قوانین کاغذی بورس ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آنچه اکنون در میان معامله‌گران بازار سرمایه مطرح است عدم توقف برخی نمادها با وجود منفی خوردن‌های ۲۰ و ۵۰ درصدی در زمان افت بازار سهام است. در این میان برخی تحلیل‌ها عدم اجرای قانون توقف نماد توسط ناظر بازار را در راستای جلوگیری از افزایش ترس سهامداران از بازگشایی نماد در بازه‌های منفی بزرگ‌تر عنوان می‌کنند و برخی دیگر نیز بر این باورند که توقف نمادها در شرایط کنونی اطلاعات جدیدی را از سوی شرکت‌ها برای سهامداران به ارمغان نخواهد آورد.

بر اساس قوانین بازار سرمایه در صورتی که طی پنج روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، نماد سهم در بورس متوقف و بسته می‌شود. در این حالت نماد سهم به مدت زمان ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش‌گیری قرار می‌گیرد و سپس معاملات سهم از سر گرفته می‌شود. و سپس معاملات در دامنه نوسان فعلی ادامه خواهد یافت. همچنین اگر طی ۱۵ روز کاری متوالی، قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد نوسان در جهت مثبت یا منفی داشته باشد معاملات سهم متوقف می‌شود.

در این حالت شرکت ملزم به برگزاری یک کنفرانس اطلاع‌رسانی از طریق سایت کدال است. در صورت اطلاع‌رسانی شفاف نماد سهم حداکثر دو روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت و بازگشایی می‌شود. این دست از قوانین بازار سرمایه از آن جهت ایجاد شده‌اند تا به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این فرصت داده شود که بتوانند از جو هیجانی خارج شوند و به صورت منطقی‌تری به معاملات ورود کنند. با این حال این قانون باید در هر دو بازار مثبت و منفی اجرایی شود. حال آنکه در روزهای اخیر شاهد بودیم که ناظر بازار در بازار منفی به این قانون عمل نکرده و برخی سهم‌ها با وجود منفی ۲۰ یا ۵۰ درصد شدن همچنان در وضعیت مجاز هستند. برخی بر این باورند که دیدگاه ناظر بازار در چنین شرایطی بر این مبناست که اگر در بازار منفی سهم متوقف شود، اضطراب فروخته نشدن سهم در روزهای زیان سهامداران افزایش خواهد یافت.

اگرچه دامنه نوسان می‌تواند تا حدی خرید و فروش هیجانی را در بازار کنترل کند اما اینکه چرا پیاپی یک سهم منفی یا مثبت می‌شود ناظر را بر آن می‌دارد تا از این قانون استفاده و از افزایش غیرعادی یا کاهش غیرطبیعی ارزش سهم در میان‌مدت جلوگیری کند. در حقیقت می‌توان گفت این قانون نوعی ترمزگیر برای خرید یا فروش هیجانی یک سهم است تا شرکت دلایل رشد یا افت آن را توضیح دهد. با این حال برخی بر‌ این باورند که ناظر بازار به دور از بحث هیجانات سهامداران تنها به دلیل عدم وجود اطلاعات قابل افشا در روزهای سرخپوشی یکپارچه بازار دست به توقف نماد نمی‌زند.

اطلاعات جدیدی برای افشا نیست

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌ صنعت نیوز» در توضیح این روند می‌گوید: مقررات بازار به نحوی تنظیم شده که دست ناظر بازار تقریبا باز است و اقتضائات و شرایطی را در نظر می‌گیرد که به این تصمیم برسد. حمید میرمعینی می‌افزاید: با این حال همین قانون هم خیلی قطعی و به صورت صفر و یکی نیست و مقداری سلیقه و اقتضائات و شرایط هم در تصمیم‌گیری مسوولان بازار دخیل است. بنابراین باید ناظر بازار پاسخگو باشد که بر اساس چه اقتضائاتی به قانونی که وضع شده عمل نمی‌کند. او اضافه می‌کند: در حال حاضر که کلیت بازار تحت تاثیر این افت قرار گرفته شاید اقتضا و نظر ناظر بازار این است که توقف نماد نمی‌تواند چندان موثر بوده یا منفی زدن‌های پی‌درپی سهام جای سوال داشته باشد. میرمعینی ادامه می‌دهد: در این شرایط ناشر هم به عرضه و تقاضا ارجاع می‌دهد همان‌طور که در رشدها عمدتا به مکانیسم عرضه و تقاضا ارجاع می‌دهند!

هیجان سهامداران نقشی در توقف‌ها ندارد

این کارشناس بازار سرمایه با نفی نقش هیجان سهامداران در تصمیم ناظر بازار بیان می‌کند: تقارن اطلاعاتی، شفافیت و اطلاع‌رسانی کامل سه مقوله‌ای هستند که منشأ ایجاد این دستورالعمل‌ها بوده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت بحث بیشتر روی شفافیت است نه هیجان. میرمعینی می‌افزاید: هیجانات مقوله دیگری است؛ این قوانین بیشتر به این دلیل است که شفاف‌سازی شود، اطلاع‌رسانی بهتری صورت بگیرد و مبتنی بر آن سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند. حالا چه در روند منفی چه روند مثبت. او ادامه می‌دهد: اکنون محتوای اطلاعاتی که عمدتا در باز و بسته شدن سهم‌ها افشا می‌شوند خیلی تاثیرگذار نیستند و عمدتا ریزش بازار کلی و عمومی است. در واقع افت‌و‌خیز خیلی خاص نیست و مربوط به یک یا دو شرکت خاص هم نیست که ناشی از اطلاعات نهانی باشد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: تشخیص ناظر این است که در حال حاضر این شرکت‌ها اطلاعات جدیدی برای سرمایه‌گذاران افشا نمی‌کنند که بخواهد روی تصمیم‌گیری آنها تاثیری بگذارد.

حرفه‌ای شدن بازار با حذف دامنه نوسان

در حالی که بازار سرمایه هر روز به عقبگرد خود ادامه می‌دهد برخی فعالان بازار سرمایه پیشنهاداتی را درباره دامنه نوسان ارائه می‌دهند. برخی توصیه می‌کنند که مانند ریزش دی ماه سال گذشته دامنه نوسان برای مدتی کاهش یابد و برخی نیز بر این باورند که دامنه نوسان باید افزایش یافته یا به طور کلی برداشته شود. میرمعینی در این باره می‌گوید: به نظر من این دوره ریزش با دوره‌های قبلی یا دست‌کم دو سال اخیر اصلا قابل مقایسه نیست. او ادامه می‌دهد: این ریزش به دلیل افزایش بدون توجیه قیمت‌ها رخ داده است. ما در دوره‌های قبلی این مقدار رشد را تجربه نکرده بودیم تا پس از آن بازار ریزش‌های اینچنین عمیقی داشته باشد. او تصریح می‌کند: به همان اندازه که رشد داشته‌ایم باید به همان تناسب هم ریزش را تجربه کنیم؛ به دلیل اینکه بازار بدون پشتوانه منطقی و علمی و واقعیت‌های اقتصادی رشد کرده و به همین دلیل شرایط کنونی می‌تواند افت‌ها را با رشدهایی که در قبل اتفاق افتاده است متناسب کند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: من در دوره رشد هم معتقد بودم که حتما باید دامنه نوسان برداشته شود. به دلیل اینکه محدودیت دامنه نوسان این رفتار توده‌ای را ایجاد می‌کند. هیجاناتی که گریبانگیر بازار است و یک زمان در دوره رشد بازار در صف خرید رخ می‌دهد و یک زمان در دوره افت بازار در صف فروش اتفاق می‌افتد. اینها ناشی از محدودیت دامنه نوسان است. میرمعینی بیان می‌کند: شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین علت رشدها و افت‌های بی‌محابایی که در بازار ما رخ می‌دهد و ترس‌هایی را ایجاد کرده است عمدتا همین مشکل و نقص در خرده ساختار حد نوسان و حجم مبناست. او ادامه می‌دهد: بنابراین اگر این محدودیت اندک اندک برداشته شود، سطح تحلیل سرمایه‌گذاران هم افزایش پیدا می‌کند و بالاخره خرید و فروش مبتنی بر میزان صف نخواهد بود و عمدتا مبنی بر اطلاعات اقتصادی، تحلیل شرکت‌ها و صنایع خواهد بود و بازار حرفه‌ای‌تر خواهد شد تا اینکه بخواهد رفتار توده‌واری را در پیش بگیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 135765
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا