذار بوده‌اند و منجر به افزایش مبلغ معاملات و تراکنش‌ها شده که ریشه اصلی این موضوع نیز افزایش گردش نقدینگی در بازارهای مختلف مالی است.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 135453
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا